• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Var inne på Nymans idag för att fråga vad det kostar att byta pärlan på bezeln (som har fått en liten turn av tidigare ägare och spruckit lite) på min 116610LN.
Fick då svaret att det inte går att bara byta ut pärlan utan hela klockan alternativt hela bezeln måste skickas ned till Rolex för att bytas ut.
Har tidigare googlat detta och hittat flera källor som bekräftar att Rolex visst kan byta ut pärlan endast.

Någon som har erfarenhet eller säker källa på detta? Eller ljög säljaren bara mig rakt upp i ansiktet?

(Pärlan ser ni på bilden nedan)
10C098E1-A7C0-41E3-91CF-934A1FEAF319.jpeg

Fick även dåligt bemötande huvudtaget av säljaren, ville även göra ett trycktest (som jag alltid gör när det närmar sig sommar).
Men fick till svar att han inte ville göra det då ett trycktest inte säger någonting ändå eftersom klockan inte behöver var tät dagen efter. Utan att jag istället skulle göra en packningsservice och då få garanti att den är tät.
Borde väl få göra ett trycktest om jag känner att det är tillräckligt för mig för att veta att den är tät?

Svarar till mig själv:D
Var inne på Rob E och Krons efteråt, båda dem kunde byta ut endast pärlan och detta görs på plats alltså behöver inte klockan skickas iväg. Plus att det är betydligt billigare pris än att byta hela bezeln.
Fyfan va dålig stil av Nymans, deras urmakare måste ju ha kunskapen om detta?

Svarar till mig själv:D
Var inne på Rob E och Krons efteråt, båda dem kunde byta ut endast pärlan och detta görs på plats alltså behöver inte klockan skickas iväg. Plus att det är betydligt billigare pris än att byta hela bezeln.
Fyfan va dålig stil av Nymans, deras urmakare måste ju ha kunskapen om detta?
Ja det var illa.. Men det beror nog på person. Många här hyllar Rob, själv skulle jag aldrig , lgga en krona där efter bemötandet jag fick efter frågan vad han kunde göra åt priset på ett ur.
Svaret löd ungefär såhär: " ja du vet, det är nästan ingen marginal på de här,bås kanske 5%,

Gick 500m och blev bjuden 21% på samma ur hos en annan butik.

Mvh Roffe

Var inne på Nymans idag för att fråga vad det kostar att byta pärlan på bezeln (som har fått en liten turn av tidigare ägare och spruckit lite) på min 116610LN.
Fick då svaret att det inte går att bara byta ut pärlan utan hela klockan alternativt hela bezeln måste skickas ned till Rolex för att bytas ut.
Har tidigare googlat detta och hittat flera källor som bekräftar att Rolex visst kan byta ut pärlan endast.

Någon som har erfarenhet eller säker källa på detta? Eller ljög säljaren bara mig rakt upp i ansiktet?
Kan vara så enkelt att säljaren inte visste att det var möjligt. Alla gör misstag.
Dessutom är väl direktiven från Rolex att byta ut bezel vid skada. Räcker med en liten kantstötning så får du det som tillvalsförslag vid en service tex.

Kan vara så enkelt att säljaren inte visste att det var möjligt. Alla gör misstag.
Dessutom är väl direktiven från Rolex att byta ut bezel vid skada. Räcker med en liten kantstötning så får du det som tillvalsförslag vid en service tex.
För att förtydliga så gick säljaren ner för att fråga deras urmakare hur man skulle gå tillväga och kom därefter tillbaka med detta svaret.
Så jag antar säljaren bara citerade vad deras urmakare sa. Självklart vill Rolex säkert byta hela bezeln och säkert nymans också för att få in mer pengar. Men att säga att det inte är möjligt att byta ut endast pärlan är ju bara total osanning! :)

Känns som alla Subbar stuckit iväg i pris sen Baselworld. Svårt att hitta någon vettig 16610 under 55 på Chrono24? Vad är rimligt för en nyservad 16610 med box/cert i dagsläget?

För att förtydliga så gick säljaren ner för att fråga deras urmakare hur man skulle gå tillväga och kom därefter tillbaka med detta svaret.
Så jag antar säljaren bara citerade vad deras urmakare sa. Självklart vill Rolex säkert byta hela bezeln och säkert nymans också för att få in mer pengar. Men att säga att det inte är möjligt att byta ut endast pärlan är ju bara total osanning! :)
Jäkligt tråkigt som du berättar och Nymans är nog inte stabilt val när det kommer till trevligt bemötande, ibland funkar det och ibland är det skit:banghead:. Ringde dit för några år sedan ang. ett garantiärende på en Breitling och den kvinnliga expediten skrattade och var arrogant i tonen på vad jag ville ha åtgärdat. La på luren efter 3min. Angående din bezel så vill de väl helst sälja nya klockor till ordentligt uppklädda och välbärgade personer och att bara byta en pärla på din bezel känns väl antagligen för dem som onödig tidsåtgång och kaffepengar. Större service av klockan är väl mer prioriterat=mer cash.

