• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Någon som kört igenom Russian squat program? Numer kallas det Old School squat routine på styrkelabbet.
Kört 5v nu och ska köra sista veckan nästa, ska bli kul att se om man ökat något.

Tycker överlag det känts bra, blev ganska sliten v. 3-4 däremot. Har alltid haft svårt att få konsekvens i mitt böjande, så 3 ggr i veckan har varit bra för mig. Själva lyften känns mycket lättare.

Kan absolut rekommendera det. Ska nog köra en omgång till i höst, kanske med mark istället.

Testat några gånger men nog inte kunnat fullfölja det sedan man var nybörjare, alldeles för tufft vecka 4-6 om man kommit till en hyfsat nivå redan. Man kan ju ana att det skapades för dopade tyngdlyftare som kunde tåla det.

Dock är vecka 1-3 väldigt bra ”komma tillbaka om man inte böjt kontinuerligt ett tag” :)

Testat några gånger men nog inte kunnat fullfölja det sedan man var nybörjare, alldeles för tufft vecka 4-6 om man kommit till en hyfsat nivå redan. Man kan ju ana att det skapades för dopade tyngdlyftare som kunde tåla det.

Dock är vecka 1-3 väldigt bra ”komma tillbaka om man inte böjt kontinuerligt ett tag” :)

Jag har aldrig böjt särskilt konsekvent och hade en skada i ljumsken som gjorde att jag inte böjde under många år (har alltid haft någon ursäkt)

Började nu på 135kg som 1rm och det känns ganska rimligt ändå. Kan tillägga att jag legat på tryggt överskott dessa veckor, det har nog hjälpt.

Överskott är underskattat. Bästa sättet att öka på, bokstavligen.

Har kört på underskott i 10 veckor nu, gått från 87 till 83 kg med vad jag tror är bibehållen muskelmassa. Ligger konstant i styrka men märker hur böj och markpassen tar hårdare och kräver längre setvila.

Överskott är underskattat. Bästa sättet att öka på, bokstavligen.

Har kört på underskott i 10 veckor nu, gått från 87 till 83 kg med vad jag tror är bibehållen muskelmassa. Ligger konstant i styrka men märker hur böj och markpassen tar hårdare och kräver längre setvila.
Ja vid överskott känns vikterna lätta ganska fort. Gick ned några kilon efter jul, första veckorna gick bra sedan blev det tyngre. Man känner sig rätt sliten efter tunga pass.

Någon som kört igenom Russian squat program? Numer kallas det Old School squat routine på styrkelabbet.
Kört 5v nu och ska köra sista veckan nästa, ska bli kul att se om man ökat något.

Tycker överlag det känts bra, blev ganska sliten v. 3-4 däremot. Har alltid haft svårt att få konsekvens i mitt böjande, så 3 ggr i veckan har varit bra för mig. Själva lyften känns mycket lättare.

Kan absolut rekommendera det. Ska nog köra en omgång till i höst, kanske med mark istället.

Enda strukturerade prog jag kört, då körde jag det på knäböj och marklyft samtidigt. Ökade från 185kg till 200kg och 200kg till 235. Så det är ju ett väldigt bra program om man har tränat i flera år men inte ökat speciellt mkt i sina pb:n.

RSR var designat från början för att atleter snabbt skulle nå tillbaka till sina styrkenivåer efter avslutad tävlingssäsong. Därav den relativt tuffa stegring. Tror det står att odopade atleter skall använda sig av ett konservativ max när man matar in siffrorna.

Enda strukturerade prog jag kört, då körde jag det på knäböj och marklyft samtidigt. Ökade från 185kg till 200kg och 200kg till 235. Så det är ju ett väldigt bra program om man har tränat i flera år men inte ökat speciellt mkt i sina pb:n.
Det var ju riktigt fina ökningar. Körde du bulk/överskott i samband med det?

Nästa lördag ska jag kunna klämma 142,5kg enligt programmet. Tror jag har minst 145kg i mig. Gjorde 3x3 på 128,5kg i torsdags och det kändes väldigt lätt. Många reps i tanken kvar.

