• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Njut av helgen kamrater
(Bild knäppt under dagens första möte)
1610120934671.png
 

Teobald

Breitling
Hej allihopa! Tänkte seriöst slå till på en Sub för första gången. Men har några dilemman: 1. Antingen gå för pre-ceramic då det känns som man får mest klocka för pengarna då det verkar vara omöjligt att köpa i butik (vad man hör). Men lite sugen på den nygammla maxicasen. Vilka är era favoriter och varför samt tips till mig som ska köpa min första sub?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej allihopa! Tänkte seriöst slå till på en Sub för första gången. Men har några dilemman: 1. Antingen gå för pre-ceramic då det känns som man får mest klocka för pengarna då det verkar vara omöjligt att köpa i butik (vad man hör). Men lite sugen på den nygammla maxicasen. Vilka är era favoriter och varför samt tips till mig som ska köpa min första sub?
En bra början är att kolla 465 sidor bakåt... ;)
 

Nun c’è problema

Omega
2-Faktor
Hej allihopa! Tänkte seriöst slå till på en Sub för första gången. Men har några dilemman: 1. Antingen gå för pre-ceramic då det känns som man får mest klocka för pengarna då det verkar vara omöjligt att köpa i butik (vad man hör). Men lite sugen på den nygammla maxicasen. Vilka är era favoriter och varför samt tips till mig som ska köpa min första sub?
Gå och testa. Det är helt olika klockor på armen.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej allihopa! Tänkte seriöst slå till på en Sub för första gången. Men har några dilemman: 1. Antingen gå för pre-ceramic då det känns som man får mest klocka för pengarna då det verkar vara omöjligt att köpa i butik (vad man hör). Men lite sugen på den nygammla maxicasen. Vilka är era favoriter och varför samt tips till mig som ska köpa min första sub?
Jag säger som @Zorin ovan - läs igenom tråden. Svaren finns här.
Men jag kan ändå ta mig tid till några snabba kommentar på ämnet:
Plus för 116610:
-Grym länk med glidelock
-Mer robust klocka med mer närvaro på armen

Plus för 16610:
-Bättre proportioner ger i mina ögon en vackrare klocka
-Smidigare case
-Mer mångsidig, passar tex kanon på Nato osv

Sammanfattning:
Fick jag bara välja en skulle det bli.... Hmmmm. Fan vet - tur att man kan ha flera!
Men seriöst - om någon höll en kniv mot strupen och tvingade mig bli OWG med en av dessa så skulle jag nog välja 16610.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag säger som @Zorin ovan - läs igenom tråden. Svaren finns här.
Men jag kan ändå ta mig tid till några snabba kommentar på ämnet:
Plus för 116610:
-Grym länk med glidelock
-Mer robust klocka med mer närvaro på armen

Plus för 16610:
-Bättre proportioner ger i mina ögon en vackrare klocka
-Smidigare case
-Mer mångsidig, passar tex kanon på Nato osv

Sammanfattning:
Fick jag bara välja en skulle det bli.... Hmmmm. Fan vet - tur att man kan ha flera!
Men seriöst - om någon höll en kniv mot strupen och tvingade mig bli OWG med en av dessa så skulle jag nog välja 16610.
Bra sammanfattning! Nu är jag ju inte helt opartisk men jag skulle också valt 16610. Den är lite rassligare i länken men mycket trevligare än maxi case och mer mångsidig som @Öbo säger. Om du har möjlighet att testa båda eller tom även den senaste tycker jag att du ska göra det @Teobald, det är alltid svårt att rekommendera köp.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra sammanfattning! Nu är jag ju inte helt opartisk men jag skulle också valt 16610. Den är lite rassligare i länken men mycket trevligare än maxi case och mer mångsidig som @Öbo säger. Om du har möjlighet att testa båda eller tom även den senaste tycker jag att du ska göra det @Teobald, det är alltid svårt att rekommendera köp.
”Rassligare” behöver ju inte betyda sämre. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bra sammanfattning! Nu är jag ju inte helt opartisk men jag skulle också valt 16610. Den är lite rassligare i länken men mycket trevligare än maxi case och mer mångsidig som @Öbo säger. Om du har möjlighet att testa båda eller tom även den senaste tycker jag att du ska göra det @Teobald, det är alltid svårt att rekommendera köp.
Som du säger, väldigt svårt val. Mitt personliga val efter att ha ägt 8st olika 5 och 6-siffriga submariners är 6-siffrig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det främst länken du föredrar på sexsiffrigt eller är det även caset och helheten?
Länken är stort lyft, på mina handleder kan jag inte centrera spännet och därför inte riktigt få perfekt passform. Sen är den keramiska glasringen snudd på oförstarbar samt mycket lättare att göra rent (dess konstruktion gör att det inte fastnar smuts mellan bezel och case).
De bredare luggarna och kronskydden märks inte när klockan används men spännet är dock märkbart klumpigare.
 

Oktogon

Panerai
Jag säger som @Zorin ovan - läs igenom tråden. Svaren finns här.
Men jag kan ändå ta mig tid till några snabba kommentar på ämnet:
Plus för 116610:
-Grym länk med glidelock
-Mer robust klocka med mer närvaro på armen

Plus för 16610:
-Bättre proportioner ger i mina ögon en vackrare klocka
-Smidigare case
-Mer mångsidig, passar tex kanon på Nato osv

Sammanfattning:
Fick jag bara välja en skulle det bli.... Hmmmm. Fan vet - tur att man kan ha flera!
Men seriöst - om någon höll en kniv mot strupen och tvingade mig bli OWG med en av dessa så skulle jag nog välja 16610.
Hållet med och skulle också tillägga att 5-siffriga bärs bekvämare. Länken må vara ”rasslig” och glidelock är trevligt men tycker länkarna på 5-siffriga referenser är mycket bekvämare på min handled än 6-siffriga.
 
Topp