• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentpresent - Oris eller Omega

Hugow

Omega
Hej, om 46 dagar tar jag studenten och jag tänkte i studentpresent önska mig min första ''riktiga''-klocka. Jag har kollat en hel del på Oris Aquis 40mm med svart urtavla och Omega Seamaster Aqua Terra 38,5mm Quartz med grå urtavla (automataren är utanför budget..) Men jag kan inte bestämma mig för vilken!! Det som avskräcker mig mest från Omegan är att urtavlan är lite utav en budget version jämfört med automataren.. Jag ser fördelar med båda klockorna, där de främsta är följande:

Omega Aqua Terra 38,5mm Quartz
Batteridriven (inga framtida servicekostnader)
Oändligt många band-alternativ
Mindre i storlek (Har små handleder..)
Stilren
Högre kvalitet?

Oris Aquis 40mm Svart
Sportigare
Dykklocka
4000 kr billigare
Unikare än Omega
Ingen budget version

Vad tycker panelen? Vad tror ni jag blir mest nöjd med i längden - och varför? Äger någon utav er någon av dessa klockor?
Tack på förhand.
img_6402-jpg.65924

141201_DSC_5740-Edit.jpg
 
Senast ändrad:

INSANE

Panerai
2-Faktor
Oris blir lite bulkig och topp tung tyckte jag när jag testade ett antal månader tillbaka har du provat båda? Aqua Terra Quartz har inte detalj nivån på tavlan som man vill ha tyvärr, den upplevs platt.
 

Hugow

Omega
Oris blir lite bulkig och topp tung tyckte jag när jag testade ett antal månader tillbaka har du provat båda? Aqua Terra Quartz har inte detalj nivån på tavlan som man vill ha tyvärr, den upplevs platt.

Har prövat automat versionen av Aqua Terran men tänkte pröva både Orisen och Quartz versionen nu på fredag.. Vilken AD säljer Oris i Stockholm? Är också lite rädd att Orisen blir lite för bulkig, har nämligen väldigt smala handleder där 38-39 är min ''rätta'' storlek. Vissa skriver på olika forum däremot att Oris Aquis bärs mindre än vad måtten säger.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Har prövat automat versionen av Aqua Terran men tänkte pröva både Orisen och Quartz versionen nu på fredag.. Vilken AD säljer Oris i Stockholm? Är också lite rädd att Orisen blir lite för bulkig, har nämligen väldigt smala handleder där 38-39 är min ''rätta'' storlek. Vissa skriver på olika forum däremot att Oris Aquis bärs mindre än vad måtten säger.
Frank's ur vid plattan säljer både Omega och Oris och brukar vara snabb med att erbjuda "bättre" pris. Aqua Terra är en grym klocka, har själv automatiska varianten 41mm
DSC_1662.JPG
 

Stålvictor

Breitling
Det är fina klockor du presenterar, absolut.
Du kan inte tänka dig en Longines Hydroconquest? Du nämner att du har smala handleder och de har ju en variant i 39mm. Där får du fin klocka med muchas pang för pengen!!
 

tissoter

Audemars
Hur ser budgeten ut :) Kan du tänka dig att köpa begat kanske du kan få en fin Seamaster med automat som är mycket roligare.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Hej, om 46 dagar tar jag studenten och jag tänkte i studentpresent önska mig min första ''riktiga''-klocka. Jag har kollat en hel del på Oris Aquis 40mm med svart urtavla och Omega Seamaster Aqua Terra 38,5mm Quartz med grå urtavla (automataren är utanför budget..) Men jag kan inte bestämma mig för vilken!! Det som avskräcker mig mest från Omegan är att urtavlan är lite utav en budget version jämfört med automataren.. Jag ser fördelar med båda klockorna, där de främsta är följande:

Omega Aqua Terra 38,5mm Quartz
Batteridriven (inga framtida servicekostnader)
Oändligt många band-alternativ
Mindre i storlek (Har små handleder..)
Stilren
Högre kvalitet?

Oris Aquis 40mm Svart
Sportigare
Dykklocka
4000 kr billigare
Unikare än Omega
Ingen budget version

Vad tycker panelen? Vad tror ni jag blir mest nöjd med i längden - och varför? Äger någon utav er någon av dessa klockor?
Tack på förhand.

Jag upplevde tyvärr att 40mm aquis blir väldigt topptung. Den större varianten gör sig bättre på handleden. Sen är den större, men upplevs mindre än sina 43mm tack vare böjda bandhorn. Kika annars på Oris nya diver på länk! Bra klockor är de i vilket fall!
 

