• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stowa

Vad tycker auditoriet om de "pvd:ade" varianterna?

flieger_baumuster_B_black-_forest-_limited_aufbelch-stowa.jpg
0c3ae16c-6d00-4bc7-9002-02299116b30e.jpg
Stowa-Flieger-Verus-Black-Forest-Edition-1.jpg

Jag tycker att de är rätt snygga. Lite oklart hur hård beläggningen är. Antagligen inte lika bra som Sinn:s PVD eller Damaskos beläggning.
Sinn Tegimenterar väl sina i efterhand så det är nog svårt att slå. Lär vara hårt nog dock.

Ganska jämnt ändå. Krona neråt +15 och krona uppåt +7. Men för en högerhänt har man ju aldrig kronan uppåt (visst, man kan plåstra genom att bromsa den nattetid, men det är jag inte intresserad av). Men diffen är ju hyggligt okej. Fast den ligger ju justerad helt off.
En seriös ruckning ska få ordning på den.
Svarar på mitt eget inlägg.

Skickade ner klockan i tisdags förra veckan. I torsdag hade den.
Idag fick jag svaret att den kommer att returneras i mitten av nästa vecka. Avmagnetiserad och ruckad.
Ca två veckor alltså för en resa till Schwarzwald ToR.
Det är väl ändå rätt bra, får man tycka?

Vad tycker auditoriet om de "pvd:ade" varianterna?

flieger_baumuster_B_black-_forest-_limited_aufbelch-stowa.jpg
0c3ae16c-6d00-4bc7-9002-02299116b30e.jpg
Stowa-Flieger-Verus-Black-Forest-Edition-1.jpg

Jag tycker att de är rätt snygga. Lite oklart hur hård beläggningen är. Antagligen inte lika bra som Sinn:s PVD eller Damaskos beläggning.
Gör kanske inte så mycket då den typen av klocka blir jäkligt juste med jämnt sliten pvd beläggning. Skulle absolut kunna tänka mig en svart 36a med a tavla men två stowa får räcka tills den dag dom kommer med en dykare i 39mm.

Har jag drömt att Stowa hade en julkalender med rabatt på en modell/dag fram till jul?

Är lite sugen på Verus 42mm nu. Trodde ju 40mm skulle vara på gränsen för stort för mig. Men nej den känns lite liten tycker jag som normalt sett inte gillar över 40mm. Plus också att 42mm har 100 m WR. Men frågan är om det är värt att sälja sin billigt och betala typ 5000kr till eller nåt sånt för 2mm och 50m mer i WR? Hmm.. De har höjt priset på Verus med 90€ sen jag köpte.

Hade originalen av flieger (både Verus och Classic) haft 100m WR hade den varit helt perfekt imo. Visst går ju att duscha och bada med 50m WR men vågar inte...

Svarar på mitt eget inlägg.

Skickade ner klockan i tisdags förra veckan. I torsdag hade den.
Idag fick jag svaret att den kommer att returneras i mitten av nästa vecka. Avmagnetiserad och ruckad.
Ca två veckor alltså för en resa till Schwarzwald ToR.
Det är väl ändå rätt bra, får man tycka?
Då var den hemma igen. Blir intressant att se hur den går nu.
Med kvitto på reparation och ny exklusiv pappkartong 😄

Undrade just om de skulle nyttja justerskruven eller göra det på annat sätt. Justera balansen alltså(?).
Skruven är iaf i samma läge som innan, så går den bättre nu vilket jag hoppas, har de justerat balansen rätt, antar jag.
De har förvisso också avmagnetiserat den. Men jag vet inte om den var magnetiserad när den kom ner.
20211209_194903.jpg

Hur som helst, kul att den är hemma igen!
20211209_194826.jpg

Då var den hemma igen. Blir intressant att se hur den går nu.
Med kvitto på reparation och ny exklusiv pappkartong 😄

Undrade just om de skulle nyttja justerskruven eller göra det på annat sätt. Justera balansen alltså(?).
Skruven är iaf i samma läge som innan, så går den bättre nu vilket jag hoppas, har de justerat balansen rätt, antar jag.
De har förvisso också avmagnetiserat den. Men jag vet inte om den var magnetiserad när den kom ner.
20211209_194903.jpg

Hur som helst, kul att den är hemma igen!
20211209_194826.jpg
Håller tummarna!

Är lite sugen på Verus 42mm nu. Trodde ju 40mm skulle vara på gränsen för stort för mig. Men nej den känns lite liten tycker jag som normalt sett inte gillar över 40mm. Plus också att 42mm har 100 m WR. Men frågan är om det är värt att sälja sin billigt och betala typ 5000kr till eller nåt sånt för 2mm och 50m mer i WR? Hmm.. De har höjt priset på Verus med 90€ sen jag köpte.

Hade originalen av flieger (både Verus och Classic) haft 100m WR hade den varit helt perfekt imo. Visst går ju att duscha och bada med 50m WR men vågar inte...
Det är ju tycke och smak men 42mm känns väldigt stort på en klocka utan vridring. Jag skulle behålla 40 och trycktesta den. Om det utfallet är ok så hade jag vågat bada led den. Dessutom... I värsta fall har du ju femtusen kronor att laga för jämfört att byta mot en ny!

