• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Så är det. Vi som tränar ser nästan direkt om någon tar något.
Folk utanför vår sfär tror att alla med mer muskler än genomsnittet tar "anabola".
Åtminstone läkare borde om någon veta lite bättre tycker man, men åtminstone en doktor har frågat om jag tar anabola. Står även i journalerna att jag är "mycket muskulös" lol (jämfört med vem? en vanlig 25-30 åring?). Men som sagt, pump, rätt ljus osv gör ju hälften av jobbet. De som imponerar på riktigt är de som ser biffiga ut nyvakna på morgonen. De som skiter i rätt skugga, vinkel, ljus mm. The Real deal. Så långt har jag dock inte kommit än :)
Det är nog också vanligt att folk som inte tränar, särskilt ungdomar, tror att en ”juicy” fysik är lätt att uppnå naturligt. Gärna på kort tid också. De skulle bara veta..

Väldigt ovanligt att vanliga gymmare testas i Sverige också, tror varje test kostar runt 5000kr att göra och dopingkontrollanterna jobbar ideellt så inte direkt motiverat att testa random personer på gymmet.
Om man mot förmodan testar positivt blir det oftast inga konsekvenser ändå så länge man inte är medlem i någon idrottsförening som är kopplat till Riksidrottsförbundet (avstängning från idrotten samt föreningslokaler) eller skrivit på någon antidoping policy på sitt gym (avstängd från gymmet).

Böter eller rättsliga konsekvenser för att endast inneha dopingklassat preparat i sin kropp är nog extremt ovanligt.

WADA eller antidoping Sverige jagar inte vanliga personer som inte tävlar inom någon idrott under Riksidrottsförbundet, så enda risken att bli testad är om det är ett polisiärt ärende och då är det antagligen fler faktorer som gör att man är intressant för polisen.
Polisen var oerhört intresserade av att jaga doping(miss)brukare en period och då var det inte ovanligt att de då genomförde husrannsakan om det eventuellt var så att du hade ens minsta tablett på dig. Även vissa individer som åkte på hembesök . De testat positivt.

Sen ska man inte glömma att te.x Friskis & Svettis är en idrottsförening, och står för flest dopingfall per år (*brukade).

Polisen var oerhört intresserade av att jaga doping(miss)brukare en period och då var det inte ovanligt att de då genomförde husrannsakan om det eventuellt var så att du hade ens minsta tablett på dig. Även vissa individer som åkte på hembesök . De testat positivt.

Sen ska man inte glömma att te.x Friskis & Svettis är en idrottsförening, och står för flest dopingfall per år (*brukade).
Nu är detta chatgpt så ingen 100% källa men antalet dömda för dopingbrott i Sverige lär vara försvinnande få, chatgpt säger att cirka 2,3 miljoner Svenskar är medlem på ett gym så ungefär 0,001 %. Det händer såklart men 20-30 per år är nog vääääldigt långt ifrån hur många som faktiskt dopat sig, dvs risken är nästan minimal.
Skärmavbild 2025-08-01 kl. 20.26.38.png

Tror jag också. För att inte tala om alla Hollywood-skådisar som uppnår bra fysik på några månader inför en inspelning, helt "naturligt". The Rock skulle väl aldrig erkänna att han tar tillskott även om det är helt uppenbart.

Det roliga är att de där "special training blocks" som hollywood-pt's tvingar sina klienter att köra för dyra pengar är rätt mediokra. Inget uppseendeväckande alls.
Tror TRT (och lite högre doser) är rätt vanligt bland skådisar.

Det är nog också vanligt att folk som inte tränar, särskilt ungdomar, tror att en ”juicy” fysik är lätt att uppnå naturligt. Gärna på kort tid också. De skulle bara veta..

Mm. Och de genvägar som de tror existerar leder snarare till senvägar. Följer första bästa stora "natty" byggares program som brist på annat ger undermåliga och generiska träningstips.

