• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Kunde äntligen frigöra lite kraft efter att ha varit svag och troligen dragit på mig något virus eller dylikt sedan 1,5v. Inte varit direkt förkyld men svag och kliande hals på kvällarna.

Nytt pers i koncentrationscurl mot låret, 32,5kg. Gick relativt lätt. Tror jag kan få upp 35kg om jag går direkt på den.
Banal övning att persa i, men jag tycker den är skön och kul med lite vikt på.

Hur går det för er?

Kunde äntligen frigöra lite kraft efter att ha varit svag och troligen dragit på mig något virus eller dylikt sedan 1,5v. Inte varit direkt förkyld men svag och kliande hals på kvällarna.

Nytt pers i koncentrationscurl mot låret, 32,5kg. Gick relativt lätt. Tror jag kan få upp 35kg om jag går direkt på den.

Hur går det för er?
inte gjort ett nytt PB sen 2020 kanske men håller igång med träningen iallafall :)

Har precis gått från helkropp 4 dagar/vecka till klassiskt upper/lower/upper/lower. Mina leder jublar.

Helkropp och kombinera överkropp och ben split är det bästa som hänt mig på flera år.
Får mycket bättre gains av detta upplägg. Kör numera 1 helkropp + 1 U+L i veckan.
Har testat 4 pass i veckan (U+L x 4) men den tröttade ut mig för mycket.

Hur går det för er?

Maxar aldrig (är ju 53) men försöker givetvis att öka vikterna varvat med öka repsen på samma vikt.
En del övningar är det mer eller mindre totalstopp i - t ex biceps. Men benen, rygg osv verkar ha en del kvar att ge.
Märkligt, men höga reps i t ex böj (runt 20 till fail) gör att jag vid efterkommande pass kan lyfta tyngre vikter på t ex 5-8 reppare.

Helkropp och kombinera överkropp och ben split är det bästa som hänt mig på flera år.
Får mycket bättre gains av detta upplägg. Kör numera 1 helkropp + 1 U+L i veckan.
Har testat 4 pass i veckan (U+L x 4) men den tröttade ut mig för mycket.
Jag kör kanske lite åt det hållet fortfarande, men innan körde jag exempelvis bröst fyra dagar per vecka vilket blev ohållbart och inga gainzz överhuvudtaget.

Så här ser mitt program ut nu. Mycket fokus på armar.
1756372929420.png

Jag kör kanske lite åt det hållet fortfarande, men innan körde jag exempelvis bröst fyra dagar per vecka vilket blev ohållbart och inga gainzz överhuvudtaget.

Så här ser mitt program ut nu. Mycket fokus på armar.
1756372929420.png

Ser rätt stabilt ut, ingen vilodag mellan dag 2 och 3?
Hur många set per muskel/grupp?
Nu vet jag inte hur hårt du kör ben dag 1, men Benpasset dag 3 ser fattig ut. Kanske ett par set bulgariska split.
Lägg även in lite golvcurl i strumplästen så får du rätt bra lårbicepsstimulans.

Och just knäböj - putar du ut rumpan i den nedåtgående rörelsen och låter den göra mycket av jobbet när du pushar upp?
Har experimenterat en del med just höft/rumpa delen i böj och låter den inte sticka ut och försöker därmed fördela vikterna till låren istället. Blir nästan som ett minijuck framåt med höfterna när jag reser mig upp.
Man lyfter mindre vikter på så vis men stimulerar låren bättre har jag märkt.

Mitt veckoprogram ;
(helkroppspassen brukar landa på ca 20-24 set.
överkroppspasset ca 20 set, benpassen ca 10-11 set)
Brukar peta in lite vader och mage på vilodagarna.

26/8/2025 tis överkropp
incl bänk 2
hantelpress 2
flyes hant 1

latsdrag sm 2
latsdr bred 1
rodd sm hiss 1
sälrodd hantlar 2

alternerande biceps curl hantlar 2
meadow curl 1
omv curl 1

militärpress 2

triceps ext hiss 2
skull crush 1
dips assist 2

crunch hiss 1

27/8/2025 ons ben
knäböj quad 4
sumoböj 2 (för adduktorerna)
sissy 1
raka mark 1
golvcurl 2

28-29/8/2025 to fre vila

30/9/2025 lö helkropp
bulgariska split 1
benspark 2
adductor maskin 1
ryggresning 1
lårcurl 1

incline bänk 2
hantelpress 1
hantel flyes 1

latsdrag smal 1
latsdrag bred 1
rodd horiz hiss 1
sälrodd 1

axelpr hantl 2
axellyft hant 1

bic curl hant 2
meadows curl 1

tri ext hiss 2
skull crush 1
dips assist 1

Ser rätt stabilt ut, ingen vilodag mellan dag 2 och 3?
Hur många set per muskel/grupp?
Nu vet jag inte hur hårt du kör ben dag 1, men Benpasset dag 3 ser fattig ut. Kanske ett par set bulgariska split.
Lägg även in lite golvcurl i strumplästen så får du rätt bra lårbicepsstimulans.