Var håller alla Stowa hus?
För fin klocka för att få så lite uppmärksamhet!
20211216_081544.jpg

Efter ruckningen är det ordning på den.
Den går stabilt i sina resp lägen, på kroppen i daglig användning runt +3 sekunder.

Bilagor

• Screenshot_20211216-094140_WatchCheck.jpg
    Screenshot_20211216-094140_WatchCheck.jpg
    115.1 KB · Visningar: 9
Tja, mycket flygare här med all rätt men är det någon som har erfarenhet av Prodiver? ( @Fliegerchronograph🚁 du verkar sitta på en?)
Tycker den ser trevlig ut, bra specs, schysst design osv.
Lite snålt med info på hemsidan, undrar t.ex om den går att få på länk eller om det ens går att få tag på löst...en snabb bildgoogling visar att det verkar finnas, kanske är en gammal modell 🤔

Tja, mycket flygare här med all rätt men är det någon som har erfarenhet av Prodiver? ( @Fliegerchronograph🚁 du verkar sitta på en?)

Ja, jag har en blå Prodiver som jag är mycket nöjd med. Prodiver kommer på gummi som standard men man kan (kunde iaf) beställa länk till den vilket jag gjorde och bad att få monterad inför leverans. Tycker den blir ännu bättre på länk, så gummit är fortfarande oanvänt. Stowa är bra på kundservice så mitt förslag är att du hör av dig direkt till dom med din fråga. Kontaktuppgifter hittar du på hemsidan. Ringer du, vilket ju går fortast, funkar engelska bra. Så också i mailkonversation.

9062088c-5d71-4c60-ac7a-3bbacf2c7201-jpeg.1828223

Ja, jag har en blå Prodiver som jag är mycket nöjd med. Prodiver kommer på gummi som standard men man kan (kunde iaf) beställa länk till den vilket jag gjorde och bad att få monterad inför leverans. Tycker den blir ännu bättre på länk, så gummit är fortfarande oanvänt. Stowa är bra på kundservice så mitt förslag är att du hör av dig direkt till dom med din fråga. Kontaktuppgifter hittar du på hemsidan. Ringer du, vilket ju går fortast, funkar engelska bra. Så också i mailkonversation.

9062088c-5d71-4c60-ac7a-3bbacf2c7201-jpeg.1828223
Tjusigt, tack! Skulle du säga att bygget är konkurrenskraftigt för priset så att säga?
Gluttar osunt mycket på den limiterade "Mauritius", ska definitivt kolla med Stowa angående länken som nog är ett måste för min del 🙂
prodiver_mauritius_limited_wristshot-stowa-2600.jpg

Skulle du säga att bygget är konkurrenskraftigt för priset så att säga?

Mycket. Framförallt får du en dykare som inte efterapar något annat i sitt utseende. Tvärtom är den väldigt egen, i positiv bemärkelse. Titan, 1000m WR, heliumventil, Stowas erkända kvalitet och något som inte sitter på var mans arm. Vad kan gå fel liksom? Det enda som jag eventuellt har att anmärka på är känslan i vridningen. Inget som glappar eller så, men heller inte fullt så distinkt tysk som jag hade önskat mig. Blott en randanmärkning, och det som gör Da Vincis målning Mona Lisa så intressant är ju just den lilla imperfektionen.

84814446-0c92-4f5d-8e05-b5ab062e6d0c-jpeg.1823536

Senast ändrad:
Mycket. Framförallt får du en dykare som inte efterapar något annat i sitt utseende. Tvärtom är den väldigt egen, i positiv bemärkelse. Titan, 1000m WR, heliumventil, Stowas erkända kvalitet och något som inte sitter på var mans arm. Vad kan gå fel liksom? Det enda som jag eventuellt har att anmärka på är känslan i vridningen. Inget som glappar eller så, men heller inte fullt så distinkt tysk som jag hade önskat mig. Blott en randanmärkning, och det som gör Da Vincis målning Mona Lisa så intressant är ju just den lilla imperfektionen.

84814446-0c92-4f5d-8e05-b5ab062e6d0c-jpeg.1823536
Jag är inte mycket för dykare men fanns den där i 39mm skull jag klippa en direkt. Grymt cool modell och som du säger ganska unik design!

Ja, en Prodiver på 38-39mm vore fint. Då skulle jag nog köpa en till. Tycker trots det att 42mm-versionen funkar rätt bra på armen.

49d88a3f-363b-4b75-bfff-1150e710f699-jpeg.1824669
Den som tycker den är stor på dig borde få skallen undersökt 😄
Tycker storleken verkar vara perfekt på pappret, inte minst för att det är en kilometerdykare (brukar som bekant vara rejäla klossar).
Gillar verkligen visarna som linjerar med tavlans design, sekunden som täcker det runda datumfönstret när den sveper förbi osv, någon har tänkt till.

Har mailat Stowa angående länken, blir inte direkt mindre sugen av dina fina bilder och omdöme 🤌🏼

Tillbaka
Topp