• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Halloj, har kikat på den här klockan via en blocket annons och skulle vilja säkerställa att allt är i sin ordning. Någon duktig som kan hjälpa till? :)

är en 5513 från 1966
IMG_0652.jpg
IMG_0653.jpg
IMG_0655.jpg
Inte den här va? Den luktar skumt lång väg...
E57DA1F2-58E5-4CFB-99DA-86ACD98537C2.jpeg

3B77CCA9-F3B8-4805-875C-9F61BFBED7A3.jpeg

Finns tydligen ingen användning för den... :arghh:
...och ”ingen värderingsintyg” :banghead:
Hela tråden:
https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/page-448
 

Suktinis

KS Explorers Club
Men tror vi att klockan är fejk eller? Utveckla gärna
Rätta mig om jag har fel, men är inte en av Rolex egenheter att de har en "free sprung balance wheel"?(och vad heter de på svenska?)

Hursomhelst, det normala är ju att man som på bilden har en liten regulatorarm som man ändrar den effektiva längden av balansfjädern på, medans Rolex (åtminstone vanligtvis) kör regleringen med små vikter på balanshjulet som skruvas in och ut. Pilligt som attans, och i förekommande fall så underlättar det att identifiera urverket som äkta, även om man gjort sig besväret att dressa upp resten av urverket...
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Rätta mig om jag har fel, men är inte en av Rolex egenheter att de har en "free sprung balance wheel"?(och vad heter de på svenska?)

Hursomhelst, det normala är ju att man som på bilden har en liten regulatorarm som man ändrar den effektiva längden av balansfjädern på, medans Rolex (åtminstone vanligtvis) kör regleringen med små vikter på balanshjulet som skruvas in och ut. Pilligt som attans, och i förekommande fall så underlättar det att identifiera urverket som äkta, även om man gjort sig besväret att dressa upp resten av urverket...
På nyare så är detta korrekt. Detta är dock en tidigare caliber, 1520. Här ser du lite mer bilder på det verket.
https://watchguy.co.uk/service-repair-rolex-air-king-5500-calibre-1520/
 

Villeroy

Breitling
Ica försäkring täcker 200k utanför hemmet :)
Värt att notera är att Ica kräver att man förvarar ”stöldbegärlig” egendom i ett, av Stöldskyddsföreningen godkänt, värdeskåp för att få ersättning vid inbrott om det sammanlagda värdet överstiger 100k. Vet inte hur det är med andra bolag men antar att det har liknande villkor.
 

theman1

Omega
Rätta mig om jag har fel, men är inte en av Rolex egenheter att de har en "free sprung balance wheel"?(och vad heter de på svenska?)

Hursomhelst, det normala är ju att man som på bilden har en liten regulatorarm som man ändrar den effektiva längden av balansfjädern på, medans Rolex (åtminstone vanligtvis) kör regleringen med små vikter på balanshjulet som skruvas in och ut. Pilligt som attans, och i förekommande fall så underlättar det att identifiera urverket som äkta, även om man gjort sig besväret att dressa upp resten av urverket...
Fan så bäst ni är! Tack för hjälpen!
 
Topp