• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Axid

Omega
37CBB171-47D1-4229-8B29-2E305CC0F115.jpeg
Köpte #16610 och #16570 nya 1997. 35600:- i sek. Någon som sitter på en tidsmaskin?
Kul att se, önskar verkligen att jag hade det =)
 

Lello

Omega
Hallå alles. Fina klockor i denna tråd.

Kliar något enormt efter 16613lb. Även börjat spana 116613lb...

Vad gäller 16613, några specifika årsm/ serier man skall kolla extra noga efter? Ni som äger, hur är kvalitetskänslan i femsiffriga Rolex jämfört med sexsiffriga? Har ägt 114060 samt 116710 vilka jag diggade stenhårt. Hur står sig äldre gentemot dem? Gör SEL mycket för känslan? Osv :)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Som jag har förstått det så kan brookfield och liknande vara onödigt. Iaf för dom flesta. Beroende på försäkringsbolag såklart. Men om du har en bra hemförsäkring och ökar den till typ stor eller vad det heter så ersätts du tex med 200 000 kr per tillfälle istället för kanske 80 000 som är det vanliga. Om du blir utsatt för exempelvis ett rån på öppen gata eller om du på annat vis blir av med klockan. Men du måste såklart se över hur avtalet ser ut så du inte har varit vårdslös och allt vad det kan vara. Så med en utökad hemförsäkring i rätt bolag och ett drulletillägg så borde det iaf som jag förstått det täcka exempelvis en förlust av en klocka till ett värde av 200 000 (Eller vad föraäkringsbolaget har för tak på den utökade hemförsäkringen vid förlust eller rån utanför hemmet. Kanske en miljon för ting i hemmet, vid brand, stölder eller vad som kan tänkas). Då kanske du får betala en tusenlapp eller nåt i månaden och du får alla dina klockor försäkrade på samma försäkring istället för att dakföraäkra varje ur hos brookfield eller liknande. Dom flesta har inga klockor som kostar 200 tusen och de som har en nautilus eller annan extremklocka bör såklart ha den sakförsäkrad. Men jag till exempel har bara en (enligt mig) riktigt dyr klocka och den är oftast inlåst och sakförsäkrad. Men jag har en bekant som har flera fina klockor. Ingen med värde 200 000 eller mer. Det har han som berättade det här med hemförsäkringen. Man får inte ut riktigt lika mycket kanske men å andra sidan så sparar man ganska bra med pengar på ett år om man ökar hemförsäkringen med 400kr i månaden jämfört med att ha 5 eller kanske 10? Klockor försäkrade hos brookfield.
Din direkta fråga om en drulleförsäkring är en likvärdig ersättning för en brookfieldförsäkring gällande klockor upp till 100 000 kan jag tyvärr inte svara på säkert. Men jag tror som sagt att en utökad hemförsäkring och drulle kan ersätta brookfield försäkringar. I alla fall upp till det belopp som anges. Och jag tror min kompis så 200 000 per tillfälle. Om det inte är i hemmet då gällde en miljon. Tror jag.

Mvh
Blir inte klok på detta med försäkringar. Enl. Trygghansa så är bortaskyddet max 50 kSEK oberoende att drulle är 100 kSEK. Det borde betyda att hemma räcker det att ha hemförsäkring men ska man ha på sig klockan ut på stan så bör man nog ha en sakförsäkring. Det var även försäkringhandläggarens rekommendation.
Högsta ersättning för lös egendom och byggnader
Lös egendom som förloras eller skadas på annan plats än i din bostad, till exempel glasögon, cykel, surfplatta: 50 000 kr.
 

Milton91

Breitling
Blir inte klok på detta med försäkringar. Enl. Trygghansa så är bortaskyddet max 50 kSEK oberoende att drulle är 100 kSEK. Det borde betyda att hemma räcker det att ha hemförsäkring men ska man ha på sig klockan ut på stan så bör man nog ha en sakförsäkring. Det var även försäkringhandläggarens rekommendation.
Högsta ersättning för lös egendom och byggnader
Lös egendom som förloras eller skadas på annan plats än i din bostad, till exempel glasögon, cykel, surfplatta: 50 000 kr.

Enligt min undersökning ska Länsförsäkringar vara bäst för en person med klockintresse.

Angående lös egendom utanför hemmet så är de viktigt och tänka på att det gäller alla i hushållet. Tillexempel, man är på resande fot med sin sambo. Man blir bestulen, tillsammans ska ens lös egendoms belopp täcka för bägge. Med andra ord inte per person.
När jag pratade med IF, mena dem också på.
Har du något som är dyrare än beloppet som din försäkring har för lös egendom täcks inte den av försäkringen. Det vill säga man blir av med en klocka för värde av 60k och ens lös egendoms belopp är på 50k. Då Blir man inte ersätt. Om detta stämmer eller ej, vet jag inte.
Men känns som man inte vet vad hemförsäkring täcker för än man behöver använda den...