Förresten, precis som man själv gjorde på 80-90 talet (t ex Muscle and Fitness tidningar som alltid innehöll samma tips oavsett vilken bodybuilder de skrev om ^).

Idag får man verkligen sålla för att hitta guldkornen. De finns än.

Kort historia kortare: i helgen var jag på mitt gamla gym. En källarlokal i en skola. Stereon från tidigt åttiotal är inlåst på grund av att skolungdomar tränar på vardagarna, men jag vet att vi hade ett gömställe någonstans. Jag hittade ingen nyckel, men på en takmonterad högtalare hittade jag den här påsen.
1000078309.jpg

Tror inte heller det är särskilt vanligt, men den här youtubern, Martin Gunnander verkar polisen ha haft koll på ett tag, för han åkte på ett test och blev haffad av civilklädda poliser i anslutning till gymmet. Stor gosse, men verkar vara ren.

Var det inte han som körde en före och efter video när han var på steroider och bulkat sönder för att sedan deffa och få sina följare att tro att han genomgått en rejäl ”transformation”. LOL

Var det inte han som körde en före och efter video när han var på steroider och bulkat sönder för att sedan deffa och få sina följare att tro att han genomgått en rejäl ”transformation”. LOL
Vet inte, det är ingen jag följer men dök upp i min flöde. Intressant att polisen verkade ha spanat in honom ett tag.

Vet inte, det är ingen jag följer men dök upp i min flöde. Intressant att polisen verkade ha spanat in honom ett tag.

Lyssnade kort på videon. Lät ju ändå som att polisen hade span och låtsades stoppa honom av den anledningen att det var pga fortkörning/hastigheten till att därefter vinkla undersökningen till att han såg påverkad ut, var rätt ”biffig” och behöver göra pisseprov. Hursomhelst bra av polisen att försöka motverka finansiering av kriminalitet vilket köp av steroider skulle kunna vara.

Lyssnade kort på videon. Lät ju ändå som att polisen hade span och låtsades stoppa honom av den anledningen att det var pga fortkörning/hastigheten till att därefter vinkla undersökningen till att han såg påverkad ut, var rätt ”biffig” och behöver göra pisseprov. Hursomhelst bra av polisen att försöka motverka finansiering av kriminalitet vilket köp av steroider skulle kunna vara.
Ja de kör säkert insatser periodvis. Otillåtna preparat av olika slag är nog en stor inkomstkälla för kriminella nätverk tex.

Sittande pressar, stångcurl och At The Gates i källaren idag.

Har börjat på diet nu, ganska lugnt tempo och har minskat ned portioner och mellanmål rejält.

Fick ett återfall på snus denna sommar, varit snusfri i 11 år men har haft otroligt mycket goda snusdrömmar senaste halvåret så under en fylla köpte jag mig dosa och föll på det direkt. Som att kroppen fick nektaren den suktat efter i flera år.
Fördelen - aptit och sötsug har minskat avsevärt. För min del är det en fördel för jag är normalt sett hungrig som en galt.
Kanske inte är så konstigt att jag var i mitt livs form när jag rökte, snusade och drack 3 ggr/v? Dock svagare än idag.

IMG_7272.jpeg

Kul tråd! Jag har hunnit med en del fysisk träning i mitt liv. I ungdomen tränade jag simning i 2 år och karate 1 år.
Vid gymnasietiden tränade jag på gym ett tag. Efter det föll jag för cykling vilken har varit min favoritsport. Jag har dock aldrig tävlat. Genom åren har jag cyklat på somrarna och tränat på gym på vintrarna, så jag har gått upp flera kg på vintrarna och gått ned på somrarna. Och så har det hållit på.
Har en smal kroppsbyggnad och vet att jag inte har genetisk förutsättning för att bli grov. Men det går ändå att få tydliga framsteg.
Mitt livs peak var 2002 då jag efter vinterträning bänkade en 3a på 100kg. Sen kraschade vänstra axeln så fick sluta. Det är en gammal skada som spökar.

