• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

P. Friberg

Breitling
Då är man med i klubben, så sjukt nöjd!
5371DF46-F007-4B23-9B43-AE4C007D16A6.jpeg
 

Wibo

Omega
Hej!
Jag kikade lite på chrono24 precis och såg något intressant. Hittade flera stycken Rolex Submariner med Sultan of Oman ingravering. Vet någon om det är som sultanen(erna) själva har gått och graverat in eller är det Rolex som gjort det? Skulle vara intressant att veta samt om någon har lite "historia" om dessa. :)

Jag tycker däremot att det känns skumt att det finns så himla många som ligger ute på chrono24, hade förstått grejen om det var en eller två som fanns men just att så många ligger ute samtidigt. Då tycker jag inte att en helt "vanlig" sub är tillräckligt speciell för att droppa nästan 400k på..
Ett exempel på en av de som ligger ute:
https://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-ref-116610lv-sultanate-of-oman--id14363098.htm
 

mido87

Omega
Behöver fråga experterna!

Har köpt en 2009 16610LV som visserligen är den mest kompletta Rolex jag har köpt begagnad. Inköpskvittot, kortkvitto, servicekvitton etc.

Dock på servicekvittot har Bergströms skrivit 16610T som referens, undrar lite varför? Borde det inte stå 16610LV?
 

mido87

Omega
Behöver fråga experterna!

Har köpt en 2009 16610LV som visserligen är den mest kompletta Rolex jag har köpt begagnad. Inköpskvittot, kortkvitto, servicekvitton etc.

Dock på servicekvittot har Bergströms skrivit 16610T som referens, undrar lite varför? Borde det inte stå 16610LV?

Servicecert självklart, inte kvitto
 

JB_XII

Rolex
Behöver fråga experterna!

Har köpt en 2009 16610LV som visserligen är den mest kompletta Rolex jag har köpt begagnad. Inköpskvittot, kortkvitto, servicekvitton etc.

Dock på servicekvittot har Bergströms skrivit 16610T som referens, undrar lite varför? Borde det inte stå 16610LV?

T är en beteckning för boetten och betyder att den är utan lug holes.
LV står endast på certifikatet och pristaggen.
 

Klando

Omega
Hej,

Lämnade för ett par veckor in min rolex sub hos Krone Ur för att byta glas. Passade då även på att slänga in en täthetsservice. Fick ett prisförslag efter någon vecka där urmakaren även föreslog ruckning pga att klockan "haltar och fortar". Då detta var en mindre kostnad så tyckte jag att det lät ok. Innan jag lämnade in den så gick klockan ca 8-9 sekunder för fort per dygn och var inget större problem. Men nu efter servicen så tänkte jag att det borde blivit bättre MEN vid kontroll så går den hela 2 minuter plus per dygn. Testade klockan flera gånger då jag trodde jag gjort fel vid första testet.

Är detta vanligt precis efter gångjustering inkl ruckning?
Någon som har varit med om detta förut?

Väldigt tacksam på vad jag ska göra och generella tips!
 

Limonata

Breitling
Hej,

Lämnade för ett par veckor in min rolex sub hos Krone Ur för att byta glas. Passade då även på att slänga in en täthetsservice. Fick ett prisförslag efter någon vecka där urmakaren även föreslog ruckning pga att klockan "haltar och fortar". Då detta var en mindre kostnad så tyckte jag att det lät ok. Innan jag lämnade in den så gick klockan ca 8-9 sekunder för fort per dygn och var inget större problem. Men nu efter servicen så tänkte jag att det borde blivit bättre MEN vid kontroll så går den hela 2 minuter plus per dygn. Testade klockan flera gånger då jag trodde jag gjort fel vid första testet.

Är detta vanligt precis efter gångjustering inkl ruckning?
Någon som har varit med om detta förut?

Väldigt tacksam på vad jag ska göra och generella tips!

Har lämnat in en Rolex för att den gick 20 sec för fort, efter ruckningen gick den perfekt. Dock var det Rolex själva som utförde servicen (garanti).
 

Oktogon

Panerai
Hej,

Lämnade för ett par veckor in min rolex sub hos Krone Ur för att byta glas. Passade då även på att slänga in en täthetsservice. Fick ett prisförslag efter någon vecka där urmakaren även föreslog ruckning pga att klockan "haltar och fortar". Då detta var en mindre kostnad så tyckte jag att det lät ok. Innan jag lämnade in den så gick klockan ca 8-9 sekunder för fort per dygn och var inget större problem. Men nu efter servicen så tänkte jag att det borde blivit bättre MEN vid kontroll så går den hela 2 minuter plus per dygn. Testade klockan flera gånger då jag trodde jag gjort fel vid första testet.

Är detta vanligt precis efter gångjustering inkl ruckning?
Någon som har varit med om detta förut?

Väldigt tacksam på vad jag ska göra och generella tips!
Bara gå tillbaka till Krons och be dom rucka igen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har lämnat in en Rolex för att den gick 20 sec för fort, efter ruckningen gick den perfekt. Dock var det Rolex själva som utförde servicen (garanti).
Måste varit ett exotiskt fel om en klocka du lämnat in för garantiärende i Sverige skickas iväg till Rolex. Var det inte bara helt enkelt en Rolex certifierad urmakare som utförde jobbet?
 
Topp