Sjobedan

Rolex
Tror nog att du blir mest nöjd med omegan i längden. Orisen kan lätt bli tråkig efter ett tag (enligt mig)
Ett stort minus är att du inte kan byta till läder, byta till valfritt gummi hursomhelst som du kan göra på Omegan.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Tackar för hjälpen. Köpte du din Omega där? Kan de matcha Uret priser tror du?
Köpte inte min klocka där. Min erfarenhet av snubben som jobbar där är att direkt när man visar intresse för en klocka så är han snabb med att berätta att det går att fixa nice price :) om dom matchar uret eller inte vet jag ej, från fall till fall kan jag tänka mig.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag hänger inte upp mig på om det är automat eller quartz. Jag har både en automat och en quarts och jag tycker om båda lika mycket, båda har känsla och själ. Ta den som du tycker är snyggast och passar din livstil mest. Hade jag valt så AT alla dagar i veckan
 

Hugow

Omega
Det är fina klockor du presenterar, absolut.
Du kan inte tänka dig en Longines Hydroconquest? Du nämner att du har smala handleder och de har ju en variant i 39mm. Där får du fin klocka med muchas pang för pengen!!
Njaa.. HC:n är ingen klocka jag jag fastnat för.. Min kompis har en sådan och den faller mig inte helt i smaken! Tack ändå!
 

Hugow

Omega
Hur ser budgeten ut :) Kan du tänka dig att köpa begat kanske du kan få en fin Seamaster med automat som är mycket roligare.
Tja, under 20.000 iallfall. Seamastern med sina 41mm blir för stor för mig och 36mm versionen blir lite för liten så Seamaster är tyvärr inte aktuell, även fast den verkligen är snygg!
 

Dronten

Cartier
Jag kan tipsa om att testa en Oris Aquis i titan också om du får möjlighet. Mycket trevlig viktmässigt om den vanliga blir topptung, men jag vet inte just nu hur mycket en sådan skiljer sig mot stålvarianterna i pris.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Förresten, om du gillar dykarstuket men vill ha mindre storlek så kanske en sådan här kan vara något. Om denna är såld så lär det finnas fler därute. 1000 gånger coolare än din polares Longines.
https://klocksnack.se/threads/tudor-submariner-76000-36mm.53178/

Och nej, jag har inget att göra med annonsen :p
+1 Det finns en hel del trevligheter beg för 20K. Problemet med nytt för den summan är väl att det är inget som riktigt lockar när man väl har upplevt den där AT 8500 med blå urtavla. Men jag kan förstå att man i fallet studentpresent vill ha sprillans nytt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det är två väldigt olika klockor. Tycker du skall fundera på vilken du förknippar dig med.

Prova båda, en klocka som är snygg kanske inte sitter bra på din arm....


Båda är säkerligen bra klockor och du kommer bli nöjd med vilken som.
 

mouqvist

Rolex
Omega alla dagar! Passar till allt, mer versatil.
Den är billigare än automatmodellen men är inte "billig". Fördelarna är priset, att den håller tiden rätt, den behöver inte servas och ser så jäkla bra ut. Medelsvensson kan inte göra skillnaden mellan den och storebrorn.
Timvisaren kan flytta fram och tillbaka utan att påverka sekunder och minuter.
Men är det viktigt för dig med automat så välj Oris men det är en dykare, passar inte till allt och är enligt mig en tråkigare klocka (har också svårt med bandhornen). Verket i sig är inte heller spännande.
 

MånsT

Rolex
Omega alla dagar! Passar till allt, mer versatil.
Den är billigare än automatmodellen men är inte "billig". Fördelarna är priset, att den håller tiden rätt, den behöver inte servas och ser så jäkla bra ut. Medelsvensson kan inte göra skillnaden mellan den och storebrorn.
Timvisaren kan flytta fram och tillbaka utan att påverka sekunder och minuter.
Men är det viktigt för dig med automat så välj Oris men det är en dykare, passar inte till allt och är enligt mig en tråkigare klocka (har också svårt med bandhornen). Verket i sig är inte heller spännande.
Men automatverket i AT håller också tiden rätt, klarar sig säkerligen minst 5 år utan service, ser 100 gånger bättre ut i detalj och timvisaren är individuellt justerbar även där. Visst är verket i Oris ett ETA men quartz är ännu tråkigare.

För övrigt kan medelsvensson inte skilja på en Oris eller en Rolex heller. Inte på en Patek och smartwatch heller för den delen.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Om du väljer Orisen tycker jag att 43mm är ett bättre alternativ, 40mm har en så pass avsmalnande länk så den blir väldigt topptung. 43mm upplevs också mindre på grund av bandhornen som är böjda, men är också tjockare än Omegan. Kolla på forumet om du vill köpa Oris, då deras andrahandsvärde är ganska lågt jämfört med nypris, om du planerar att byta klocka inom ett tag såklart.
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Vill inte var den, men en Quartz måste också servas. Det lär ju dock vara billigare än en automat. :rolleyes:

Omega hade jag valt!
 
Topp