• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Åskviggen

Panerai
Jag kör alltid utan bälte när jag lyfter tungt, men nästan alltid med dragremmar. Remmar hjälper mig också att isolera rygg bättre i många dragövningar, och tycker inte det är ett dugg konstigt att greppet ibland sviker innan de större musklerna man vill komma åt. Lyckades även skada ett finger för snart 3 år sedan vid marklyft med vigselring på, vilket var jäkligt dumt så här i efterhand, men är svagare i vänster hand sedan dess. Lägger ingen prestige i att köra med eller utan remmar, tycker de fyller en väldigt bra funktion många gånger. Vill nån spela Allan så lyfter jag närmare 200kg marklyft utan remmar för den delen om jag skulle vilja ( och då syftar jag på nån 15åring på gymmet 😁)
Precis så,
Jag började med remmar ca 1 år sedan och det har verkligen ökat kontakt i dragövningar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Att diskutera dragremmars vara eller icke-vara i isolerade ryggövningar kontra att använda dem i marklyft är för mig två helt olika frågor.

Vill man isolera ryggen och upplever att greppet är det som blir trött först och därför tar över från ryggen och dragremmar hjälper detta är det såklart ett jättebra hjälpmedel. Kan tycka att just greppstyrka är lite väl överskattat iallafall till en viss gräns, kan man göra tex 10-15 chins utan att greppet ger vika ser jag egentligen ingen poäng i att vara starkare i greppet.

Tränar man marklyft upplever jag också att greppet sällan är begränsningen, iallfall med en vettig skivstång och magnesium/inte svettiga händer. Då tycker jag faktiskt det är bättre att använda dragremmar än att köra mixat grepp vilket jag upplever ger en sned/vriden belastning. Även fast jag tycker tumlås är bäst, men dock smärtsamt att göra många reps med men vid låga reps brukar nästan alla kunna göra det med lite tillvänjning.

Nu tävlar jag i tyngdlyftning och där har man alltid tumlås så just greppstyrkan är inget som är särskilt viktigt där, men jag kör nästan alltid med dragremmar vid marklyft just för att spara på händerna. Tränar jag ryggövningar använder jag aldrig dragremmar men jag tränar heller inte det för att "få kontakt med ryggen"
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Att diskutera dragremmars vara eller icke-vara i isolerade ryggövningar kontra att använda dem i marklyft är för mig två helt olika frågor.

Vill man isolera ryggen och upplever att greppet är det som blir trött först och därför tar över från ryggen och dragremmar hjälper detta är det såklart ett jättebra hjälpmedel. Kan tycka att just greppstyrka är lite väl överskattat iallafall till en viss gräns, kan man göra tex 10-15 chins utan att greppet ger vika ser jag egentligen ingen poäng i att vara starkare i greppet.

Tränar man marklyft upplever jag också att greppet sällan är begränsningen, iallfall med en vettig skivstång och magnesium/inte svettiga händer. Då tycker jag faktiskt det är bättre att använda dragremmar än att köra mixat grepp vilket jag upplever ger en sned/vriden belastning. Även fast jag tycker tumlås är bäst, men dock smärtsamt att göra många reps med men vid låga reps brukar nästan alla kunna göra det med lite tillvänjning.

Nu tävlar jag i tyngdlyftning och där har man alltid tumlås så just greppstyrkan är inget som är särskilt viktigt där, men jag kör nästan alltid med dragremmar vid marklyft just för att spara på händerna. Tränar jag ryggövningar använder jag aldrig dragremmar men jag tränar heller inte det för att "få kontakt med ryggen"
Att man blir sned av mixat grepp är väl fortfarande bara ett påstående det inte finns någon stöd i vetenskapen för, mig veterligen?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Att man blir sned av mixat grepp är väl fortfarande bara ett påstående det inte finns någon stöd i vetenskapen för, mig veterligen?
Jag har inte sett någon forskning på ämnet, men det kanske finns? Jag menar dock inte att man blir sned utan att man belastar snett, det går ju dock att variera greppet så man belastar "snett" lika mycket åt båda håll men jag föredrar ändå att ha händerna pronerat.

Det kanske bara är jag som är för stel och blir begränsad i min rörelse när jag vrider upp en arm supinerat.
 
Jag har inte sett någon forskning på ämnet, men det kanske finns? Jag menar dock inte att man blir sned utan att man belastar snett, det går ju dock att variera greppet så man belastar "snett" lika mycket åt båda håll men jag föredrar ändå att ha händerna pronerat.

Det kanske bara är jag som är för stel och blir begränsad i min rörelse när jag vrider upp en arm supinerat.
Aldrig märkt av det och alltid kört mixat grepp i mark.

Håller helt med om dragremmar.
 
Till en annan fråga:
Hur tänker ni kring koffein direkt på morgonen? Jag har sett en del på slutet förespråka att det inte ska intas direkt för att minimera dippen senare. Någon av er som märker detta eller tar hänsyn till det?

Jag tar koffein direkt på morgonen då jag ofta tränar direkt.
 

ilindinger

Omega
2-Faktor
Har precis börjat gymma och har lite funderingar kring kosttillskott. Framförallt proteinpulver och kreatin. Är detta något som man bara bör köra med eller finns det några biverkningar att ha i åtanke? :)
 
Har precis börjat gymma och har lite funderingar kring kosttillskott. Framförallt proteinpulver och kreatin. Är detta något som man bara bör köra med eller finns det några biverkningar att ha i åtanke? :)
Nej :)

Protein kan väl vara en smidig väg ibland om man har svårt att få in nog i kosten men med lite tanke så löser det sig för det mesta. Keratin känns dock mer avlägset att se någon nytta med, i varje fall som ny. Det har ju viss bevisad effekt (till skillnad mot det mesta annat) men som ny ser jag inte att det har en betydelse.
 

ilindinger

Omega
2-Faktor
Nej :)

Protein kan väl vara en smidig väg ibland om man har svårt att få in nog i kosten men med lite tanke så löser det sig för det mesta. Keratin känns dock mer avlägset att se någon nytta med, i varje fall som ny. Det har ju viss bevisad effekt (till skillnad mot det mesta annat) men som ny ser jag inte att det har en betydelse.
Alright, tack så mycket!

Kreatin rent allmänt, är det värt att satsa på sedan?
 

Klockers

Cartier
Har ett hemmagym i garaget som jag tänkt bygga ut och göra lite ”härligare” så att man blir mer motiverad att gå ut dit och köra.
Just nu har jag bänkpress med skivstång, hantlar och lite smått och gott.
Skulle behöva lite inspiration. Någon som har ett härligt hemmagym som kan dela med sig med ett par bilder?
 
Har ett hemmagym i garaget som jag tänkt bygga ut och göra lite ”härligare” så att man blir mer motiverad att gå ut dit och köra.
Just nu har jag bänkpress med skivstång, hantlar och lite smått och gott.
Skulle behöva lite inspiration. Någon som har ett härligt hemmagym som kan dela med sig med ett par bilder?
Finns bilder i tråden på hemmagym😃 och även diskussion kring inköp av gymutr för hemmagym.
 
Alright, tack så mycket!

Kreatin rent allmänt, är det värt att satsa på sedan?
är väl ett personligt val egentligen men skulle väl säga att den främsta vinsten är att du får lite mer tryck och styrka. Så är man väldigt inne på att maximera sina vikter kan det ju kanske vara kul att testa men man ska inte förvänta sig några jätteskillnader.

Vissa säger sig uppleva en viss storleksökning men det beror väl på ökad vatteninlagring tror jag. Finns nog de som har bättre koll än mig också 😊
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Har ett hemmagym i garaget som jag tänkt bygga ut och göra lite ”härligare” så att man blir mer motiverad att gå ut dit och köra.
Just nu har jag bänkpress med skivstång, hantlar och lite smått och gott.
Skulle behöva lite inspiration. Någon som har ett härligt hemmagym som kan dela med sig med ett par bilder?

Jag tycker att mitt lilla garagegym börjar bli ganska härligt! :hungry:

PXL_20230911_192955706.jpg
PXL_20230911_192745615.jpg
PXL_20230911_192703741.jpg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Så här ser det ut hemma hos mig. Kombinerat kontor och gym då jag bor tillfälligt innan vi flyttar vidare till nybyggt.

Mest prylar från Rogue. Ungefär 55-60k tror jag att allt kostat så här långt. Har nyligen kompletterat med ett pulleysystem och viktväst, är nöjd (för stunden) 😊

BikeERG från Concept2 är underbart bra även om jag mest använder den till uppvärmning numera.
IMG_2935.jpeg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Har precis börjat gymma och har lite funderingar kring kosttillskott. Framförallt proteinpulver och kreatin. Är detta något som man bara bör köra med eller finns det några biverkningar att ha i åtanke? :)
Som nån annan skrev är proteinpulver ett bra komplement för att få i sig mer protein. Vissa får lite ”luftig” mage och förpestar son omgivning av vassle om man ska nämna nån biverkning 💨

Kreatin kan hjälpa för snabbare återhämtning i musklerna, vilket gör att man kan göra fler reps och ha kortare setvila. Som nybörjare kommer du inte ha nån större nytta av kreatin då du kommer få massiva beginner-gainz ändå! 💪🏼😅
När du når en platå om nåt år kan du börja överväga det.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har precis börjat gymma och har lite funderingar kring kosttillskott. Framförallt proteinpulver och kreatin. Är detta något som man bara bör köra med eller finns det några biverkningar att ha i åtanke? :)

Enda biverkningarna är egentligen tunnare plånbok.

Får du i dig ca 1,6g protein /kg kroppsvikt via maten behöver du inte proteinpulver. Men proteinpulver kan faktiskt vara ett billigare alternativ till riktig mat som börjar bli riktigt dyrt numera.

Kreatin kan utgöra en hälsorisk om man redan har dåliga njurar.
Tycker inte du behöver satsa på Kreatin just nu - du har redan bra förutsättningar att bli större och starkare relativt snabbt (jämfört med de som tränat ett tag) bara genom att du är nybörjare.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Jo men som någon redan svarat. Är man relativt ny så har man ju väldigt mycket att hämta utan kreatin. Använd det senare när det tagit stopp.
Det kan säkert vara rätt men det finns ju som sagt mycket fräsch forskning och läsning att gå igenom om man vill ha bästa utgångsläge.

Enligt University of Essex exempelvis kan det vara fördelaktigt för nybörjare.

 
Topp