• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Nic

Rolex
2-Faktor
Tack för snabbt svar :)
Vad är det för skillnad på föregångaren 14060M och 114060? Och vad betingar en 14060M?

114060:
- Större case (luggar, kronskydd m.m.) samt index och visare
- Keramisk vridning
- Något uppgraderat urverk (Parachrom spiralfjäder)
- Mer robust länk inkl. nya låsningen glidelock
- Förbättrad luminova

14060M:
- Lugghål
- Vridning av aluminium

Det är väl det jag spontant kommer på, har jag missat något väsentligt finns säkert någon som kan lägga till det. Om man föredrar det mindre caset på den femsiffriga referensen eller det större på den senare är väl egentligen en smakfråga. Trots att jag har ganska smala handleder äger jag en 116610 och trivs väldigt bra med den modellen.
En 14060M kan variera väldigt mycket i pris beroende på skick och ålder men du kan räkna med att få ge ungefär 50' för en i bra skick.

Här en bra bild för jämförelse.

DSC_9033_zpsexkgwxuc.jpg
 

Snilsson

Cartier
Jag blev orolig igår för det är ingen som skrivit om det när man googlar.
Känns era också lite småsega om man vrider åt "fel" håll och sen tillbaka? Min första tanke var såklart att den gått sönder, man blir ju lätt lite nojig. :bag:
 

Knypplarn

Cartier
Jag blev orolig igår för det är ingen som skrivit om det när man googlar.
Känns era också lite småsega om man vrider åt "fel" håll och sen tillbaka? Min första tanke var såklart att den gått sönder, man blir ju lätt lite nojig. :bag:
Känns likadant åt båda håll på min.

Kan tillägga att jag har en 1680 där ringen ska gå att vrida åt båda hållen. ;)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kan flika in att min SD4000 (116600) bara går att rotera motsols. Medsols är det bomstopp. Vad nu det kan vara värt, men helt olik Subben är den ju inte och båda är dykarur så det borde inte gå att rotera ringen medsols på Submariner heller.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jaha, det är ju en helt annan sak. :grumpy:
Någon med sexsiffrig Sub som upplevt samma som mig? Min har stämplat cert från 2016 så det är ju ingen gammal sak direkt.
Har aldrig testat en sexsiffrig sub som går att rotera åt båda håll!o_O Det står även på rolex hemsida att den bara ska gå att rotera åt ett håll!
 

paradis

Audemars
Jag blev orolig igår för det är ingen som skrivit om det när man googlar.
Känns era också lite småsega om man vrider åt "fel" håll och sen tillbaka? Min första tanke var såklart att den gått sönder, man blir ju lätt lite nojig. :bag:
Du måste trycka ringen ner innan du snurrar den vänster eller höger . Det är lätt att smuts samlas . Går det inte lite lättare nu när du trycker den , så borde du ta av den ock rensa , ock trycka den tillbaka
 

Snilsson

Cartier
Du måste trycka ringen ner innan du snurrar den vänster eller höger . Det är lätt att smuts samlas . Går det inte lite lättare nu när du trycker den , så borde du ta av den ock rensa , ock trycka den tillbaka
Det visste jag inte, att man skulle trycka ner. Men det gör ingen skillnad tyvärr. Men ska man verkligen behöva rengöra en klocka som inte ens är ett år gammal? Hur gör man ens det?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Du måste trycka ringen ner innan du snurrar den vänster eller höger . Det är lätt att smuts samlas . Går det inte lite lättare nu när du trycker den , så borde du ta av den ock rensa , ock trycka den tillbaka
Så är det väl inte på en ny keramisk sub? Den går väl aldrig att vrida medsols?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Det visste jag inte, att man skulle trycka ner. Men det gör ingen skillnad tyvärr. Men ska man verkligen behöva rengöra en klocka som inte ens är ett år gammal? Hur gör man ens det?
De ska inte behövas om det är en ny keramisk, är bara gamla subar man ska trycka ner bezelen på!
 
Topp