Grädde / bers deffen fungerar även i år 👍
IMG_5052.jpeg

Jag har provat några gånger, både för Knäböj och Bänkpress, programmet funkar bra för bägge.
Min upplevelse är dock att jag måste sänka mitt 1RM med ca 5-10% för att palla.

Men det ger ändå ett nytt 1RM efter programmets 6 veckor.
Min killgissning är att ökad volym i 80-85% landet ger resultat.

Har kört igenom det en gång. Fick bra resultat och ökade rätt ok på min 1rm. Kommer nog inte göra om det eftersom jag kände mig väldigt sliten efter den. Sista två veckorna var bara pannben.

Jag har kört RSR ett gäng gånger som toppning efter uppbyggnadsfaser. Rätt slitigt men ger resultat. Inte sällan några kilo mer än det räknas ut initialt till och med. Rekommenderar varmt en deload på ett på veckor efteråt.

Rapportera gärna efter vecka 6 hur det gick! :)

Tio veckor senare och fem kilo mindre, från 87 till 82 kg@184 cm. Syns ju inte under linnet på de första bilderna men magen är nästan helt borta nu, ska ge det ytterligare tre veckor innan det får räcka för den här gången. Fun Light har räddat kvällarna.
IMG_1405.jpeg

Bra jobbat. Behållit och kanske t om ökat i massa om före och efter bilderna är jämförbara.
Ser dessutom att du tillhör den åtråvärda grupp som får en jämn fettmatta över hela kroppen. Blir lättare att deffa. 👍

Tio veckor senare och fem kilo mindre, från 87 till 82 kg@184 cm. Syns ju inte under linnet på de första bilderna men magen är nästan helt borta nu, ska ge det ytterligare tre veckor innan det får räcka för den här gången. Fun Light har räddat kvällarna.
IMG_1405.jpeg

Hur känns det att väga 82kg? Trött och orkeslösare? Lite sämre prestationsförmåga med de tyngre vikterna? Eller känner du att du är stenhård och har tryck och inte riktigt hamnat på en såpas låg vikt att du blivit tröttare?

Bra jobbat. Behållit och kanske t om ökat i massa om före och efter bilderna är jämförbara.
Ser dessutom att du tillhör den åtråvärda grupp som får en jämn fettmatta över hela kroppen. Blir lättare att deffa. 👍
Tack. Biceps och lats har ökat lite, även om det är svårt att se på bilden :)
Hur känns det att väga 82kg? Trött och orkeslösare? Lite sämre prestationsförmåga med de tyngre vikterna? Eller känner du att du är stenhård och har tryck och inte riktigt hamnat på en såpas låg vikt att du blivit tröttare?
Känner knappt någon skillnad, mer än att byxorna sitter lite bättre. Presterar aningen sämre än tidigare, har kört reps to failure och klarar 1-2 reps mindre än på ett kaloriöverskott. Har trots det lyckats öka i några övningar. Skulle nog klara ytterligare 3-5kg innan jag känner mig trött.

Har druckit glas vin på tio veckor, i övrigt hållit mig ifrån alkohol helt och hållet. Inget fika, inga vrålpotioner med mat. Ätit identisk frukost och kvällsmat varje dag.

Jag har kört RSR ett gäng gånger som toppning efter uppbyggnadsfaser. Rätt slitigt men ger resultat. Inte sällan några kilo mer än det räknas ut initialt till och med. Rekommenderar varmt en deload på ett på veckor efteråt.

Rapportera gärna efter vecka 6 hur det gick! :)
Gjorde 2x2 idag på tidigare 1rm (135kg). Kändes ganska lätt, hade absolut kunnat göra kanske 2 reps till.
Torsdag blir ett "lättare" och sista dagen med maxning på lördag, ska bli spännande.

Kände mig mest sliten vecka 4 av någon anledning, men nu känns det bra och jag är rätt taggad. Antar överskott hjälper till. Köttar på så gott det går nu innan semestern om ett par veckor, då kommer jag ta det lugnt och köra lite mer kondition och försöka tappa ett par kilon.
Ska göra ett försök på 90kg i press nästa vecka, gjorde 86kg förra veckan. Inte helt strikt press men inte heller pushpress, lite gymgung i utförandet kan man säga.

Tillbaka
Topp