• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stowa

Märkligt de svarade mig "There is no additional charge for".
Hmm.. Får skriva och påpeka det ;) Du har 36 classic fliegern på g erow? Och du Frippe?

Har frågat om Marine med och då undrade de specifikt vilken modell så kanske är lite olika. Skrev vilken och frågade om det också kostade extra till den. Får se vad de svarar. Ska påpeka att andra fått gratis om de skriver att det kostar.

Hmm.. Får skriva och påpeka det ;) Du har 36 classic fliegern på g erow? Och du Frippe?

Har frågat om Marine med och då undrade de specifikt vilken modell så kanske är lite olika. Skrev vilken och frågade om det också kostade extra till den. Får se vad de svarar. Ska påpeka att andra fått gratis om de skriver att det kostar.
Jag är på G att beställa en Fliger Classic 40 mm så frågade utifrån den🙂

Yes, 36 classic fliegern. Lycka till! 😀

När jag mailade frågan fick jag detta svar:
"In case you would like to order the watch directly in our online shop, please make a note in the
3rd step of your order and indicate that you would like the watch with a massive case back - there is no additional charge for."

Senast ändrad:
Gällde inte den extra kostnade just gravyren?
Nä frågade bara om "solid case back" skrev inte att jag ville ha gravyr eller nåt sånt.

Men kom på att det var flieger verus jag frågade om. Inte classic. De svarade att det var gratis till flieger classic exempelvis och skulle dubbelkolla nästa vecka om det kostar eller inte för att ha på marine.

Köper jag en flieger ny hade jag tänkt see through då den är dekorerad men bilden @erow visade har fått mig att tänka om.

Senast ändrad:
Nä frågade bara om "solid case back" skrev inte att jag ville ha gravyr eller nåt sånt.

Men kom på att det var flieger verus jag frågade om. Inte classic. De svarade att det var gratis till flieger classic exempelvis och skulle dubbelkolla nästa vecka om det kostar eller inte för att ha på marine.
Ja men skönt att du fick samma svar, eftersom jag och @Frippe95 båda frågade om classic.

Det blir inte mindre funderingar på att skaffa en Stowa av den här tråden. Har funderat av och till länge men inte kunnat bestämma vad det ska vara för nåt.

Flieger A kanske. @erows baklock var inte dumt. Manuellt uppdrag. Utan datum men med Stowaloggan eventuellt. Det är ändå ett av de klassiska märkena med historik av modellen. Och svarta versionen av Pilot strap old style.

Manuella Marinen med subsekund är också fin t.ex. Med flera...

Nu har jag funderat på om jag ska ha en flieger classic eller marine sen jag startade tråden.

Kompromissade och valde en... verus! Haha. Väntar bara på svar på om man kan få det där baklocket med planet på på den också. Är ju samma case så hoppas det, men räknar med att det antagligen kostar extra. Först skrev de ju att det skulle kosta men det skrev de om marine med men då skrev jag att andra fått gratis och att hon skulle dubbelkolla och då erbjöd de den plötsligt gratis till marine. Men innan skrev hon ju att det kostade extra till verus, lite snurrigt. Aja.

Första dagen med denna
20210224_135218.jpg

Första dagen med denna
20210224_135218.jpg
Grattis! Sitter bra på dig. Första intryck? Du klarar dig nog lätt genom mars med den (har för mig jag såg ditt nick i owg-tråden)

Fick svar nu ang. baklocket på verus. Blir 50€ extra. Men då blästrar (hon skrev sand men antar att hon menar glass bead) de baklocket också som ju är borstat egentligen så det är ju okej att behöva betala extra för. Egentligen föredrar jag borstad framför glasblästrad så hoppas jag blir nöjd med boetten, tror det är svårt att se på bilder/video hur bra den är blästrad. Gillar båda men av någon anledning dras jag till verus. Om jag ångrar mig att jag inte beställde originalet finns ju typ B också om man vill ha mer variation. Har dock inte beställt än då jag dels inte fyllt år än + owg i mars men kanske värt att beställa imorgon när man får lön för borde ju ta en vecka extra för baklocket? Jobbigt om den kommer 20e mars, då är det ju bara slänga in handduken.

