• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Mycket fint neovintage på slutet så jag fortsätter 😀

296cc51e-7fab-41d2-8498-247dce72c9dc.jpeg

124060, en perfekt daily!
IMG_2608.jpeg

Kör på samma. Den har aldrig stannat eftersom den används dagligen. Rolex fick verkligen alla rätt när de designade denna.

Har även fått lite kärlek till Hulken med den härliga sunbursturtavlan men den är på tok för dyr nu för att jag ska vara motiverad till den. Drömmen vore en Sub med grön urtavla likt Hulk men svart infattning. Tycker inte riktigt de får till den gröna infattningen för att det ska passa mig i smaken.

Och tunnare case på gmt va?

Nej caset i sig är oerhört likt. Snarare är GMTn jättelite tjockare är min upplevelse men troligen är det samma höjd. Caseback däremot är tjockare på suben vilket kan göra att den bärs lite större. Detta krävs för att nå en högre WR helt enkelt. Men efter att ha testat båda i verkligheten är skillnaden marginell. Hade haft en större kärlek för GMTn om den kunnat vara ännu mer slimmat så den differentierat sig mer. Om jag får välja föredrar jag caset på 12 referensig submariner och casebacken på GMT. Glidelock claspen är överlägsen easylinken också. Hoppas vi får någon typ av mindre glidelock istället på framtida referenser och de helt skrotar easylink.

Tack!

Vad är det för skillnad på länkarna?
Jag har för övrigt svårt att förstå att det skiljer dig så mycket i pris på begagnat för de olika modellerna.
Gmt saknar glidelock som sub har i claspen. Gmt har polerade centerbitar på länken och den kan även köpas på jubilee om så önskas, vilket inte går med suben.
Angående priset så har det nog helt enkelt bara med tillgänglighet och efterfrågan att göra

Gmt saknar glidelock som sub har i claspen. Gmt har polerade centerbitar på länken och den kan även köpas på jubilee om så önskas, vilket inte går med suben.
Angående priset så har det nog helt enkelt bara med tillgänglighet och efterfrågan att göra

Något som är viktigt att poängtera tycker jag är att om du har jubilee kan du beställa oysterlänk men om du har oysterlänk kan du inte beställa jubilee när det gäller GMTn. Vilket även delvis förklarar varför de med jubilee har högre premium.

Något som är viktigt att poängtera tycker jag är att om du har jubilee kan du beställa oysterlänk men om du har oysterlänk kan du inte beställa jubilee när det gäller GMTn. Vilket även delvis förklarar varför de med jubilee har högre premium.
Fast det här stämmer inte.
Från att den kom på oyster kunde man köpa till jubilee till en gmt som kommit på oyster. Omvänt, dvs addera oyster kunde man inte göra de första 12 månaderna oyster var tillgängligt men sedan dess har det gått. Fram till i somras då allt stoppades. Nu kan man inte addera någon av länkarna i efterhand.

Tack!

Vad är det för skillnad på länkarna?
Jag har för övrigt svårt att förstå att det skiljer dig så mycket i pris på begagnat för de olika modellerna.
Om vi jämför 1267** gmt med 116610 sub så är också bandhornen aningen smalare på gmt. Det är ingen stor skillnad men gör att den upplevs mindre fyrkantig än maxi case sub vid daglig användning.

Senast ändrad:
Fast det här stämmer inte.
Från att den kom på oyster kunde man köpa till jubilee till en gmt som kommit på oyster. Omvänt, dvs addera oyster kunde man inte göra de första 12 månaderna oyster var tillgängligt men sedan dess har det gått. Fram till i somras då allt stoppades. Nu kan man inte addera någon av länkarna i efterhand.

Om vi jämför 1267** gmt med 116610 sub så är också bandhornen aningen smalare på gmt. Det är ingen stor skillnad men gör att den upplevs mindre fyrkantig än maxi case sub vid daglig användning.

Då har den AD jag pratade med för bara en vecka fel. Har fått denna info två gånger där från två olika säljare. Jubilee kan beställa oyster men oyster kan ej beställa jubilee. Varför verkar de inte riktigt förstå själva heller.

Då har den AD jag pratade med för bara en vecka fel. Har fått denna info två gånger där från två olika säljare. Jubilee kan beställa oyster men oyster kan ej beställa jubilee. Varför verkar de inte riktigt förstå själva heller.

Din AD har fel såvida inte det är någon tillfällig bugg i service portalen som gör det möjligt att beställa igen.

Ja då är de nog felinformerade. Det vore inte första gången. Men för all del beställ om du kan. Iom att det inte funkar längre finns det nog en del som är beredda att betala upp för en länk.

edit: tvåa på bollen

Din AD har fel såvida inte det är någon tillfällig bugg i service portalen som gör det möjligt att beställa igen.

Intressant. Två olika personer från samma ställe har sagt samma sak nämligen. Men man får ju ta allt en AD säger med en nypa salt minst sagt! :D

Skulle kunna tänka mig att det var längesen de fick in en sådan förfrågan så de helt enkelt inte är uppdaterade bara? Vet vi hur det kommer bli i framtiden? Detta är ju oerhört relevant för vilken modell man väljer då eftersom bytet inte går att göra alls.