Nu när jag närmar mig de 60 så tränar jag försiktigt och får känna mig nöjd med att jag kan hålla mig i form. Intressant är ändå att jag i vissa muskler är lika stark och t.o.m. starkare än tidigare. Bänk kör jag lätt på och kanske om jag går försiktigt fram att jag framledes kan komma uppåt 100kg igen.
Knäna har också krånglat vilket har hindrat mig från att träna ben som jag vill. Så fort jag har ökat styrkan i benböj eller benpress så har jag fått ont och varit tvungen att ligga kvar på lägre vikter. Båda knäna är opererade då brosk är bortplockat.

Sedan ett par år har jag provat på knärehabilitering genom baklängesgång, både på löpband och ute i löparspåret. Jo, vissa undrar nog hur det är fatt när de ser mig...
Tycker faktiskt att det hjälper och har kunnat träna benen lite tyngre än tidigare.
Jag har även en hel del träningsredskap hemma och det är bra att kunna träna lite hemma ibland, speciellt småövningar och enstaka övningar.

Jag är ca 178cm och väger i nuläget ca 83kg. När jag var yngre och cyklade som mest vägde jag 67kg. Kommer inte ned till den vikten igen även om jag försöker. Midjemåttet har ökat med åldern och är svårt att få ned.

Senast ändrad:
Kul tråd! Jag har hunnit med en del fysisk träning i mitt liv. I ungdomen tränade jag simning i 2 år och karate 1 år.
Vid gymnasietiden tränade jag på gym ett tag. Efter det föll jag för cykling vilken har varit min favoritsport. Jag har dock aldrig tävlat. Genom åren har jag cyklat på somrarna och tränat på gym på vintrarna, så jag har gått upp flera kg på vintrarna och gått ned på somrarna. Och så har det hållit på.
Har en smal kroppsbyggnad och vet att jag inte har genetisk förutsättning för att bli grov. Men det går ändå att få tydliga framsteg.
Mitt livs peak var 2002 då jag efter vinterträning bänkade en 3a på 100kg. Sen kraschade vänstra axeln så fick sluta. Det är en gammal skada som spökar.

Nu när jag närmar mig de 60 så tränar jag försiktigt och får känna mig nöjd med att jag kan hålla mig i form. Intressant är ändå att jag i vissa muskler är lika stark och t.o.m. starkare än tidigare. Bänk kör jag lätt på och kanske om jag går försiktigt fram att jag framledes kan komma uppåt 100kg igen.
Knäna har också krånglat vilket har hindrat mig från att träna ben som jag vill. Så fort jag har ökat styrkan i benböj eller benpress så har jag fått ont och varit tvungen att ligga kvar på lägre vikter. Båda knäna är opererade då brosk är bortplockat.

Sedan ett par år har jag provat på knärehabilitering genom baklängesgång, både på löpband och ute i löparspåret. Jo, vissa undrar nog hur det är fatt när de ser mig...
Tycker faktiskt att det hjälper och har kunnat träna benen lite tyngre än tidigare.
Jag har även en hel del träningsredskap hemma och det är bra att kunna träna lite hemma ibland, speciellt småövningar och enstaka övningar.

Jag är ca 178cm och väger i nuläget ca 83kg. När jag var yngre och cyklade som mest vägde jag 67kg. Kommer inte ned till den vikten igen även om jag försöker. Midjemåttet har ökat med åldern och är svårt att få ned.

Du är 60 år och har tränat nästan hela ditt livc vilken bedrift! Ett av mina stora mål i livet är att just kunna hålla i med träningen hela livet på en bra nivå. Därför jag försöker påminna mig själv om att det inte är så farligt att man missar träningen eller att det inte behöver vara perfekt hela tiden. Det viktigaste tycker jag är balansen och enligt mig är man en vinnare om man är i god form vid pensionsåldern.

Har börjat på diet nu, ganska lugnt tempo och har minskat ned portioner och mellanmål rejält.

