• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Anfield

Panerai
09625F79-06A1-4EAB-8E6E-A7C0E7126BC2.jpeg
762A75BC-B70F-4C52-8464-2E44E173BBB2.jpeg


Jag och hjärtat är ute och åker lite bil !
 
Behöver lite råd ang kommande sub köp, är på jakt efter en femsiffrig stål sub pga storleken, finns ju en del olika:) maxpris är 80k.

Helst utan datum

/jocke blivande subägare
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Behöver lite råd ang kommande sub köp, är på jakt efter en femsiffrig stål sub pga storleken, finns ju en del olika:) maxpris är 80k.

Helst utan datum

/jocke blivande subägare
Då är det framförallt 14060 och 16610 du har att välja på.
Jag hade valt 16610 då jag föredrar SEL vilket no-date aldrig kom med!
För 80k borde du kunna få vilket exemplar du vill, de nyaste med rehauten är väl de som är dystrast.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Planerar köp av en 14060M two-liner här framöver som jag tänkt behålla en längre tid för att sedan låta min son ärva.

Jag vill fråga er om ni tror en helt opolerad klocka (som förblir opolerad) utan papper är värd mer eller mindre jämfört med en lagom polerad klocka med papper, om man tänker långsiktig investering?

Tack KS!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Planerar köp av en 14060M two-liner här framöver som jag tänkt behålla en längre tid för att sedan låta min son ärva.

Jag vill fråga er om ni tror en helt opolerad klocka (som förblir opolerad) utan papper är värd mer eller mindre jämfört med en lagom polerad klocka med papper, om man tänker långsiktig investering?

Tack KS!
Såna frågor verkar för mig omöjliga oavsett märke/modell eftersom det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Hur är en opolerad klocka? Är den som praktisk taget ny eller är den hackad och malen och ser ut som den medverkat handgripligen i ett tredje världskrig?

Hur är den polerade? Är den lätt polerad av en skicklig yrkesman näst intill felfritt jämfört med originalet eller är den förstörd och enligt vem? Hur graderar man dem inbördes sett till var på respektive skala två att jämföra befinner sig? Hur värderar den eller de personer som råkar vara köpare vid ett givet tillfälle; följer de en eventuell allmän mening om det finns någon?

Och inte minst, hur kommer en Submariner att värderas generellt jämfört med idag; kommer nån att bry sig eller är det andra mer basic saker som gäller?
Men visst kan det väl vara kul att spekulera...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Planerar köp av en 14060M two-liner här framöver som jag tänkt behålla en längre tid för att sedan låta min son ärva.

Jag vill fråga er om ni tror en helt opolerad klocka (som förblir opolerad) utan papper är värd mer eller mindre jämfört med en lagom polerad klocka med papper, om man tänker långsiktig investering?

Tack KS!
Just på 14060 hade jag gått för en som både är opolerad eller bra lätt polerad och fullset. Då priserna inte är hiskeligt höga fortfarande. Bör inte skilja många tusenlappar på fullset och inte så är en no-brainer för mig om det är en keeper!
 

Zingo

Rolex
Planerar köp av en 14060M two-liner här framöver som jag tänkt behålla en längre tid för att sedan låta min son ärva.

Jag vill fråga er om ni tror en helt opolerad klocka (som förblir opolerad) utan papper är värd mer eller mindre jämfört med en lagom polerad klocka med papper, om man tänker långsiktig investering?

Tack KS!
Sonen ska ärva + Långsiktig investering = sonen ska sälja den? :confused:
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Sonen ska ärva + Långsiktig investering = sonen ska sälja den? :confused:

Det får och kommer han nog välja själv och pga det har investeringspotentialen en viss betydelse. Speciellt när inköpspriset på en fin opolerad klocka utan papper och en lagom polerad med papper inte skiljer sig så extremt mycket. Därav frågan om ni tror det har betydelse långsiktigt.

Men jag hoppas givetvis att även min son ser det sentimentala och vackra i att ärva en klocka och väljer att behålla den.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Planerar köp av en 14060M two-liner här framöver som jag tänkt behålla en längre tid för att sedan låta min son ärva.

Jag vill fråga er om ni tror en helt opolerad klocka (som förblir opolerad) utan papper är värd mer eller mindre jämfört med en lagom polerad klocka med papper, om man tänker långsiktig investering?

Tack KS!
Köp en opolerad med papper....?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det får och kommer han nog välja själv och pga det har investeringspotentialen en viss betydelse. Speciellt när inköpspriset på en fin opolerad klocka utan papper och en lagom polerad med papper inte skiljer sig så extremt mycket. Därav frågan om ni tror det har betydelse långsiktigt.

Men jag hoppas givetvis att även min son ser det sentimentala och vackra i att ärva en klocka och väljer att behålla den.

Strunta i investeringspotentialen och använd klockan varje dag och ge den till honom när du går i pension. Vill du investera åt honom öppna isk och spara i indexfonder.
 
Topp