• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Länken är stort lyft, på mina handleder kan jag inte centrera spännet och därför inte riktigt få perfekt passform. Sen är den keramiska glasringen snudd på oförstarbar samt mycket lättare att göra rent (dess konstruktion gör att det inte fastnar smuts mellan bezel och case).
De bredare luggarna och kronskydden märks inte när klockan används men spännet är dock märkbart klumpigare.
Klart luggarna märks när den används :D
 

H:son

Breitling
Hej allihopa! Tänkte seriöst slå till på en Sub för första gången. Men har några dilemman: 1. Antingen gå för pre-ceramic då det känns som man får mest klocka för pengarna då det verkar vara omöjligt att köpa i butik (vad man hör). Men lite sugen på den nygammla maxicasen. Vilka är era favoriter och varför samt tips till mig som ska köpa min första sub?
Jag har ägt både 5-siffriga och 6-siffriga referensen. Den 5-siffriga är charmig (men rasslig). Dock tycker jag att den 6-siffriga är överlägsen i kvalitetskänsla på egentligen alla plan. Länken, spännet och bezeln är stora skäl till att välja en 6-siffrig, enligt mig.
 

Oktogon

Panerai
Jag har ägt både 5-siffriga och 6-siffriga referensen. Den 5-siffriga är charmig (men rasslig). Dock tycker jag att den 6-siffriga är överlägsen i kvalitetskänsla på egentligen alla plan. Länken, spännet och bezeln är stora skäl till att välja en 6-siffrig, enligt mig.
Är det bara jag som tycker att spännet på 6-siffrig Sub är helt ohanterbart på handled under 17cm? Tar ju liksom upp hela underarmen typ...
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det er for meg to helt ulike klokker og det finns positive saker med begge. De ser veldig ulike ut både nærme og på avstand.
5-siffriga er mye mindre, ganske matt pga. alu bezel og derfor relativt anonym. De 6-siffriga lyser opp mye mer og vil du at folk skal legge merke til at du går med en sub er det en keramisk du burde velge.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ägt både 5-siffriga och 6-siffriga referensen. Den 5-siffriga är charmig (men rasslig). Dock tycker jag att den 6-siffriga är överlägsen i kvalitetskänsla på egentligen alla plan. Länken, spännet och bezeln är stora skäl till att välja en 6-siffrig, enligt mig.
Det är just charmen med den gamla som lockar mig.
Kvalitetsmässigt är den definitivt tillräcklig, den nya är mycket bättre där, det kan man inte säga något om - men de nya känns så sterila och tråkiga, medans de gamla har charm, karaktär osv. Men det är klocktoken i mig som säger det. På alla andra plan, logiskt tänkt är de nya objektivt bättre.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är just charmen med den gamla som lockar mig.
Kvalitetsmässigt är den definitivt tillräcklig, den nya är mycket bättre där, det kan man inte säga något om - men de nya känns så sterila och tråkiga, medans de gamla har charm, karaktär osv. Men det är klocktoken i mig som säger det. På alla andra plan, logiskt tänkt är de nya objektivt bättre.
Skulle säga att en 16610 med modern lysmassa är nästan lika steril och tråkig.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, nästan faktiskt.
Jag tycker ändå den är roligare. Bättre proportioner (enligt mig) på boetten, sen gillar jag aluminiuminsert bra mycket mer än det blänkande keramiska som sitter på nya dykare.
Ja, absolut. Men allt det där skiter ju folk i uppenbarligen, det är ju kvalitetskänslan på länken som avgör allt.... ;)
 

Stein

Cartier
20210112_150527.jpg
 

boneg

Omega
2-Faktor
Vad säger expertisen till en relativt nybliven Rolex-fantast
Jag skulle vilja hitta en Submariner som är av den nättare/slimmade modellen
Har försökt att läsa och söka på YT för att bilda mig en uppfattning. Jag har ganska smal handled och bär inte upp de större klockorna så bra tycker jag
Är en 14060/14060M ett bra objekt att leta efter eller finns det en bättre modell?
Tack på förhand
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad säger expertisen till en relativt nybliven Rolex-fantast
Jag skulle vilja hitta en Submariner som är av den nättare/slimmade modellen
Har försökt att läsa och söka på YT för att bilda mig en uppfattning. Jag har ganska smal handled och bär inte upp de större klockorna så bra tycker jag
Är en 14060/14060M ett bra objekt att leta efter eller finns det en bättre modell?
Tack på förhand
För Rolex så har du ju 5513 också. Om det inte absolut är en Rolex Sub du vill ha så finns det ju Submariner från Tudor som är 36mm, hittade en gammal annons på KS så kan du se hur en sån ser ut:
 

boneg

Omega
2-Faktor
För Rolex så har du ju 5513 också. Om det inte absolut är en Rolex Sub du vill ha så finns det ju Submariner från Tudor som är 36mm, hittade en gammal annons på KS så kan du se hur en sån ser ut:
Tack för input och länken
Jag har em Tudor, så det är en Rolex som är mitt fokus, tack ändå för ett bra tips
5513 ska jag kolla in, är den i allmän uppfattning bättre än 14060 (urverk etc)?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för input och länken
Jag har em Tudor, så det är en Rolex som är mitt fokus, tack ändå för ett bra tips
5513 ska jag kolla in, är den i allmän uppfattning bättre än 14060 (urverk etc)?
Nja, bättre är väl kanske inte rätt ord, det är ju en tidigare referens som är "riktigt vintage" med allt vad det innebär :pompus: Men jag tycker att det är en mycket trevlig referens och vet att fler här i tråden gillar den :)
 

boneg

Omega
2-Faktor
Nja, bättre är väl kanske inte rätt ord, det är ju en tidigare referens som är "riktigt vintage" med allt vad det innebär :pompus: Men jag tycker att det är en mycket trevlig referens och vet att fler här i tråden gillar den :)
Jag som inte är jättekunnig ännu inom detta, så allt för gamla klockor känner jag att jag kan avvakta med😅
Men 14060M tolkar jag, än så länge, att det är en ok referens att söka efter?
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag som inte är jättekunnig ännu inom detta, så allt för gamla klockor känner jag att jag kan avvakta med😅
Men 14060M tolkar jag, än så länge, att det är en ok referens att söka efter?
Om det är en utan datum du vill ha, och inte vintage men med den mindre boetten är det 14060 eller 14060M du ska kolla på. 14060 har 3000 verket som sedan blev uppgraderat till 3130 verket i 14060M
 
Topp