Fick ett återfall på snus denna sommar, varit snusfri i 11 år men har haft otroligt mycket goda snusdrömmar senaste halvåret så under en fylla köpte jag mig dosa och föll på det direkt. Som att kroppen fick nektaren den suktat efter i flera år.
Fördelen - aptit och sötsug har minskat avsevärt. För min del är det en fördel för jag är normalt sett hungrig som en galt.
Kanske inte är så konstigt att jag var i mitt livs form när jag rökte, snusade och drack 3 ggr/v? Dock svagare än idag.

IMG_7272.jpeg

Slutat snusa i 4 veckor nu. Tror aldrig att man slutar få det där begäret någonsin. Jäklar va mycket mer hungrig man blir initialt när man slutar med det. Det positiva med snus är att småätande uteblir..

Slutat snusa i 4 veckor nu. Tror aldrig att man slutar få det där begäret någonsin. Jäklar va mycket mer hungrig man blir initialt när man slutar med det. Det positiva med snus är att småätande uteblir..
När du blir rund som mig lär du börja igen ;-)

Nä då men bra jobbat, de första veckorna minns jag som jobbiga men sen blev det bättre.

Du är 60 år och har tränat nästan hela ditt livc vilken bedrift! Ett av mina stora mål i livet är att just kunna hålla i med träningen hela livet på en bra nivå. Därför jag försöker påminna mig själv om att det inte är så farligt att man missar träningen eller att det inte behöver vara perfekt hela tiden. Det viktigaste tycker jag är balansen och enligt mig är man en vinnare om man är i god form vid pensionsåldern.

Tack! Jo jag tänker så att vilken form jag är i när jag blir äldre avgör jag när jag är yngre.
Förvisso är det ett oundvikligt faktum att åldern tar ut sin rätt mer eller mindre.
Men jag läste att man kan bromsa åldersnedbrytningen genom träning.
Ett vanligt uttryck är att "man är inte 20 längre". Detta används i många fall lite som en ursäkt för att inte vara aktiv.
För huvudorsaken till att många är i mycket sämre form när de är 50 än när de var 20 är inte att de blivit äldre utan att de senaste 10-20 åren har varit mindre aktiva och inte brytt sig om att hålla sig i form.

Tack! Jo jag tänker så att vilken form jag är i när jag blir äldre avgör jag när jag är yngre.
Förvisso är det ett oundvikligt faktum att åldern tar ut sin rätt mer eller mindre.
Men jag läste att man kan bromsa åldersnedbrytningen genom träning.
Ett vanligt uttryck är att "man är inte 20 längre". Detta används i många fall lite som en ursäkt för att inte vara aktiv.
För huvudorsaken till att många är i mycket sämre form när de är 50 än när de var 20 är inte att de blivit äldre utan att de senaste 10-20 åren har varit mindre aktiva och inte brytt sig om att hålla sig i form.

Helt sant. Har svårt att se att jag själv skulle kunna sluta träna, har alltid tränat något sedan tonåren. Man blir betydligt fräschare i både kropp och skalle om man kan hålla igång kroppen hela livet.
Man bygger ofta upp vanor i 20-30-årsåldern som ofta visar sig långt senare. Övervikt, dålig hållning, kassa knän osv. Det kan vara svårt att bli av med.

Själv slutade jag snusa för 15 år sedan men suget det avtar aldrig. Sjukt.

För övrigt köpte jag hem 10 par hantlar från 12,5kg till 34,5kg så nu finns det inga ursäkter att inte gymma.

Jag har inte känt särskilt stort sug faktiskt, men nåt har vänt senaste halvåret. Ofta drömmar om att jag köpte snus och njöt av det. Men samtidigt lite stressiga drömmar att jag kom på mig själv snusa och blev lite orolig av det ungefär.