Gillar ju flieger strap. Såhär ser det ut med den på, lär köra så. Trist att den med svart boett är slutsåld men men. Den grå är helt fantastisk men det var limited på 40st. som sålde slut på typ en timme. Dock är ju originalet av verus mest troget originalet.
stowawatches_20210224_012950_0.jpg
verus_blackandgrey_startbild-stowa-2600209122972309730849.jpg

Senast ändrad:
Grattis! Sitter bra på dig. Första intryck? Du klarar dig nog lätt genom mars med den (har för mig jag såg ditt nick i owg-tråden)

Fick svar nu ang. baklocket på verus. Blir 50€ extra. Men då blästrar (hon skrev sand men antar att hon menar bead) de baklocket också som ju är borstat egentligen så det är ju okej att behöva betala extra för. Egentligen föredrar jag borstad framför glasblästrad så hoppas jag blir nöjd med boetten, tror det är svårt att se på bilder/video hur bra den är blästrad. Gillar båda men av någon anledning dras jag till verus. Om jag ångrar mig att jag inte beställde originalet finns ju typ B också om man vill ha mer variation. Har dock inte beställt än då jag dels inte fyllt år än + owg i mars men kanske värt att beställa imorgon när man får lön för borde ju ta en vecka extra för baklocket? Jobbigt om den kommer 20e mars, då är det ju bara slänga in handduken.

Gillar ju flieger strap. Såhär ser det ut med den på, lär köra så. Trist att den med svart boett är slutsåld men men. Den grå är helt fantastisk men det var limited på 40st. som sålde slut på typ en timme. Dock är ju originalet av verus mest troget originalet.
Tack, första intrycket är mycket bra. Väldigt glad över att jag valde 36 då den bärs stort.
I mars blir det nya speedmastern, så denna få vila och jag kommer vara riktigt sugen på den i april 😀

Du kommer säkert bli nöjd hoppas jag. Jag fick leveransbesked om 2-3 veckor, men med baklocket tog det 5 veckor.

Tack, första intrycket är mycket bra. Väldigt glad över att jag valde 36 då den bärs stort.
I mars blir det nya speedmastern, så denna få vila och jag kommer vara riktigt sugen på den i april 😀

Du kommer säkert bli nöjd hoppas jag. Jag fick leveransbesked om 2-3 veckor, men med baklocket tog det 5 veckor.
Ja mycket tavla. Jaha okej då har du nåt att se fram emot (en ny speedy är ju inte så pjåkigt det heller iofs.)

Ja jag räknar med minst 4v. Har skrivit nu att jag vill beställa, vet inte hur man gör med betalning då det blir en del som inte går att beställa på hemsidan.

Har du bilder på baklocket?

Grattis! Kul att fler och fler upptäcker Stowa. Fliegern är så jäkla bra. Fullt jämförbar med IWC Mark xyz för helt andra pengar. Är sjukt nöjd med min marine 36 men måste nog ha en flieger 36a också...😁. Och ja...dom bär stort! Känns minst som en 38a

Fick svar nu ang. baklocket på verus. Blir 50€ extra. Men då blästrar (hon skrev sand men antar att hon menar glass bead) de baklocket också som ju är borstat egentligen så det är ju okej att behöva betala extra för. Egentligen föredrar jag borstad framför glasblästrad så hoppas jag blir nöjd med boetten, tror det är svårt att se på bilder/video hur bra den är blästrad. Gillar båda men av någon anledning dras jag till verus. Om jag ångrar mig att jag inte beställde originalet finns ju typ B också om man vill ha mer variation. Har dock inte beställt än då jag dels inte fyllt år än + owg i mars men kanske värt att beställa imorgon när man får lön för borde ju ta en vecka extra för baklocket? Jobbigt om den kommer 20e mars, då är det ju bara slänga in handduken.

Inte funderat på Flieger Ikarus i grått?
fliegeruhr_ikarus_schwarz_basis-stowa-2600.jpg

fliegeruhr_ikarus_blau_basis-stowa-2600.jpg

Inte funderat på Flieger Ikarus i grått?
fliegeruhr_ikarus_schwarz_basis-stowa-2600.jpg

fliegeruhr_ikarus_blau_basis-stowa-2600.jpg

Nä den är cool men största anledningen till att jag väljer verus är för jag vill ha BGW9 och att verus är så "simpel" Vill ha utan datum också.

Man kunde tydligen få caseback som är skruvat med skruvar. Men konstiga är att de skrev att både den till classic och verus är så som standard. Men så ser ju inte den @erow fick ut. De skrev att 6498 har annorlunda caseback och det är därför den på instagram ser annorlunda ut för på bilden är det 6498 men classic 36 också. Hmm. Aja.
Screenshot_20210226-161700_Outlook.jpg

Så vill jag ha alltså. Vilket plan är det förresten?

Senast ändrad:
Hörni, @yonsson har med sitt ivrigt påhejande av Stowa även lett ner mig i träsket. Jag tänkte lura av honom hans nuvarande klocka men vid närmare eftertanke funderar jag på om 40mm flieger kommer se ut som ett dasslock på min 17cm handled. Jag har bara små klockor. Därmed har jag hamnat i ett dilemma. 40mm kommer förmodligen bli för stort och något jag nog inte kommer trivas med. 36mm skulle därmed säkerligen bli bra. MEN, är det någon mer än jag som har i tankarna att ett flygarur SKA vara stort? Jag har alltså hamnat i ett moment 22. Någon med input gärna...