Jäkligt tråkigt som du berättar och Nymans är nog inte stabilt val när det kommer till trevligt bemötande, ibland funkar det och ibland är det skit:banghead:. Ringde dit för några år sedan ang. ett garantiärende på en Breitling och den kvinnliga expediten skrattade och var arrogant i tonen på vad jag ville ha åtgärdat. La på luren efter 3min. Angående din bezel så vill de väl helst sälja nya klockor till ordentligt uppklädda och välbärgade personer och att bara byta en pärla på din bezel känns väl antagligen för dem som onödig tidsåtgång och kaffepengar. Större service av klockan är väl mer prioriterat=mer cash.
Ja det var precis den känslan jag fick, är så jävla trött på den stilen i ”lyxigare” klockbutiker!
Spelar väl ingen roll hur man klär sig eller hur gammal man är när man kommer in i butiken. Jobbar man med ett att sälja ska man vara genuint trevlig oavsett :)

4267D1BA-5B76-4B7E-B1D3-3D5719E4B8A8.jpeg
Givna första klockan?
Nja.. snarare ett ganska "sent" komplement va? Då den är grön så passar den i betydligt färre situationer än en svart sub, eller en Explorer 1, en Datejust eller en annan mer allround fungerande klocka.
Den där kanske kan vara det "givna valet" på stranden, eller för de som förnedrar sig med att gå i kortbyxor och färgglad tisha på stan. Men INTE, om du inte lever som surfare i Kalifornien kanske.

Mvh Roffe

Jag trodde också att den skulle vara lite svår att matcha med resten av den dagliga outfiten till att börja med, men efter ca 3 mån med Hulk så har jag ändrat mig. Den flyger fanimej ihop med allt!

Jag trodde också att den skulle vara lite svår att matcha med resten av den dagliga outfiten till att börja med, men efter ca 3 mån med Hulk så har jag ändrat mig. Den flyger fanimej ihop med allt!
Men inte kan du väl mena att det skulle vara "den GIVNA förstaklockan"? Då finns det väl mer passande klockor att sikta in sig på som täcker betydligt större antal "klädkoder" och situationer om man ska sikta på att skaffa en säker "förstaklocka"..?

Mvh Roffe

Men inte kan du väl mena att det skulle vara "den GIVNA förstaklockan"? Då finns det väl mer passande klockor att sikta in sig på som täcker betydligt större antal "klädkoder" och situationer om man ska sikta på att skaffa en säker "förstaklocka"..?

Mvh Roffe
Jo visst, det kan väl hända att det finns andra klockor som är mer allround än Hulk om det är det du säger.
Jag tolkade dock inte @Sibbethered som att han menade på det viset som du väljer att tolka det på, utan snarare som att han är glad för sin nya Hulk och att den blir första klockan framför hans TT DJ. Men jag kan ha fel, det har hänt en eller annan gång tidigare.

Jo visst, det kan väl hända att det finns andra klockor som är mer allround än Hulk om det är det du säger.
Jag tolkade dock inte @Sibbethered som att han menade på det viset som du väljer att tolka det på, utan snarare som att han är glad för sin nya Hulk och att den blir första klockan framför hans TT DJ. Men jag kan ha fel, det har hänt en eller annan gång tidigare.
Ok, om det är menat så som HANS givna klocka, före de andra han äger, så är det juh en personlig åsikt.
Men som sagt, jag anser juh inte att det skulle vara någon Given FÖRSTAKLOCKA att köpa.

Mvh Roffe

Skönt att smaken är olika. Grönt går ihop med mycket ska du veta.
Jo jag är medveten om det. Men det går ihop med betydligt mkt mindre än svart.
Så enligt min mening så är en Hulk absolut inte nån given "förstaklocka", om man inte är tonåring och har en garderob där varenda plagg funkar på regnbågsparaden.
Men smak och tycke är juh olika. Det finns juh de som drar halsbloss på cigarrer också, för att följa upp med orden "jäkla fin cigarr, kubansk?"
Det ser och låter också fel och illa ut i mina ögon och öron.

Men det finns garanterat människor som faktiskt drar halsbloss på cigarr, och röker sina cigarrer så. Trots att det inte är det de är ämnade för.

Men, alla har juh rätt till sin åsikt. :)

Mvh Roffe

Tillbaka
Topp