Ångrar inte att jag börjat igen. Jag älskar faktiskt snus. Känner mig som en snusare i själen…

IMG_7272.jpeg
At the Gates är ett av mina favoritband att gymma till! Jag vet inte hur många gånger jag har varvat Slaughter of the Soul.

Angående snusningen: jag kanske inte är bästa förebilden, men jag har slutat två gånger och hållit upp i ett år båda gångerna. Snusningen ger för mycket livskvalitet för att sluta för mig.

At the Gates är ett av mina favoritband att gymma till! Jag vet inte hur många gånger jag har varvat Slaughter of the Soul.

Angående snusningen: jag kanske inte är bästa förebilden, men jag har slutat två gånger och hållit upp i ett år båda gångerna. Snusningen ger för mycket livskvalitet för att sluta för mig.
Kung. Blev Slaughter of the soul här idag, älskar den plattan.
Håller med ang. livskvaliteten, det är himla fint. Varför jag slutade första gången var för att jag var student och kunde inte motivera prislappen. Priserna hade höjts rejält då minns jag. Har inga problem att betala runt en 500-lapp för en stock Ettan idag. Det är det värt.

Lunchpass på atletklubben idag.

Började med log press. Var precis så jag inte klarade låsa ut 75kg. Får skylla på att jag inte är återhämtad sedan sittande pressad i förrgår. Jävulskt svårt att få luft när man har stången vid bröstet och ska pressa den.

Testade lite bänk efteråt, 110kg gick upp bra med ett långt stopp. Inte kört bänk ordentligt på snart ett år. Knappt kört bröst överhuvudtaget ärligt talat. Nästan bara pressar över huvudet. Tror jag borde kunna ta 125-130kg snart. När jag tog 122,5kg i juni förra året pressade jag 70kg över huvudet, nu 87,5kg…

IMG_7297.jpeg

Stångcurl på hemmagymmet idag, rygg igår.
Har börjat senaste tiden köra separat pass för stångcurl. Känner att man kan inte lasta på särskilt bra om man kört rygg innan. Många kanske tycker det är onödigt men tycker stångcurl är en fin basövning. Har fått riktigt stark bål och även grepp tack vare det.

Lastade på 70x6 och topp set 75x3. Gjorde en 4a respektive en 1a för ett par veckor sedan. Klubborna mätte 44cm efteråt, så det går åt rätt håll.

Någon som kört en del grippers och kan rekommendera något schema? Har ett par hemma jag brukar köra efter curlsen. Kan stänga CoC 1,5 rätt bra men nr2 går inte. Hade varit kul att ta den eller ännu tyngre.
Blev inspirerad av dig att börja med greppträning, särskilt då min greppstyrka är kass. Istället för CoC så började jag med dead hangs förra veckan. Har gått från 1 minut till 1 minut och 40 sekunder, har kört 3 x max varje dag i lite drygt en vecka. Kroppsvikt 82kg

Blev inspirerad av dig att börja med greppträning, särskilt då min greppstyrka är kass. Istället för CoC så började jag med dead hangs förra veckan. Har gått från 1 minut till 1 minut och 40 sekunder, har kört 3 x max varje dag i lite drygt en vecka. Kroppsvikt 82kg
Nice. Dead Hangs är jäkligt tungt, det måste jag börja med. Klarar knappa minuten idag på ca 95kg.

Greppträningen har hjälpt mig mycket vid vanliga lyft. Använder aldrig hjälpmedel för grepp. Nu kan jag maxa latsdrag 100kg på 8-10 reps utan att greppet sviker före ryggen.

Grepp, handleder o underarmar kan man piska rätt ofta, snabb återhämtning där. Ska köra lite grepp i eftermiddag faktiskt.

Fat Gripz är roligt att variera med. Det här är en tjock djävul, rekommenderar mer den tunnare om man inte har gorillahänder.
40kg stångcurl blir helt plötsligt svintungt. Man får klämma hårt för att kunna få upp stången utan att tappa den.

IMG_7377.jpeg

Tillbaka
Topp