• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Samma funktioner som i de 6-siffriga referenserna?
Eller menar du samma funktionalitet som 116610?
Det är väl keramisk bezel på 116610?
Med avseende på det du nämnde om glapp mot boetten(därav det fetstilt i citatet, kanske var otydligt). Solida ändlänkar på sub med datum efter Y2K
16610 & 116610: Sub med Datum
14060 & 114060 Sub utan Datum
Alu Bezel & Keramisk Bezel

Alltså, jag tycker att du borde åka till en AD och prova 114060 innan du bestämmer dig. Jag vet att det är många som gillar det femininare intrycket av 14060 men 114060 är en så pass mycket bättre klocka att det oklokt att inte åtminstone prova hur den känns på innan man bestämmer sig för 14060.

Självklart kommer jag prova och känna efter mer. Vill bara läsa på och fråga lite så att man bygger sig en bild och förväntan innan man ger sig ut i kriget ;)
listpris på 114060 är väl ung 68k eller menar du marknadspris? Instämmer att det ska kännas rätt om man slantar upp dock.

48k var listpriset på 14060 innan den togs bort tror jag. Men är lite nyfiken på marknadspris på 114060. Går man efter C24 så ligger de på 52-54k..

Självklart kommer jag prova och känna efter mer. Vill bara läsa på och fråga lite så att man bygger sig en bild och förväntan innan man ger sig ut i kriget ;)

48k var listpriset på 14060 innan den togs bort tror jag. Men är lite nyfiken på marknadspris på 114060. Går man efter C24 så ligger de på 52-54k..
Var hittar du 114060 på C24 för 52k? Privatperson i Ryssland utan cert?
Vad jag kan se är den billigaste "riktiga" ute för 56,5 innan ev. prisdiskussion...
Å andra sidan kostar en sprillans 66,5 i butik innan ev. prisdiskussion och typ 62 på internet, så känns lagom värt att köpa en 3-4 år gammal för 56,5...

MIT BOX. Med box. Enbart box. Men vill du köpa en så pass ny klocka utan cert, go ahead.
Bara den lilla detaljen att den är typ osäljbar skulle du tröttna

"Äkthetsintyg från husets egen juvelerare", inte värt ett jota antar jag? :oops:
Är certifikatet enbart en värdehöjare/trygghetsgaranti eller finns det uppenbara risker när det inte är med?

"Äkthetsintyg från husets egen juvelerare", inte värt ett jota antar jag? :oops:
Är certifikatet enbart en värdehöjare/trygghetsgaranti eller finns det uppenbara risker när det inte är med?
Rolex har numera 5 års garanti. Har du inte cert har du ingen garanti. En relativt ny klocka utan cert väcker ju vissa frågor om klockans ursprung och minskar andrahandsvärdet väsentligt.

De absolut flesta tycker nog att det är lite underligt att det inte finns med på så pass ny klocka, säg mindre än 10 år gammal. Kan vara oaktsam tidigare ägare, eller komma från någon tråkigare historia som försäkringsbedrägeri eller stöld. Men med all sannolikhet antagligen bara det tidigare. Äkthetsintyget är i princip värdelöst, kan vara OK i bästa fall i visst försäkringssyfte.
Så då har du valet att antingen betala 54-56 best case för en 3-5 år gammal eller 60-62 för en sprillans ny och där kommer valet om man ska vara dumsnål på förlusten på 1-5k över ägandetiden och köpa beg eller om man ska få en sprillans klocka och ta förlusten på de fåtal tusenlapparna, i värsta fall.

De absolut flesta tycker nog att det är lite underligt att det inte finns med på så pass ny klocka, säg mindre än 10 år gammal. Kan vara oaktsam tidigare ägare, eller komma från någon tråkigare historia som försäkringsbedrägeri eller stöld. Men med all sannolikhet antagligen bara det tidigare. Äkthetsintyget är i princip värdelöst, kan vara OK i bästa fall i visst försäkringssyfte.
Så då har du valet att antingen betala 54-56 best case för en 3-5 år gammal eller 60-62 för en sprillans ny och där kommer valet om man ska vara dumsnål på förlusten på 1-5k över ägandetiden och köpa beg eller om man ska få en sprillans klocka och ta förlusten på de fåtal tusenlapparna, i värsta fall.

Nä, i ett sådant fall så hade jag nog valt att köpa en ny. 5k för njutningen av nytt är helt klart värt på den nivån av summor.
Vad sägs om denna då? http://www.chrono24.se/rolex/submariner-16610t-steel-2008-black-dial-40mm--id6024307.htm
Solida ändlänkar, lite otydligt om cert ingår... cert från dem?

Med avseende på det du nämnde om glapp mot boetten(därav det fetstilt i citatet, kanske var otydligt). Solida ändlänkar på sub med datum efter Y2K
16610 & 116610: Sub med Datum
14060 & 114060 Sub utan Datum
Alu Bezel & Keramisk Bezel
Stämmer ej. 14060 hade aldrig solida ändlänkar.

Sen var nog SEL lite senare generellt, typ 2001

Senast ändrad:
Är du länkperson (vilket du enligt mig borde vara om du tittar på Submariner) så ska du ha 6-siffriga referensen.

Bara länken och låset i sig gör det värt med hästlängder att skaffa 6-siffrig ref hur mycket man än ogillar maxicase.

Om du ska hålla på med tygbytar/nato och bomba KS med bilder med ett nytt band varje dag så satsa på en 5-siffrig då, för det är den enda punkten där 5-siffrig ref enligt mig är bättre rent visuellt.

5-siffrig på länk känns tyvärr som en thai-kopia i jämförelse med senaste generationen.

Sen kan man tycka vad man vill om keramisk vridning men jag älskar det och uppenbarligen är det vad stora tillverkare som Rolex och Omega tycker är det senaste i utvecklingen till bättre klockor då det sitter på deras nyare dykare.

Senast ändrad:
IMG_20170601_083725.jpg

Är 60-62 (66?) ett rimligt pris jag kan tänkas få ge från en AD för en ny 114060, som nämns i några inlägg ovan?

Är 60-62 (66?) ett rimligt pris jag kan tänkas få ge från en AD för en ny 114060, som nämns i några inlägg ovan?
Hos AD i storstäderna är det nog viss väntetid på stålsubbar och då kan det vara svårt att få någon rabatt. Framförallt om man inte är en trogen kund sedan tidigare. Räkna med listpris och se allt annat som en bonus.

Tillbaka
Topp