Och just knäböj - putar du ut rumpan i den nedåtgående rörelsen och låter den göra mycket av jobbet när du pushar upp?
Har experimenterat en del med just höft/rumpa delen i böj och låter den inte sticka ut och försöker därmed fördela vikterna till låren istället. Blir nästan som ett minijuck framåt med höfterna när jag reser mig upp.
Man lyfter mindre vikter på så vis men stimulerar låren bättre har jag märkt.
Missade sets och reps. Vilodag mellan 2 och 3.

Har kört ben hårdare tidigare men jag får sån träningsvärk i flera dagar att det inte är värt det. Tränar endast i hemmagym så benövningar blir också något begränsade. Kör väldigt strikta knäböj och är noga med formen. Hade problem med ländryggen för ett par år sedan, orsakat "butt wink".
1756374465147.png

Missade sets och reps. Vilodag mellan 2 och 3.

Har kört ben hårdare tidigare men jag får sån träningsvärk i flera dagar att det inte är värt det. Tränar endast i hemmagym så benövningar blir också något begränsade. Kör väldigt strikta knäböj och är noga med formen. Hade problem med ländryggen för ett par år sedan, orsakat "butt wink".
1756374465147.png

Ser ju najs ut.
Ser att vi är ungefär jämnstarka i flera övningar. 👍

Var ett tag sen man la upp något här, träningen har varit lite si och så senast året. Hela sommaren från våren räknat ingen träning alls bara lantbruksjobb. Kom igång nu för två veckor sedan. 40 år och tre barn och heltids lantbrukare det gäller pussla ihop minstingen får i alla fall följa med på gymmet än sålänge, ett smidigt lite liggsäng med handtag
Har aldrig uppskattat PWO så mycket som nu använder inte alls förr i tiden men nu så får jag verkligen bra effekt för att orka med
1000075635.jpg

Bilagor

• 1000075633.png
    1000075633.png
    819 KB · Visningar: 3
Alla dessa stats hit å dit , en enkel fråga..Hur många här bänkar sin dubbla vikt eller mer ? Kul ”mått-mål” som egentligen inte bevisar något 😄

Min erfarenhet at shakes är enkelt: köp ingen dyr för det är bara en tidsfråga innan du glömmer den i en varm bil och den luktar ruttet ägg i resten av all oändlighet.

Eller annan bättre fråga: hur många kan bänka sig kroppsvikt 10 reps med full kontroll och paus i varje bottenläge? 👀
bättre och bättre, är ju betydligt enklare än att bänka dubbla kroppsvikten

jag var ganska nära dubbla kroppsvikten förr i tiden och klarade samtidigt hyfsat enkelt 30 reps på kroppsvikt (dock ej med stopp men strikt)

Eller annan bättre fråga: hur många kan bänka sig kroppsvikt 10 reps med full kontroll och paus i varje bottenläge? 👀

En bra dag får jag lätt upp 10 reps på 95 men aldrig 190kg.

Körde lite rygg hemma idag i Musse pigg-tshirt. Stångrodd först men sugen på mark, kör i stort sett aldrig det. 170kg gick upp rätt smidigt ändå. Hade varit kul att få upp 200 någon gång.

Alla dessa stats hit å dit , en enkel fråga..Hur många här bänkar sin dubbla vikt eller mer ? Kul ”mått-mål” som egentligen inte bevisar något 😄
Inte en chans 😄 Mina pb'n på 80kg kroppsvikt är 110kg bänk, 200kg marklyft och 150kg knäböj. Sämst i bänken misstänker jag. Men en 10a på 80kg bänk kan nog ha varit möjligt en bra dag.

Senast ändrad:
Inser att jag aldrig skrivit i denna tråd. Jag heter MKRGG och är periodare. Jag har sen jag var yttepytteliten varit aktiv på ett eller annat vis. Här i orten spelade alla basket på hög nivå, jag sög på det. Fotboll, hockey och bandy var stort. Fotboll är inte min grej men var ok på hockey iaf, gillar det fysiska. Tennis, ridning, badminton, optimist, allt testades. I slutet av högstadiet flyttade familjen till London en period och jag åkte på att gå på St Pauls college for boys där jag inledde med cricket, som är skitkul, och sen när hösten kom blev det rugby och wow, det är min grej sen dess. Såpass att jag reppat SE ett gäng ggr och även spelat i RSA, FRA och ENG på ok nivå. Men när knäna rök och ena axeln likaså gick jag upp från 105 ca muskler till extrema 142 i fett. Detta skedde inte omedelbart utan under en längre period där jag också träffade min nuvarande fru och vi blev föräldrar. Men ändå, en enorm viktökning. Numera, betydligt äldre, hojar jag mtb, lvg, grus. Det är en vanlig utveckling i rugbyn att gå över till cykel på äldre dar. Jag springer också om än långsamt och kort, och lyfter lite vikter. Ligger i snitt på 89-90 sen fem cirka år och innan det pendlade jag hårt mellan 95 och 112. Det här med vikt är knivigt om man har kass ämnesomsättning och artros efter massor av ingrepp och dessutom gillar mat och vin. Men nu när kondisen är ok så kör jag kettlebells och hantlar om än inte i större utsträckning även om ambitionen finns. Tjing, nu är det curls framför spisen som gäller. Måste vara effektiv i vardagsprocesserna :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp