• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Blir ju trist att bulka på dom nya "kostförslagen" lol 😂

Så 40 är det magiska numret? Då har jag blott tre år på mig att maxa 😬
Sen är det rätt utför 😅, men som du skrev tidigare
Någon gång i livet vill jag fokusera på lägre reps och styrka. Efter 40 kanske?
Det blir ju lite uppförsbacke efter 40, men ett hett tips är att hålla riktigt vass form året om, det sticker ut mer än man tror och en mogen rippad look kommer man långt med. Jag switchade helt till optics efter 40...det tog emot men det är värt det. 💪

Är ett par år yngre än 55 men styrkemässigt är jag starkare i flera övningar nu än när jag var 25, t ex i benen, kanske även rygg. Hypertrofimässigt? Är osäker. Måtten är ungefär, i snitt, samma som när jag var ung. Beror på vilka muskler det handlar om förstås. Armarna har nog stagnerat helt, där handlar det mest om att mejsla fram lite detailjer. Men generellt, muskelbukarnas fylliga, ungdomliga karaktär är svårare att behålla eller att få igen. Det man får göra är att försöka stimulera muskeln över hela dess längd, hitta nya vinklar osv. Plus att man får träna smartare. Man kommer undan med mycket när man är ung men nu får man hela tiden tänka om det är värt skaderisken att öka vikterna vs göra 1-2 repetitioner extra. Tränar mindre frekvent (3 pass /v), mindre volym mm.

Ovan gäller allround träningsresultat - både hypertrofi och styrka.
Pratar vi om renodlad styrka inträffar nog det där avskyvärda taket långt tidigare än 50.

Är ett par år yngre än 55 men styrkemässigt är jag starkare i flera övningar nu än när jag var 25, t ex i benen, kanske även rygg. Hypertrofimässigt? Är osäker. Måtten är ungefär, i snitt, samma som när jag var ung. Beror på vilka muskler det handlar om förstås. Armarna har nog stagnerat helt, där handlar det mest om att mejsla fram lite detailjer. Men generellt, muskelbukarnas fylliga, ungdomliga karaktär är svårare att behålla eller att få igen. Det man får göra är att försöka stimulera muskeln över hela dess längd, hitta nya vinklar osv. Plus att man får träna smartare. Man kommer undan med mycket när man är ung men nu får man hela tiden tänka om det är värt skaderisken att öka vikterna vs göra 1-2 repetitioner extra. Tränar mindre frekvent (3 pass /v), mindre volym mm.

Pratar vi om renodlad styrka inträffar nog det där avskyvärda taket långt tidigare än 50.
Gött att höra ändå, och imponerande att du kör på.

Kör du någon konditionsträning?

Inte så att jag drar på mig joggingskorna och börjar springa. Men nä, konditionsträning är såå tråkigt.
Inbillar mig att jag får lite kardio när jag gör olika aktiviteter med min unge. Putta släde på gymmet kanske hör till hiit.
Du då? Kör du kardio?
Inte längre. Däremot är mina styrkepass väldigt intensiva med supersets och kort setvila, men jag vet att det inte helt väger upp för missad kardio. Skyller på att jag inte har tid, men det är egentligen inte sant. Sanningen är att det är så fruktansvärt tråkigt.

Inte längre. Däremot är mina styrkepass väldigt intensiva med supersets och kort setvila, men jag vet att det inte helt väger upp för missad kardio. Skyller på att jag inte har tid, men det är egentligen inte sant. Sanningen är att det är så fruktansvärt tråkigt.

Får man upp intensiteten får man en hel kardio på köpet. Testat köra 15-20 breathing squats? Man blir bra andfådd.
Putta släde är ändå rätt bra overall både för kardio och benstyrka om du har möjlighet till utrustningen.
Tror nästan den tar en del på överkroppen också, som iso träning.

Är det någon som har bra koll på ryggskott?
Jag har haft det någon enstaka gång förut. Men nu fick jag det för en vecka sedan efter en minimal överbelastning...helt overkligt egentligen.
Jag vilade från gymmet men, gick och stretchade osv i två dagar. Sen hoppade jag in på mitt rullande 5 dagars. Anpassat såklart, mycket isolation, inga compound etc.
Nu har det gått en vecka och det är väl bättre, upplever att jag har god mobilitet, men problemet som uppstår nu är att hur mycket du än isolerar så kommer du att spänna ryggen vid nått tillfälle, särskilt när man kör bröst. Allt är mjukt och fint men sen när man tröttnar det minsta så hugger det till snabbt på en nivå där man kan tappa det man har i händerna, sen är det borta.