Intressant. Två olika personer från samma ställe har sagt samma sak nämligen. Men man får ju ta allt en AD säger med en nypa salt minst sagt! :D

Skulle kunna tänka mig att det var längesen de fick in en sådan förfrågan så de helt enkelt inte är uppdaterade bara? Vet vi hur det kommer bli i framtiden? Detta är ju oerhört relevant för vilken modell man väljer då eftersom bytet inte går att göra alls.

Som sagt kan vara tillfällig bugg.
Vid flera tillfällen har spärrade delar som tavlor/bezels och vintage delar gått att beställa för att sedan blivit spärrade efter någon dag.
Som det ser ut idag så lär Rolex endast göra det svårare kring reservdelar.
Senast i fredags var pepsi bezels till 16710 spärrade och krävdes utbyte i reservdels portalen.

Är det vanligt att en ny 124060 drar sig 4-5sec om dagen?
Fick hem den för någon vecka sedan och den har tickat på cirka i sex dagar.

Behöver den användas en liten tid för att den ska "gå in sig" till sina -2 till +2 sec om dagen?
Eller bör man kontakta AD och be dem kolla på den?

Behöver den användas en liten tid för att den ska "gå in sig" till sina -2 till +2 sec om dagen?
Är osäker på toleransen. Men har en starbucks från 2020 som inte drar fötterna efter sig så att säga. Upp till dig så klart om du vill kolla upp.

Min går +0.5sek per dag så 4-5sec låter mycket oavsett åt vilket håll tycker jag. Hur mycket har du använt den och hur ligger den förvarad när du inte har den på dig?

Hur många varv drog du upp den med, vore intressant att veta i kombination med Vardeks fråga om användning.

Är väl mest cal3235 det är mycket kvalitetsprat om, med kanske samma med denna (har på tok för dålig koll på skillnad mellan dessa)

Senast ändrad:
Min går +0.5sek per dag så 4-5sec låter mycket oavsett åt vilket håll tycker jag. Hur mycket har du använt den och hur ligger den förvarad när du inte har den på dig?
Har använt den sporadisk under dem 6 dagarna.
Den förvaras i en klockrulle, se bild nedan.
Hur många varv drog du upp den med, vore intressant att veta i kombination med Vardeks fråga om användning.

Är väl mest cal3235 det är mycket kvalitetsprat om, med kanske samma med denna (har på tok för dålig koll på skillnad mellan dessa)
Drog upp den 25varv enligt instruktionerna i instruktionsboken.

Vad är det för kvalitetsprat om cal3235? Det är något som jag har missat.
IMG_20240130_192630.jpg

Har använt den sporadisk under dem 6 dagarna.
Den förvaras i en klockrulle, se bild nedan.

Drog upp den 25varv enligt instruktionerna i instruktionsboken.

Vad är det för kvalitetsprat om cal3235? Det är något som jag har missat.
IMG_20240130_192630.jpg

Rätt säker på att du bör använda den mer för att det ska bli fullt tillförlitligt. Förvaringen är ok sålänge den ligger ”face up” och du inte vänder den nedåt eller något konstigt. Snygg klockrulle också!

3235 har en del rapporterade problem med att bland annat fjäderhuset gjorts för tunt vad jag förstått. Summa summarum är att klockorna inte håller tiden perfekt efter en tids användande. Finns inget substantiellt rapporterat mer än rena spekulationer att 3230 som finns i din 124060 skulle lida av samma problem. De flesta jag hört som har 124060 har inga problem med tidshållningen. Ska vara primärt de ut med datumfunktion som rapporteras påverkade.

Rätt säker på att du bör använda den mer för att det ska bli fullt tillförlitligt. Förvaringen är ok sålänge den ligger ”face up” och du inte vänder den nedåt eller något konstigt. Snygg klockrulle också!

3235 har en del rapporterade problem med att bland annat fjäderhuset gjorts för tunt vad jag förstått. Summa summarum är att klockorna inte håller tiden perfekt efter en tids användande. Finns inget substantiellt rapporterat mer än rena spekulationer att 3230 som finns i din 124060 skulle lida av samma problem. De flesta jag hört som har 124060 har inga problem med tidshållningen. Ska vara primärt de ut med datumfunktion som rapporteras påverkade.
Okej, då avvaktat jag och ser hur den ter sig efter en tids användning.
Nope, den är "face up" när den förvaras och sitter på överarmen.
Tack!

Aha okej, då får man hålla tummarna att det inte stämmer med 3230.

Tack för dem snabba svaren!

Okej, då avvaktat jag och ser hur den ter sig efter en tids användning.
Nope, den är "face up" när den förvaras och sitter på överarmen.
Tack!

Aha okej, då får man hålla tummarna att det inte stämmer med 3230.

Tack för dem snabba svaren!

Bra, förvara den antingen face up eller crown up när du inte har den på armen så helt rätt!

Tillbaka
Topp