• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Tät ✅
IMG_3065.jpeg
 
Jag funderar på en 124060…eller en 14060 eller en ….. 5513…..ja ni fattar. En Rolex nodate….

Frågan är vilken bara :)
Fasen jag trodde du redan hade en av varje referens som Rolex har släppt? :D
Skämt åsido - jag hade nog också varit tveksam kring vilken man skulle vilja ha av de du nämner, men jag har själv suktat lite efter en 124060 faktiskt. Lite mer som de femsiffriga i formen men samtidigt den moderna kassaskåpskänslan i länk osv. Fast en femsiffrig är ju alltid en femsiffrig. En 5513 hade jag personligen nog varit lite nojig över på ett annat sätt, så som sportklocka av dessa hade jag nog tagit en 124060.
 
Fasen jag trodde du redan hade en av varje referens som Rolex har släppt? :D
Skämt åsido - jag hade nog också varit tveksam kring vilken man skulle vilja ha av de du nämner, men jag har själv suktat lite efter en 124060 faktiskt. Lite mer som de femsiffriga i formen men samtidigt den moderna kassaskåpskänslan i länk osv. Fast en femsiffrig är ju alltid en femsiffrig. En 5513 hade jag personligen nog varit lite nojig över på ett annat sätt, så som sportklocka av dessa hade jag nog tagit en 124060.
Ingen idé att vara nojig över fyrsiffriga. Funkade de som toolwatches på 70-talet så funkar de lika bra idag. (Ja, jag trycktestar regelbundet 😉)
IMG_1411.jpeg
 
Jag funderar på en 124060…eller en 14060 eller en ….. 5513…..ja ni fattar. En Rolex nodate….

Frågan är vilken bara :)
Jag har gåt igenom samma processen några månader sen…
Kostar ganska mycket pengar för en 5 / 4 digit sub… kunde inte acceptera att betala mera för en gamal klocka än för en nya modern klocla… och fick köpa en ny 124060 från AD ganska snab… blev perfekt :)
 
Fasen jag trodde du redan hade en av varje referens som Rolex har släppt? :D
Skämt åsido - jag hade nog också varit tveksam kring vilken man skulle vilja ha av de du nämner, men jag har själv suktat lite efter en 124060 faktiskt. Lite mer som de femsiffriga i formen men samtidigt den moderna kassaskåpskänslan i länk osv. Fast en femsiffrig är ju alltid en femsiffrig. En 5513 hade jag personligen nog varit lite nojig över på ett annat sätt, så som sportklocka av dessa hade jag nog tagit en 124060.
Haha jo har 114060 men aldrig vart inne på fyrsiffriga innan men börjar bli mer och mer sugen. Sen har jag nog en del som du säger av lite mer modernt men dock inte nyaste heller 😄
 
Haha jo har 114060 men aldrig vart inne på fyrsiffriga innan men börjar bli mer och mer sugen. Sen har jag nog en del som du säger av lite mer modernt men dock inte nyaste heller 😄
Jag bytte nyligen min 114060 mot en 14060 och är väldigt nöjd. Fast egentligen skulle en 5513 locka ännu mera, men tyvärr kostar en 5513 i bra skick rätt mycket mera än en 14060. Du har väl en Kermit redan? Så om jag vore du skulle jag sikta in mig på fyrsiffrigt.

Som inspiration lägger jag med en bild på en 5513 från 1970 som jag provade under hösten.
IMG_8431.jpeg
 
Haha jo har 114060 men aldrig vart inne på fyrsiffriga innan men börjar bli mer och mer sugen. Sen har jag nog en del som du säger av lite mer modernt men dock inte nyaste heller 😄
Dåså!
Byt ut 114060 mot en 124060 och skaffa en 5513 bredvid. Enkelt fixat! 👍🏼

Jag hade 114060 för några år sen men den fick lämna rätt fort igen, 124060 är mycket bättre tycker jag.
Eller använder du din 114060 nåt?
 
Jag bytte nyligen min 114060 mot en 14060 och är väldigt nöjd. Fast egentligen skulle en 5513 locka ännu mera, men tyvärr kostar en 5513 i bra skick rätt mycket mera än en 14060. Du har väl en Kermit redan? Så om jag vore du skulle jag sikta in mig på fyrsiffrigt.

Som inspiration lägger jag med en bild på en 5513 från 1970 som jag provade under hösten.
IMG_8431.jpeg
Ja den var riktigt fin!
Jo stämmer. Har kermits, och några andra semimoderna och moderna varianter men aldrig gått ner till en fyrsiffrig så det kanske är det som står på listan :)
 
Dåså!
Byt ut 114060 mot en 124060 och skaffa en 5513 bredvid. Enkelt fixat! 👍🏼

Jag hade 114060 för några år sen men den fick lämna rätt fort igen, 124060 är mycket bättre tycker jag.
Eller använder du din 114060 nåt?
Är det stor skillnad på 11 och 12? Har inte provat de nya subsen. Nä min 114060 är mest liggandes nu för tiden tyvärr
 
Är det stor skillnad på 11 och 12? Har inte provat de nya subsen. Nä min 114060 är mest liggandes nu för tiden tyvärr
Ja det skulle jag säga att det är, till 12:ans fördel. Framförallt utförandet på bandhornen som påminner mer om de tidigare referenserna. Sen är ju låset rätt långt på 12 iofs, men det tror jag inte du skulle märka av.
 
Är det stor skillnad på 11 och 12? Har inte provat de nya subsen. Nä min 114060 är mest liggandes nu för tiden tyvärr
Har haft ganska många 11** och nu 12***. Proportionerna är som @Öbo är inne på betydligt bättre på 12 men det är på bekostnad av en bredare länk och större lås vilket sammanlagt innebär att den bärs större än 11. För mig väger proportionera upp det men det ska understrykas att den bärs större, inte vid första anblick men vid vardaglig användning. För mig har det resulterat i att jag bär den tightare runt handleden för det är viktigare hur den sitter för att den ska kännas perfekt.

5513 är ju fantistisk och 14060 klassisk men för mig är länken, låset och lysmassan på 6-siffrigt helt outstanding i vardagen. Dvs 5513 är inte en ersättare till 6-siffrigt, snarare komplement.

Perfekt vore 12 proportioner fast nedskalat att passa med 20mm bandbredd. Drömmer om det så mycket att jag har lekt med tanken på att låta något proffs modda bandhornen på en 114060 för att nå det resultatet.
 
5513 är ju fantistisk och 14060 klassisk men för mig är länken, låset och lysmassan på 6-siffrigt helt outstanding i vardagen. Dvs 5513 är inte en ersättare till 6-siffrigt, snarare komplement.
Jag har modifierat 93150 länken lite och gjort den mer anpassad för vardagsbruk genom att sätta på en Rolex easylink… Funkar kanon till vardags eller när handleden sväller och enligt mig mycket bekvämare än de moderna länkarna.

IMG_1431.jpeg
 
Jag har modifierat 93150 länken lite och gjort den mer anpassad för vardagsbruk genom att sätta på en Rolex easylink… Funkar kanon till vardags eller när handleden sväller och enligt mig mycket bekvämare än de moderna länkarna.

IMG_1431.jpeg
Snyggt!
En annan grej jag övervägt att sätta länk från 6-siffrigt på 5-siffrigt (specifikt 16610LV) men det blir liksom lite obalans med så rejäl länk.
 
Tillbaka
Topp