Det finns som bekant två olika metabolismer som kroppen kan använda: Bränna glukos (anaerob förbränning , dvs fermentering) eller bränna fett (aerob förbränning).
Det känns inte rimligt att, som du, säga att kroppen är gjord för att bryta med kolhydrater, när människans kost bara innehållit en stor del kolhydrater i några millenier. Hur får du ihop det? Jägare och samlare äter i princip inga kolhydrater alls.
Du frågar varför våra kroppar envisas med att använda glukos som den första källan av energi. Svaret kan delas in i två delar:
1) Därför att det är nästan det enda som finns i den moderna kosten, så kroppen har inget val. Förbränn det eller dö.
2) Därför att det krävs några dagar utan kolhydrater för att den ketogena processen skall komma igång. Det här betyder inte kroppen föredrar kolhydrater, utan bara att kroppen är anpassad til ett liv där det knappts fanns kolhydrater och socker. Grottmannen var i princip alltid i ketos. Då och då fanns möjlighter till fermenterande förbränning, tex på hösten när frukter och bär var mogna. Det var viktigt att äta de där kolhydraterna för att kunna lägga på sig ett fettlager inför vintern.
Jag tycker ändå du skall läsa boken, ty hon går igenom mycket av det du efterfrågar; Metaanlyser, de stora välfinansierade forskningsprojekten, vad som publicerats och vad som inte publicerats och varför det inte publicerats, etc, etc. Jag förstår att du antar att hennes bok är en partsinlaga där hon försvarar "sin" ståndpunkt, men jag tycker faktiskt inte att så är fallet.