• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stowa

471C034D-7878-4B93-8022-284A9D9FC485.jpeg
Såg denna på stowas ig, riktigt maffig…
Såg också just den och blev nyfiken! Egentligen en ett märklig kombination med titan (känns väldigt ”stealth”) och guld (mer blingigt) men på nåt sätt tycker jag ändå det funkar 😅 👌

Så har Posten gjort sin grej, måndag ena veckan till tisdag andra veckan, från Luxemburg av alla ställen. Det tar ju ett tag om man ska pollettera paketet.
Men nu är den här!

Mäktig box! Full av... en massa luft! 😂
20211116_184218.jpg

Men vilken trevlig klocka, 40 mm Flieger!
Blir spännande att uppleva den i dagsljus!
20211116_204212.jpg
20211116_204238.jpg

Senast ändrad:
Så har Posten gjort sin grej, måndag ena veckan till tisdag andra veckan, från Luxemburg av alla ställen. Det tar ju ett tag om man ska pollettera paketet.
Men nu är den här!

Mäktig box! Full av... en massa luft! 😂
20211116_184218.jpg

Men vilken trevlig klocka, 40 mm Flieger!
Blir spännande att uppleva den i dagsljus!
20211116_204212.jpg
20211116_204238.jpg
Grym flieger, grattis!
Ser fram emot fler bilder i dagsljus 😊

Hur går era manuella verk? Det här tror jag går typ +15 per dygn. Inte helt säker iofs, men efter att mest ha kört Metas-Omega och även någon Sinn som skött sig ordentligt blir man väl bortskämd.
Vad kan jag vänta mig, och vad säger Stowa? Såg ingen spec på hemsidan.
Mejlade dem så jag väntar också på svar från dem.

Edit: kikade på Sellitas hemsida och fann detta
Screenshot_20211117-215641_Drive.jpg

Vet dock inte vilken typ det rör sig om. Ser ut som att de inte ska gå minus, men att det kan bli en del plus.
Vi får se vad de svarar.

Senast ändrad:
Hur går era manuella verk? Det här tror jag går typ +15 per dygn. Inte helt säker iofs, men efter att mest ha kört Metas-Omega och även någon Sinn som skött sig ordentligt blir man väl bortskämd.
Vad kan jag vänta mig, och vad säger Stowa? Såg ingen spec på hemsidan.
Mejlade dem så jag väntar också på svar från dem.

Edit: kikade på Sellitas hemsida och fann detta
Screenshot_20211117-215641_Drive.jpg

Vet dock inte vilken typ det rör sig om. Ser ut som att de inte ska gå minus, men att det kan bli en del plus.
Vi får se vad de svarar.
Det manuella skall såvitt jag vet motsvara top grade på automat. Det brukar ju innebära att om klockan är väl justerad från start och vid ev behov ruckad klarar man cosc enkelt. Min manuella flieger ligger runt plus 8 spd och min top grade marine auto ligger runt 6 minus. Båda med ganska små positionsavvikelser så dom förefaller båda väl justerade men skulle både kunna må bra av en ruckning. Det gör ju uris för några hunkor om man vill o då håller båda cosc tror jag.

Det manuella skall såvitt jag vet motsvara top grade på automat. Det brukar ju innebära att om klockan är väl justerad från start och vid ev behov ruckad klarar man cosc enkelt. Min manuella flieger ligger runt plus 8 spd och min top grade marine auto ligger runt 6 minus. Båda med ganska små positionsavvikelser så dom förefaller båda väl justerade men skulle både kunna må bra av en ruckning. Det gör ju uris för några hunkor om man vill o då håller båda cosc tror jag.
Tack.
Får invänta svar från Stowa, om de vill göra nåt själva. I annat fall får jag rucka den på annat vis.
Jag blev lite frågande igår om det verkligen stämde med +15, hade jag sett fel? Men efter att det har passerat 9 timmar sen jag ställde den så är den åter +7 typ. M a o går den rätt mycket för fort.
Jag har ju en timegrapher själv så får väl kolla lite mer noggrant.

Tack.
Får invänta svar från Stowa, om de vill göra nåt själva. I annat fall får jag rucka den på annat vis.
Jag blev lite frågande igår om det verkligen stämde med +15, hade jag sett fel? Men efter att det har passerat 9 timmar sen jag ställde den så är den åter +7 typ. M a o går den rätt mycket för fort.
Jag har ju en timegrapher själv så får väl kolla lite mer noggrant.
15 är ju mycket och känns ovanligt mycket när det är top grade. (Då brukar ju verket också ofta vara justerat i fem positioner o gå bra från start) Men som sagt om positionsavvikelsen är låg är ju det enklaste att låta en gammaldags riktig urmakare rucka den. Lite trist med en ny klocka men det händer ju ibland ändå.

15 är ju mycket och känns ovanligt mycket när det är top grade. (Då brukar ju verket också ofta vara justerat i fem positioner o gå bra från start) Men som sagt om positionsavvikelsen är låg är ju det enklaste att låta en gammaldags riktig urmakare rucka den. Lite trist med en ny klocka men det händer ju ibland ändå.
Fick detta till svar nyss från dem.

Our handwinding movements SW215 handwound top and ETA 2804-2 are regulated from 0 up to 10 seconds divergence per day.

The 6498 movement of the Flieger 6498 watch regulated of max 15 seconds plus divergence per day.

M a o går den utanför spec. Får se om den ska ner eller kan åtgärdas lokalt (såklart den kan, men vad deras svar är).

Edit:
Det blir en tur via Fedex till hemlandet. Garantijobb.

Senast ändrad:
Fick detta till svar nyss från dem.

Our handwinding movements SW215 handwound top and ETA 2804-2 are regulated from 0 up to 10 seconds divergence per day.

The 6498 movement of the Flieger 6498 watch regulated of max 15 seconds plus divergence per day.

M a o går den utanför spec. Får se om den ska ner eller kan åtgärdas lokalt (såklart den kan, men vad deras svar är).

Edit:
Det blir en tur via Fedex till hemlandet. Garantijobb.
BA5329AF-90E2-4074-8207-29BABC6698CF.jpeg

ETA2824 top som det sitter i min ska hålla +4/-4spd. Min håller typ -1spd.

Hur går den i olika positioner?
Ganska jämnt ändå. Krona neråt +15 och krona uppåt +7. Men för en högerhänt har man ju aldrig kronan uppåt (visst, man kan plåstra genom att bromsa den nattetid, men det är jag inte intresserad av). Men diffen är ju hyggligt okej. Fast den ligger ju justerad helt off.
En seriös ruckning ska få ordning på den.

Vad tycker auditoriet om de "pvd:ade" varianterna?

flieger_baumuster_B_black-_forest-_limited_aufbelch-stowa.jpg
0c3ae16c-6d00-4bc7-9002-02299116b30e.jpg
Stowa-Flieger-Verus-Black-Forest-Edition-1.jpg

Jag tycker att de är rätt snygga. Lite oklart hur hård beläggningen är. Antagligen inte lika bra som Sinn:s PVD eller Damaskos beläggning.

Tillbaka
Topp