• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Verkar har fått golfarmbåge av tungt marklyft. Har inte kunnat träna överkroppen dem senaste 3 veckorna pga smärta på insidan av armbågen.
Någon som har själv haft golfarmbåge och har bra tips?
Kör du mixat grepp? Ovanligt att få den typen av skada då armen egentligen ska vara helt rak. Får du ont om du kör neutralt grepp, remmar eller tumlås?

Jag körde mixat grepp. Nu kan jag inte köra alls även med neutralt grepp då det gör för ont.
Enda gången jag har fått den typen av skada var när jag gammal och överentusiastisk skulle göra viktade chins efter ett längre uppehåll.

Jag är far from a doctor så att säga, men det låter som att du har fått en ganska god inflammation. Själv hade jag körde en "voltarenkur" och helt enkelt vilat från övningar som ger smärta. Jag tror du kan köpa vilket antiinflammatoriskt preparat som helst. Ipren fungerar.

Jag hade dessutom slutat med mixat grepp, men där finns det så otroligt mycket åsikter.

Hallå gänget. Bjuder på en klassiker. Nån som känner igen sig?
IMG_2549.jpeg
Haha klockren

Det gör ont på insidan dock har det blivit lite bättre sedan jag smörjat med voltaren gel och stretchat underarmen.
Var på insidan, över eller under själva armbågen?

Har själv haft mycket problem med smärta just där. Haft i drygt 4 år och har fortfarande ont till och från. Kan känna smärta vid bänkpress, har därför inte kört det ordentligt på länge.. pressar rakt upp funkar bra däremot.

Bästa är nog att gå till en kunnig. Lite Linnex och att rulla foam roller eller skivstång vid området lindrar smärtan faktiskt. Prova hur det känns.

Var på insidan, över eller under själva armbågen?

Har själv haft mycket problem med smärta just där. Haft i drygt 4 år och har fortfarande ont till och från. Kan känna smärta vid bänkpress, har därför inte kört det ordentligt på länge.. pressar rakt upp funkar bra däremot.

Bästa är nog att gå till en kunnig. Lite Linnex och att rulla foam roller eller skivstång vid området lindrar smärtan faktiskt. Prova hur det känns.
Under armbågen typ vid lilla knölen. Det konstiga är att smärtan släpper så fort jag strechar (rak arm med handflatan uppåt och jag dra i fingrarna bakåt med andra armen) men kommer tillbaka när jag anstränger armen.

Som fembarnsfar är det svårt att få tiden att räcka till, men jag försöker i alla fall köra 5 gympass 1-1,5h i veckan. Det blir alltid på kvällen efter att jag nattat några av dom små. Eftersom ungarna fortfarande är små blir det väldigt dålig och hackig sömn =kass återhämtning samt att jobbet jag har gör det svårt att hålla någon vettig kost. Finns det någon vettig app att använda för att få hjälp att strukturera upp träning/kost/återhämtning. Någon som prövat att använda AI för att styra upp träningen?
42år 180cm 100kg
Målet för 2026 är att få med frun på en unge till, samt att ligga på mellan 80-90kg
IMG_6713.jpeg

Handleden helt återhämtad från sommarens mc-olycka, kör hårt med calisthenics just nu.
5 hspu på bänk tex, muscle-ups tillbaks på schemat, tunga chips & dips varvat med tunga mark.

Dock gått ned 2kg i dec så får öka kalorierna, men mkt intressant med ökande styrka trots underskott.

Exempel på strengthlog.
1000014891.png

Kör mer tyngre hantelövningar nu, liggande hantelpress till exempel. Men så svårt det är, det är inte vikten i sig som begränsar utan möjligheten att få upp och ner hantlarna på ett sätt som inte skadar mig eller golvet.

42kgx5-7 reps. RPE 9 på båda set.
IMG_3122.jpeg
Kanske sparkar in en öppen dörr, men brukar lägga hantlarna på låren och sittandes på bänken och kicka upp dem samtidigt som jag lägger mig ner. Gör samma procedur när jag sätter mig upp. Funkar oftast galant även med tyngre hantlar. Kanske blir knepigt med de ställbara hantlarna dock då ändarna är smala?

Kanske sparkar in en öppen dörr, men brukar lägga hantlarna på låren och sittandes på bänken och kicka upp dem samtidigt som jag lägger mig ner. Gör samma procedur när jag sätter mig upp. Funkar oftast galant även med tyngre hantlar. Kanske blir knepigt med de ställbara hantlarna dock då ändarna är smala?
Ligger kanske en del teknik i det men jag tycker detta funkar typ till max 50kg hantlar sen är det faktiskt mer utmanande att få upp/ner hantlarna på ett bra sätt än att köra de faktiska pressarna.

Jag gör precis likadant. Om man lär sig tekniken spelar vikten nästan inte någon roll (sålänge man klarar pressa upp vikten).

Handlar mycket om att använda sig av momentum. Vid tillbakavägen full extension i armbågsleden och knäna i 90 grader. Placera vikterna långt ut på knäna och rulla med ryggen på bänken för att därefter ställa sig upp direkt. Tog ett tag att lära sig men jag hanterar vikterna så smidigt nu och inte rädd för att skada varken mig själv eller vara en jobbig jävel som ska släppa vikterna på golvet gymmet och störa andra (eller leka tuff ;) )

Jag gör precis likadant. Om man lär sig tekniken spelar vikten nästan inte någon roll (sålänge man klarar pressa upp vikten).