Så som jag förstått det så är ryggskott en spasm och att det är inga problem att belasta ryggen normalt, och att rörelse hjälper, vilket det gör såklart. Men att det går över av sig själv oavsett...eller är det en inflammatorisk process, är är det en ruptur?

Hur långtid tar det?

Träna med smärtstillande?

Finns mycket information där ute, men det verkar täcka ett tillstånd som sträcker sig från dödsbädden till Stockholm marathon.

Jävligt segt är iaf.

Har någon tips på ett smidigt hantelställ?

Hittar inga vettiga i Sverige utan bara typ amazon och ebay samt utländska hemsidor.

Krav:
-Klara 5-6 par vanliga hantlar (dvs inga hex som har mindre diameter) - och klara typ 400kg
-Ca 1meter bred
-Stabilt och med bra utrymme mellan hyllorna så bära ut/in tunga hantlar inte är ett problem

Budget - så billigt som möjligt

Tänker typ något sånt här:
1762873431879.png

Jag har haft det någon enstaka gång förut. Men nu fick jag det för en vecka sedan efter en minimal överbelastning...helt overkligt egentligen.
Jag vilade från gymmet men, gick och stretchade osv i två dagar. Sen hoppade jag in på mitt rullande 5 dagars. Anpassat såklart, mycket isolation, inga compound etc.
Nu har det gått en vecka och det är väl bättre, upplever att jag har god mobilitet, men problemet som uppstår nu är att hur mycket du än isolerar så kommer du att spänna ryggen vid nått tillfälle, särskilt när man kör bröst. Allt är mjukt och fint men sen när man tröttnar det minsta så hugger det till snabbt på en nivå där man kan tappa det man har i händerna, sen är det borta.

Så som jag förstått det så är ryggskott en spasm och att det är inga problem att belasta ryggen normalt, och att rörelse hjälper, vilket det gör såklart. Men att det går över av sig själv oavsett...eller är det en inflammatorisk process, är är det en ruptur?

Hur långtid tar det?

Finns mycket information där ute, men det verkar täcka ett tillstånd som sträcker sig från dödsbädden till Stockholm marathon.

Jävligt segt är iaf.
Jag vet inte hur andra upplever ryggskott, men jag måste träna mig ur dem. Senast jag fick ryggskott åkte jag ned till gymmet redan dagen efter och började köra lätta marklyft.

Sen är frågan varför du får det. Alla kan få det, men om det är återkommande så skulle det kunna vara obalans i höften. I mitt fall var det korta höftböjare som drog så hårt att mitt bäcken tiltades. Jag hade nästan 15 mm skillnad i benlängd tack vare bäckenet.

Jag vet inte hur andra upplever ryggskott, men jag måste träna mig ur dem. Senast jag fick ryggskott åkte jag ned till gymmet redan dagen efter och började köra lätta marklyft.

Sen är frågan varför du får det. Alla kan få det, men om det är återkommande så skulle det kunna vara obalans i höften. I mitt fall var det korta höftböjare som drog så hårt att mitt bäcken tiltades. Jag hade nästan 15 mm skillnad i benlängd tack vare bäckenet.
Jag blev lite inspirerad av dina marklyft direkt efter ryggskottet, nu har jag iofs gått en vecka med mitt men det var dags för rygg idag. Meadow rows, Hantelrodd gick bra, latsdrag sämre. MEN mot slutet så testade jag både RDL (med stång) och ryggresningar och det var inte dumt alls. Det kändes lite kontra intuitivt inledningsvis och man fick smyga igång det. Lite som en rotfyllning, det är inte skönt i början men man vet att man är och rotar på rätt ställe.
Det var nästan helt smärtfritt efter ett par set och den normala kvällsstelheten är mindre än vanligt.
Så mycket bra tips 💪, man behöver lite pepp för att utmana smärtan ibland.

Hur långtid tar det?

Jävligt segt är iaf.
Alltså nu var det ett tag sen men jag fick ryggskott av att skala potatis (!). Andra dagen var det värst, jag fick lägga mig på mage och kravla på golvet för att ta mig ur soffan och anhöriga fick handla och mata katten.

Nu är det anekdotiskt men mitt ryggskott satte sig alltid i övergången T12-L1 och efter att jag började köra Good Morning med vikt så har jag aldrig haft ryggskott. Undviker också konventionell squat, kör pistol squats med exrra vikt istället ifall att ryggen skulle krångla.

Tillbaka
Topp