• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

80878FAE-CF22-46EB-AF67-761BD856CC4E.jpeg

Tjena,

Jag har tänkt köpa mig min första rolex klocka, en Submariner date 16610.
Men jag är inte den bästa på att avgöra skick och liknande.
Hur polerad tycker ni att detta ex ser ut och skicket i övrigt? om det ens går att se det på dessa bilder.
Uppskattar all sorts hjälpa och input på hur ni tycker att jag ska gå tillväga med mitt första Rolexköp.
Tack så mycket på förhand!

Submariner Date 16610
FULL SET 2003 - 92 485 kr

1 ex.PNG

2 ex.PNG

3 ex.PNG

4 ex.PNG
Tips sök upp högkvalitativa bilder på "unpolished" exemplar och använd som jämförelse när du kollar på en klocka.

Enklaste sättet brukar vara att jämför tjockleken på bandhorn och kronskydd. Vidare hur skarpa och jämna bandhornen är. Även värt att studera hur de borstade ytorna ser ut. När vissa polerar klockan misslyckas urmakaren med rätt typ av borstad finish, framförallt på bandhornens ovansida.

Vad gäller länken brukar jag på 5-siffriga referenser som 16610 kolla hur tydlig rolex-logotypen är på länkens lås. Hur skarp och tydlig den är brukar vara en ok indikator på hur många gånger en klocka blivit polerad.

Med det sagt finns det de som är mycket duktigare på detta än jag, så är möjligt att jag missat något annat väsentligt. Men detta är iaf en bra början och gör att man undviker de sämsta exemplaren :)

Senast ändrad:
Är det någon som lyckats få till en matchning med Sub på läder (under en längre period) och faktiskt uppskattat detta i nivå med länk?
Såg ett par i Seadweller tråden, men inte noterat något långvarigt i denna.

(Är mycket väl medveten om hur fantastisk länken är och hur väl vi samtliga uppskattar den)
Trevlig söndag!😊

Är det någon som lyckats få till en matchning med Sub på läder (under en längre period) och faktiskt uppskattat detta i nivå med länk?
Såg ett par i Seadweller tråden, men inte noterat något långvarigt i denna.

(Är mycket väl medveten om hur fantastisk länken är och hur väl vi samtliga uppskattar den)
Trevlig söndag!😊
läder på modern dykare är ungefär som rocka foppatofflor till en bespoke kostym. Gör det inte :)

Tillbaka
Topp