• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

De va väl en fråga som som sen mynnade ut i lite svar. Annars är det förstås bäst att vederbörande går till exempelvis Luxurywatches och testar modellerna i fråga och gör en egen bedömning.
Alltså, min poäng är att någonstans försöka bottna i vad kvalitet är?

Jag vill påstå att hur tungt något är, eller hur robust det känns, inte nödvändigtvis är ett tecken på kvalitet.
 
De va väl en fråga som som sen mynnade ut i lite svar. Annars är det förstås bäst att vederbörande går till exempelvis Luxurywatches och testar modellerna i fråga och gör en egen bedömning.
Det är precis det jag får ta och göra. Ursprungsfrågan handlade om skillnaden av de olika referenserna på armen, inte vilken som är ”bäst” vilket diskussionen har kommit att handla om.
 
Har ägt båda samtidigt och tycker inte att det är någon särskilt märkbar skillnad. Däremot tycker jag att kvalitetskänslan är väldigt stor till 6 siffrigas fördel.
20180830_163115.jpg
20180527_184649.jpg

Väger inte TT länken märkbart mer än SS som gör att den känns mer gedigen?
Jag upplevde iaf en markant skillnad på 14060 och 114060.
 
Haha nej alltså ursprungsdiskussionen handlade ju om att 6-siffriga modeller kändes mer gedigna än 5-siffriga, där 5-siffriga nu råkade vara TT och 6 var SS. Därav blev jag konfunderad över ditt inlägg om att TT kanske var orsaken till att klockan kändes mer gedigen när det var den andra som upplevdes så. Eller missförstår jag dig?

Aha ok, då förstår jag. TT vs SS inlägget tolkade jag som att båda kändes ungefär likadana, men att kvalitéten känns bättre på 6-siffrigt.
 
Tycker det behövs mera bilder här...
3C6C794D-ED1D-4AE6-B1C8-4FB7EE3F3244.png

...kan också konstatera att jag är jävligt nöjd med kvaliteten på denna 114060:cool:. Visst, den är kanske lite klossig men det tycker jag att passar en robust tool klocka som denna. Glidelock gör den dessutom riktigt bekväm då man alltid kan få perfekt passform. Min 114270 (samma länk som 5-siffriga subs, väl) är nog också vanligtvis bekväm, men då min handled varierar mycket i storlek beroende på tex temperatur och aktivitet, så är den ibland för lös och ibland för spänd.
 
I detta fallet tycker jag att den 6 siffriga känns mer robust och välbyggd, framför allt länken och låset. Kan ju vara så att min 5 siffriga var i dåligt skick men detta är min upplevelse av de båda.
Förmodligen mest vikten då? Upplevd kvalitet handlar mycket om vikt och passning. De nya är idag mindre slitna och inte lika följsamma i länkkonstruktionen. Det folk kallar kvalitet har nog väldigt lite med hållbarhet att göra. Inget fel i sig men man blr vara medveten om det.
 
Tillbaka
Topp