Handlar mycket om att använda sig av momentum. Vid tillbakavägen full extension i armbågsleden och knäna i 90 grader. Placera vikterna långt ut på knäna och rulla med ryggen på bänken för att därefter ställa sig upp direkt. Tog ett tag att lära sig men jag hanterar vikterna så smidigt nu och inte rädd för att skada varken mig själv eller vara en jobbig jävel som ska släppa vikterna på golvet gymmet och störa andra (eller leka tuff ;) )
Tycker ändå det blir onödigt krångligt med tunga hantlar jämfört med att bara köra bänk på kanske 10% mer vikt istället. Fungerar bättre då med höga reps eller avsluta med hantlar när man redan är lite trött så man kan hålla nere vikterna.

Tycker ändå det blir onödigt krångligt med tunga hantlar jämfört med att bara köra bänk på kanske 10% mer vikt istället. Fungerar bättre då med höga reps eller avsluta med hantlar när man redan är lite trött så man kan hålla nere vikterna.

Beror väl på vad man anser blir onödigt krångligt med tunga hantlar. Själv gör jag tvärtom. Kör sällan bänkpress och avslutar ibland med bänkpress i smittmaskin för att kräma ur sista.

Onödigt krångligt för mig med tunga hantlar är att man precis ligger på gränsen med vad man klarar av utifrån det man tänker köra.

Jag brukar köra 3x8 och även om jag vet att 47.5-50kg är det jag kan köra så tar jag många gånger istället 42.5-45kg och fokuserar på tid under belastning och att vara lite överdrivet långsam i den excentriska fasen. Fokuserar på teknik och kontakt före att sista repetitionerna i sista seten blir lite dåliga.

Beror väl på vad man anser blir onödigt krångligt med tunga hantlar. Själv gör jag tvärtom. Kör sällan bänkpress och avslutar ibland med bänkpress i smittmaskin för att kräma ur sista.

Onödigt krångligt för mig med tunga hantlar är att man precis ligger på gränsen med vad man klarar av utifrån det man tänker köra.

Jag brukar köra 3x8 och även om jag vet att 47.5-50kg är det jag kan köra så tar jag många gånger istället 42.5-45kg och fokuserar på tid under belastning och att vara lite överdrivet långsam i den excentriska fasen. Fokuserar på teknik och kontakt före att sista repetitionerna i sista seten blir lite dåliga.
Ja det beror ju helt på vilket syfte man har, mitt fokus har alltid varit maxstyrka så att alltid "utelämna" de sista 5 kilona gör det till en lite sämre övning iom att man då aldrig kan ta ut sig till max (mindre sämre ju fler reps man gör).

Ja det beror ju helt på vilket syfte man har, mitt fokus har alltid varit maxstyrka så att alltid "utelämna" de sista 5 kilona gör det till en lite sämre övning iom att man då aldrig kan ta ut sig till max (mindre sämre ju fler reps man gör).

Ja då förstår jag helt och hållet att bänkpress blir mer lämpad. Inte riktigt ute efter det själv, mer hypertrofi och tillväxt än ren raw power

Är du på gymmet kan du väl bara be någon om hjälp?
Att hjälpa till att få ner och upp hantlarna? Det är rätt bökigt det med, möjligtvis om det är två som kan hjälpa en och lägga dit varsin hantel när man redan ligger i startpositionen men det är rätt tungt att lyfta upp en 50kg+ hantel dit och blir en orimligt stor cirkus på gymmet för mödan. Jag håller mig hellre till högreps och låg vikt på hantelpressen då och tunga vikter i bänk istället.

Handleden helt återhämtad från sommarens mc-olycka, kör hårt med calisthenics just nu.
5 hspu på bänk tex, muscle-ups tillbaks på schemat, tunga chips & dips varvat med tunga mark.

Dock gått ned 2kg i dec så får öka kalorierna, men mkt intressant med ökande styrka trots underskott.

Exempel på strengthlog.
1000014891.png
Fördelen med Calle! Ju mindre man väger, desto lättare blir det 😄

Kör mer tyngre hantelövningar nu, liggande hantelpress till exempel. Men så svårt det är, det är inte vikten i sig som begränsar utan möjligheten att få upp och ner hantlarna på ett sätt som inte skadar mig eller golvet.

42kgx5-7 reps. RPE 9 på båda set.
IMG_3122.jpeg
Om det ör hantlarna på bilden du försöker få upp vid hantelpress kan jag förstå problemet. Att ha bara stången på låret lär nästan göra ont med en sådan hög vikt och en sådant relativt litet koncentrerat område? Funkar det om du bara lutar hantlarna med vikterna istället, lite snett inåt?

Att få upp hantlar som ser ut sphär(samma vikt);

IMG_0291.jpeg

Gentemot såhär;
IMG_0292.jpeg

Är en rätt så stor skillnad faktiskt

Verkar har fått golfarmbåge av tungt marklyft. Har inte kunnat träna överkroppen dem senaste 3 veckorna pga smärta på insidan av armbågen.
Någon som har själv haft golfarmbåge och har bra tips?
Tog flera månader för mig att läka ut helt. Underarmsträning när den värsta smärtan lagt sig. Bicepscurl med omvänt grepp, hammercurl, handgreppstränare och liknande. Tålamod krävs!

Tillbaka
Topp