Som sagt, kolla Länsförsäkringar. Där kan man ha 100 som lös egendom utanför hemmet.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Enligt min undersökning ska Länsförsäkringar vara bäst för en person med klockintresse.

Angående lös egendom utanför hemmet så är de viktigt och tänka på att det gäller alla i hushållet. Tillexempel, man är på resande fot med sin sambo. Man blir bestulen, tillsammans ska ens lös egendoms belopp täcka för bägge. Med andra ord inte per person.
När jag pratade med IF, mena dem också på.
Har du något som är dyrare än beloppet som din försäkring har för lös egendom täcks inte den av försäkringen. Det vill säga man blir av med en klocka för värde av 60k och ens lös egendoms belopp är på 50k. Då Blir man inte ersätt. Om detta stämmer eller ej, vet jag inte.
Men känns som man inte vet vad hemförsäkring täcker för än man behöver använda den...

Som sagt, kolla Länsförsäkringar. Där kan man ha 100 som lös egendom utanför hemmet.
Exakt, det är en snårig djungel. Enl. TH hade alla bolag mellan 30-50 på lös egendom när det fäller bortaskydd. Jag valde till slut att sakförsäkra för säkerhetsskull. Kostar c.a 2,5-3% av nyvärdet.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Exakt, det är en snårig djungel. Enl. TH hade alla bolag mellan 30-50 på lös egendom när det fäller bortaskydd. Jag valde till slut att sakförsäkra för säkerhetsskull. Kostar c.a 2,5-3% av nyvärdet.
LF har 100k i bortaskydd och If har 30, 50 eller 80k beroende på vilken omfattning du väljer vid tecknande av hemförsäkring.
 

Lello

Omega
Blir inte klok på detta med försäkringar. Enl. Trygghansa så är bortaskyddet max 50 kSEK oberoende att drulle är 100 kSEK. Det borde betyda att hemma räcker det att ha hemförsäkring men ska man ha på sig klockan ut på stan så bör man nog ha en sakförsäkring. Det var även försäkringhandläggarens rekommendation.
Högsta ersättning för lös egendom och byggnader
Lös egendom som förloras eller skadas på annan plats än i din bostad, till exempel glasögon, cykel, surfplatta: 50 000 kr.
Jag kör på LF. Första klockan jag försäkrade ringde jag bara. Sade vad värdet på min klocka var (60 k) och bad om ett tillägg på min hemförsäkring som skulle täcka stöld, tappa bort den, ha sönder den etc. Efter typ en halv dag hade jag bekräftelse i mejlinkorgen och en försäkrad klocka :)
 

Lello

Omega
Jag kör på LF. Första klockan jag försäkrade ringde jag bara. Sade vad värdet på min klocka var (60 k) och bad om ett tillägg på min hemförsäkring som skulle täcka stöld, tappa bort den, ha sönder den etc. Efter typ en halv dag hade jag bekräftelse i mejlinkorgen och en försäkrad klocka :)
Minns jag inte helt fel frågade handläggaren värdet och nämnde att 100k var maxbelopp. Men det går säkert att deala lite. Med ett trevligt bemötande brukar det mesta gå att ordna :)
 

theman1

Omega
Halloj, har kikat på den här klockan via en blocket annons och skulle vilja säkerställa att allt är i sin ordning. Någon duktig som kan hjälpa till? :)

är en 5513 från 1966
IMG_0652.jpg
IMG_0653.jpg
IMG_0655.jpg
 

Ninen79

Audemars
Halloj, har kikat på den här klockan via en blocket annons och skulle vilja säkerställa att allt är i sin ordning. Någon duktig som kan hjälpa till? :)

är en 5513 från 1966
IMG_0652.jpg
IMG_0653.jpg
IMG_0655.jpg
Är det den som är ute för 100k? Gillar inte texten på bak boettlocket samt endlinks ref nr hur siffrorna ser ut. Och priset är alldeles för bra för.
D8AAA47B-8D68-4269-B73D-C225820E7674.png
FB57462F-040A-4D3D-AE22-D9DCF6B0C529.png
DA6D0EFC-7F26-4A73-B98B-BF3EDC4DB81F.png
FF4FBA9B-ACEA-4C6A-B43D-A98ED3018BE3.png
16DF2340-37E9-48D6-B1BE-D6EF20F306F1.png
 
Topp