• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Luftar LV lite.

502F2C90-9721-4939-84D7-06E2B8D7477F.jpeg
Nej lås inn ;):D:woot::rolleyes:
 
Är det stor skillnad på hur 5- vs 6-siffriga referenser sitter på armen? Jag har tyvärr aldrig fått möjligheten att testa en 5-siffrig sub.
 
Är det stor skillnad på hur 5- vs 6-siffriga referenser sitter på armen? Jag har tyvärr aldrig fått möjligheten att testa en 5-siffrig sub.
Jag tycker det är en enorm skillnad och skulle aldrig byta bort min 5-siffriga mot en 6-siffrig.
Den 5-siffriga bärs mycket skönare och upplevs mindre och är inte lika klumpig.
Men det är en helt personlig åsikt
 
Är det stor skillnad på hur 5- vs 6-siffriga referenser sitter på armen? Jag har tyvärr aldrig fått möjligheten att testa en 5-siffrig sub.
Extremt stor skillnad enligt mig. 6-siffriga är väldigt bitiga, klossiga och topptunga i jämförelse.
Sålde min 114060 pga detta. Fick den inte att sitta skönt trots glidelock.
 
Jag tycker det är en enorm skillnad och skulle aldrig byta bort min 5-siffriga mot en 6-siffrig.
Den 5-siffriga bärs mycket skönare och upplevs mindre och är inte lika klumpig.
Men det är en helt personlig åsikt
Ihåliga mittenlänkar och ändlänkar på 5-siffriga sub gör att klockan känns mer balanserad på handleden.
Extremt stor skillnad enligt mig. 6-siffriga är väldigt bitiga, klossiga och topptunga i jämförelse.
Sålde min 114060 pga detta. Fick den inte att sitta skönt trots glidelock.

Snabba och många svar, tack! Okej, det verkar vara en påtaglig skillnad alltså. Ska försöka leta upp några bra jämförelsebilder. Just 14060 tycker jag ser otroligt cleen / toolig ut i jämförelse med 114060.
 
Snabba och många svar, tack! Okej, det verkar vara en påtaglig skillnad alltså. Ska försöka leta upp några bra jämförelsebilder. Just 14060 tycker jag ser otroligt cleen / toolig ut i jämförelse med 114060.

14060 upplevs som många som rasslig och billig, speciellt spännet. Men den är bekväm :)
Jag tycker att 14060 är en klassiker bl a pg a de rassliga länkarna och det billiga spännet.
I min mening är 14060 den sista riktiga tool watch subben från Rolex.
Moderna 114060 riktar sig till desk-divers.
 
Snabba och många svar, tack! Okej, det verkar vara en påtaglig skillnad alltså. Ska försöka leta upp några bra jämförelsebilder. Just 14060 tycker jag ser otroligt cleen / toolig ut i jämförelse med 114060.
14060 är riktigt cleen och sen håller jag med @spammerstakeahike om att 14060 är den sista Rollen som verkligen är en tool watch.
Men sen är det så att länken till 14060 i många fall uppfattas raslig (den är det) men den är sjukt skön att bära ändå.
 
14060 upplevs som många som rasslig och billig, speciellt spännet. Men den är bekväm :)
Jag tycker att 14060 är en klassiker bl a pg a de rassliga länkarna och det billiga spännet.
I min mening är 14060 den sista riktiga tool watch subben från Rolex.
Moderna 114060 riktar sig till desk-divers.
Nu har jag ju inte testat den nya, men jag har lånat en 14060. Och jag håller med allt du säger. Länken känns lite rasslig och billig, i början. Men redan efter en dag har jag lärt mig att gilla det, den är ju så himla bekväm! :)
Kombinera den rena designen med lug holes och en härligt rasslig länk och du har en riktigt toolig Rolle. Det som också är bra med den är att den inte är allt för gammal, och har ett robust urverk som har bra precision och tål mycket.

En riktigt trevlig sub helt enkelt :)
P1090609.JPG
P1090608.JPG
 
14060 är riktigt cleen och sen håller jag med @spammerstakeahike om att 14060 är den sista Rollen som verkligen är en tool watch.
Men sen är det så att länken till 14060 i många fall uppfattas raslig (den är det) men den är sjukt skön att bära ändå.
Sitter det likadana oysterlänkar på alla 5-siffriga modeller från Rolex, typ Explorer 14270? Ändlänkarna lär ju inte vara samma men själva länken lär väl vara det?
 
Nu har jag ju inte testat den nya, men jag har lånat en 14060. Och jag håller med allt du säger. Länken känns lite rasslig och billig, i början. Men redan efter en dag har jag lärt mig att gilla det, den är ju så himla bekväm! :)
Kombinera den rena designen med lug holes och en härligt rasslig länk och du har en riktigt toolig Rolle. Det som också är bra med den är att den inte är allt för gammal, och har ett robust urverk som har bra precision och tål mycket.

En riktigt trevlig sub helt enkelt :)
P1090609.JPG
P1090608.JPG

Bra poäng där. Och lugghålen får man icke glömma! Det är också den enda subben som ser bra ut i NATO-band.
Mitt största problem med min gamla 14060M var den fattiga lumen.
 
Snabba och många svar, tack! Okej, det verkar vara en påtaglig skillnad alltså. Ska försöka leta upp några bra jämförelsebilder. Just 14060 tycker jag ser otroligt cleen / toolig ut i jämförelse med 114060.
Om du vill ha en 14060, försök att hitta en med långt f (2007-2008). Chansen finns att den blir en collectible. I Rolex mått mätt är den ovanlig.
 
Du försöker luras.
Vad baserar du det på?
Då tycker jag personligen att 14060 two line med lug holes och tritium är fränare.
Jag kan hålla med dig om det. Den är mer clean. Jag ville bara poängtera en variant som enligt uppgift är ovanlig. Länken jag postade kommer från Rolex moderatorn på den sajten. Jag köpte en själv från Chrono24 för en knapp vecka sedan.
 
Tillbaka
Topp