Hörni, @yonsson har med sitt ivrigt påhejande av Stowa även lett ner mig i träsket. Jag tänkte lura av honom hans nuvarande klocka men vid närmare eftertanke funderar jag på om 40mm flieger kommer se ut som ett dasslock på min 17cm handled. Jag har bara små klockor. Därmed har jag hamnat i ett dilemma. 40mm kommer förmodligen bli för stort och något jag nog inte kommer trivas med. 36mm skulle därmed säkerligen bli bra. MEN, är det någon mer än jag som har i tankarna att ett flygarur SKA vara stort? Jag har alltså hamnat i ett moment 22. Någon med input gärna...
Jag velade länge angående storleken då jag också tänker att ett flygur ska vara stort. Men valde 36 och det är jag väldigt nöjd med! Kan inte bli fel hur du än väljer 👍

Jämfört med 55mm är 40mm inte mycket om man tänker så. Till och med självaste TGV som tycks vara en stor förespråkare för små klockor tyckte Stowa Flieger skulle vara 40 för att kännas rätt.

Men å andra sidan, de som verkar använts i verkligheten av jaktpiloter i äldre tider tycks ha varit sådär 33-34 typ. Så, svårt det där. Vilken slags "flygarur" vill man jämföra med, det är väl frågan. Stowas flieger- typ var onekligen stora.

Dykarur och dykinspirerade är också stora vilket känns ganska rätt men de har inte lika mycket urtavla i regel. Den jag tycker skulle passa bäst i 40mm är nog Baumaster B. A blev nog 36 för min del. Tror jag.

Jämfört med 55mm är 40mm inte mycket om man tänker så. Till och med självaste TGV som tycks vara en stor förespråkare för små klockor tyckte Stowa Flieger skulle vara 40 för att kännas rätt.

Men å andra sidan, de som verkar använts i verkligheten av jaktpiloter i äldre tider tycks ha varit sådär 33-34 typ. Så, svårt det där. Vilken slags "flygarur" vill man jämföra med, det är väl frågan. Stowas flieger- typ var onekligen stora.

Dykarur och dykinspirerade är också stora vilket känns ganska rätt men de har inte lika mycket urtavla i regel. Den jag tycker skulle passa bäst i 40mm är nog Baumaster B. A blev nog 36 för min del. Tror jag.
Det är just den grejen att ett dykarur har mycket glasring och urtavlan blir inte så stor ändå. Om jag fattat rätt upplevs Stowan rejäl... Det skulle väl tala för 36mm på min arm.

Jag har varit i dom banorna exakt och vänt. Men... Tanken om att en Flieger måste vara stor tycker jag du kan släppa. Det är nog mest ett hjärnspöke. Isf skall dom ju vara gigantiskt stora typ 55mm eller vad dom nu var. Det är man ju knappast intresserad av och om den då är 36 eller 40 spelar väl ingen historisk roll. Däremot är utseende, bärbarhet och känsla viktigt och om du (som jag) gillar lite mindre ur kan jag (16,5 runt armen) nästan garantera att du kommer gilla storleken. Den känns klart större än min DJ36a tex och den känns i sig inte för liten. Nu har ju jag en Marine 36 som är vit så den känns kanske ytterligare ett snäpp större av det men när jag väl rycker tofsen på en svart Flieger så blir det garanterat en 36a gör min del. Sedan är det absolut inga fel att gå på 40 om man mest har stora dykare och gillar stora ur.

Jag har varit i dom banorna exakt och vänt. Men... Tanken om att en Flieger måste vara stor tycker jag du kan släppa. Det är nog mest ett hjärnspöke. Isf skall dom ju vara gigantiskt stora typ 55mm eller vad dom nu var. Det är man ju knappast intresserad av och om den då är 36 eller 40 spelar väl ingen historisk roll. Däremot är utseende, bärbarhet och känsla viktigt och om du (som jag) gillar lite mindre ur kan jag (16,5 runt armen) nästan garantera att du kommer gilla storleken. Den känns klart större än min DJ36a tex och den känns i sig inte för liten. Nu har ju jag en Marine 36 som är vit så den känns kanske ytterligare ett snäpp större av det men när jag väl rycker tofsen på en svart Flieger så blir det garanterat en 36a gör min del. Sedan är det absolut inga fel att gå på 40 om man mest har stora dykare och gillar stora ur.

Jag resonerar liknande som er, men stör mig lite på att Stowa valt 18 mm bandbredd på 36 mm:an. Varför varför varför? :shifty:

Tillbaka
Topp