• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Bland dom trevligaste TT som finns!

img_3825-jpg.622757

Testade ett maxicase i helgen och blev imponerad över hur otroligt bra den satt på handleden.
Trodde inte att jag gillade det "nya" caset men om det sitter så bra så...

IMG_3866.JPG

Håller med. På bilder kan caset se blockigt ut och framhäver de feta luggarna rätt brutalt men IRL så ser symmetrin mycket bättre ut.
Tittar jag på en 14060 så tycker jag snarare att luggarna ser väldigt långsmala ut numera!

Byta en Hulk mot en två raders 14060m? Är man galen eller har man börjat mogna i sitt klockintresse? Hur långt är ett snöre? Kan en som går i sömnen bli trött? :banghead:

Senast ändrad:
Byta en Hulk mot en två raders 14060m? Är man galen eller har man börjat mogna i sitt klockintresse? Hur långt är ett snöre? Kan en som går i sömnen bli trött? :banghead:

Varför just 14060m? Är det pga. super luminova tavlan eller att det är uppgraderat urverk? Personligen hade jag satsat på en 14060 med tritium-tavla! Fördelen med en 14060m är att det är lättare att hitta en med bättre skick. Innan jag köpte min 116610LN så var jag inne på en 14060 Swiss eller en med tritiumtavlan.

4-liners är grymt snygga också. Har upplevt att 2 liners känns lite tom tillsammans med de rätt små timmarkeringarna. Men tavlan är definivt clean om man är ute efter just de egenskaperna.

Senast ändrad:
Varför just 14060m? Är det pga. super luminova tavlan eller att det är uppgraderat urverk? Personligen hade jag satsat på en 14060 med tritium-tavla! Fördelen med en 14060m är att det är lättare att hitta en med bättre skick. Innan jag köpte min 116610LN så var jag inne på en 14060 Swiss eller en med tritiumtavlan.
Jag tänker spontant att det är sista modellen med Rolex klassiska utseende men med "dagens" urverk, vilket känns tryggt! eller har jag fattat fel? Sen blir det såklart mer o mer skrämmande för mig ju äldre modellen blir eftersom jag helt enkelt har för dålig kunskap. Är en 14060 med tritiumtavla mer eftertraktad som samlarobjekt eller kommer 14060M också att blir det så småningom? Det kan vara en aspekt för att kika närmare på tritium.

Jag tänker spontant att det är sista modellen med Rolex klassiska utseende men med "dagens" urverk, vilket känns tryggt! eller har jag fattat fel? Sen blir det såklart mer o mer skrämmande för mig ju äldre modellen blir eftersom jag helt enkelt har för dålig kunskap. Är en 14060 med tritiumtavla mer eftertraktad som samlarobjekt eller kommer 14060M också att blir det så småningom? Det kan vara en aspekt för att kika närmare på tritium.

Om man köper för att man vill flippa senare är det säkerligen intressant. Men som en bruksklocka som man ska ha i många år tycker jag att tritium / små indexmarkeringar är lite tråkigt. På min gamla 14060m hade jag stora problem med att uppfatta tiden nattetid pg a små index samt trådtunn luminova på minutvisaren... Lume på 114060 är inte avsevärt bättre men den är ändå bättre. Och blå lume är snyggast. :p Lite OT kanske.

Vill man inte spekulera för mycket i antika saker kan man väl chansa på att 14060m serien med uppgraderat verk och cosc håller värdet lite bättre. Åtminstone tycks dessa kosta mer på K&S än "vanliga" 14060m.

Jag förstår ditt resonemang. Ska du inte ha klockan i all evighet så spelar det ingen roll. En schysst 14060m kanske är lite billigare än en fin tritium. Jag tror en 14060 med tritium blir mer ett samlarobjekt än en 14060m. en 14060 med tritium är en fattigmans-5512 i dagsläget. Men det är svårt att säga.

Ska du ha en klocka för att flippa inom något år, köp en 14060m. För att behålla länge, spana in 114060. För att göra ett spekulativt köp, 14060 med tritium.

Jag satt och surfade lite hulk reviews och ramlade över en fejksida.

Modellen ifråga är tydligen en sån här, för styvt 400 dollar.
LV-Sub1.JPG.3168c1f4fe4e0c023d9aecae0be81542.JPG

Det är rätt läskigt bra alltså, 414 dollar med keramisk ring och solid länk osv. Det gäller att vara försiktig vid beg köp!

(Innan någon anklagar mig, jag satt inte och letade sub-kopior :p)

Edit: man ska inte länka till fejksidor oavsett syfte. Var bara försiktiga vid begköp, det är inte superlätt att upptäcka fakes som kostar 1/20.

Senast ändrad:
Oj, det var bara menat som ett utbildande exempel, något jag hoppas framgår. Va fan försiktiga när ni handlar helt enkelt.
Det förstod jag också men dumt att göra reklam för sådana sidor! (även om du hade en god tanke i syftet)

https://klocksnack.se/help/terms
"I en tråd om förfalskningar så länkar vi inte till sidor som säljer eller stöttar förfalskningar (vi bjuder dem helt enkelt inte på trafik)."

Det förstod jag också men dumt att göra reklam för sådana sidor! (även om du hade en god tanke i syftet)

https://klocksnack.se/help/terms
"I en tråd om förfalskningar så länkar vi inte till sidor som säljer eller stöttar förfalskningar (vi bjuder dem helt enkelt inte på trafik)."

Såhär i efterhand känns det rätt självklart, om något så bidrog jag ju bara till problemet:)banghead::banghead:) editerade bort skiten iaf, jag hoppas verkligen inte att någon fått för sig att beställa dylikt skräp.

Tillbaka
Topp