• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

boneg

Omega
2-Faktor
Om det är en utan datum du vill ha, och inte vintage men med den mindre boetten är det 14060 eller 14060M du ska kolla på. 14060 har 3000 verket som sedan blev uppgraderat till 3130 verket i 14060M
Tack!
Mycket intressant!
är uppgraderingen till 3130 verket värt att leta efter eller är den uppgraderingen likvärdig?
Finns det en referens av nyare modell som är storleksmässigt i jämförelse med 14060?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Tack!
Mycket intressant!
är uppgraderingen till 3130 verket värt att leta efter eller är den uppgraderingen likvärdig?
Finns det en referens av nyare modell som är storleksmässigt i jämförelse med 14060?
Jag gillar 14060 two-liner (bara två raders text på tavlan jämfört med 14060m).

Vill du ha en 6-siffrig Rolex kan du kolla explorer 214270 ifall de vill ha en klocka med mer klassiska proportioner :)
 

boneg

Omega
2-Faktor
Jag gillar 14060 two-liner (bara två raders text på tavlan jämfört med 14060m).

Vill du ha en 6-siffrig Rolex kan du kolla explorer 214270 ifall de vill ha en klocka med mer klassiska proportioner :)
Det är en mer sportig Rolex jag är ute efter och helst en Sub, men du har sått ett frö till en ytterligare klocka, den där modellen skulle ju passa perfekt som en casual-variant👍🏻
tack för förklaringen av ”two-liner”, har sett de i annonstexten och funderat vad det syftat till.. kanske säger mer om mitt intellekt än nåt annat i och för sig.. borde kunna ha löst ut det genom tankekraft och logik..😏😅
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Det är en mer sportig Rolex jag är ute efter och helst en Sub, men du har sått ett frö till en ytterligare klocka, den där modellen skulle ju passa perfekt som en casual-variant👍🏻
tack för förklaringen av ”two-liner”, har sett de i annonstexten och funderat vad det syftat till.. kanske säger mer om mitt intellekt än nåt annat i och för sig.. borde kunna ha löst ut det genom tankekraft och logik..😏😅
214270 är typ den mest mångsidiga klockan på marknad imo. Både väldigt sportig och dressad på samma gång. Kan verkligen rekommendera. Med det sagt finns det chans för hyckleri från min sida för jag ska sälja min Explorer för en Submariner i år!

haha oroa dig inte, det finns mycket att lära om klockor och vi har alla varit nybörjare :)
 

boneg

Omega
2-Faktor
214270 är typ den mest mångsidiga klockan på marknad imo. Både väldigt sportig och dressad på samma gång. Kan verkligen rekommendera. Med det sagt finns det chans för hyckleri från min sida för jag ska sälja min Explorer för en Submariner i år!

haha oroa dig inte, det finns mycket att lära om klockor och vi har alla varit nybörjare :)
Haha.. nej då, inget hyckleri, snarare visdom och möjlighet till variation😉
Tack för det, jag hoppas kunna lära mig mycket
En ödmjuk fråga då du går i samma tanke, vilken modellserie tittar du på (ta rygg på andra är underskattat😉)
 

DrFlex

Cartier
@boneg
Urverket uppdaterades till 3130 och den största skillnaden är att de gick till balansbrygga istället för balans"arm". Osäker på vad det heter på svenska. Detta gör urverket mer robust och stöttåligt och de gjorde sedan COSC certifiering av detta urverket något de aldrig gjorde med urverket 3000. Two liner finns med både 3000 och 3130. De gjorde 14060M med 3130 utan att COSC certifiera i ett par år. När de började med COSC på 14060M så ändrades tavlan till 4 rader text.
Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd oavsett vilken Submariner modell du väljer! Om du ska ha den varje dag och vill att "lume" ska funka så måste det bli en från 1999 och framåt då de gick över till luminova respektive super luminova. Tritium på tidigare 14060 och 5513 slutar lysa och kan få gulaktig patina vilket många älskar men funktionen försvinner....
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Haha.. nej då, inget hyckleri, snarare visdom och möjlighet till variation😉
Tack för det, jag hoppas kunna lära mig mycket
En ödmjuk fråga då du går i samma tanke, vilken modellserie tittar du på (ta rygg på andra är underskattat😉)
Jag har fått besked om leverans under 2021 från min AD på nya Submariner 124060 som släpptes i höstas. Just denna modell kan vara lite svårare att få tag på och man behöver betala en ganska saftig premie på andrahandsmarknaden om man inte kan få nytt från AD, vilket man inte ska ta för givet. Jag hade mycket tur och fick köplats tack vara lång köphistorik :)
Men om du kan lyckas övertala en AD nära dig om köplats med löfte om rimlig leveranstid så tycker jag verkligen du bör överväga det.

Nya 124060 är det perfekta av två världar imo:
Dels får du de klassiska proportioner med smalare boett-form som påminner om 5-siffrigt och samtidigt får du fördelarna av modern rolex; keramisk vridring, modernare urverk med längre gångreserv och större skydd mot magnetism, för att inte nämna fördelarna med den betydligt mer solida länken med glide-lock funktion! :)
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har fått besked om leverans under 2021 från min AD på nya Submariner 124060 som släpptes i höstas. Just denna modell kan vara lite svårare att få tag på och man behöver betala en ganska saftig premie på andrahandsmarknaden om man inte kan få nytt från AD, vilket man inte ska ta för givet. Jag hade mycket tur och fick köplats tack vara lång köphistorik :)
Men om du kan lyckas övertala en AD nära dig om köplats med löfte om rimlig leveranstid så tycker jag verkligen du bör överväga det.

Nya 124060 är det perfekta av två världar imo:
Dels får du de klassiska proportioner med smalare boett-form som påminner om 5-siffrigt och samtidigt får du fördelarna av modern rolex; keramisk vridring, modernare urverk med längre gångreserv och större skydd mot magnetism, för att inte nämna fördelarna med den betydligt mer solida länken med glide-lock funktion! :)
Glöm inte heller bredare länk och större spänne (om man nu gillar det) Den där klockan kräver sin handled... ;)
 

boneg

Omega
2-Faktor
@boneg
Urverket uppdaterades till 3130 och den största skillnaden är att de gick till balansbrygga istället för balans"arm". Osäker på vad det heter på svenska. Detta gör urverket mer robust och stöttåligt och de gjorde sedan COSC certifiering av detta urverket något de aldrig gjorde med urverket 3000. Two liner finns med både 3000 och 3130. De gjorde 14060M med 3130 utan att COSC certifiera i ett par år. När de började med COSC på 14060M så ändrades tavlan till 4 rader text.
Jag är övertygad om att du kommer bli nöjd oavsett vilken Submariner modell du väljer! Om du ska ha den varje dag och vill att "lume" ska funka så måste det bli en från 1999 och framåt då de gick över till luminova respektive super luminova. Tritium på tidigare 14060 och 5513 slutar lysa och kan få gulaktig patina vilket många älskar men funktionen försvinner....
Mycket bra info! TACK

Till nästa fråga, med eller utan datum?
Vad är vettigast i form av funktion etc och vilken variant står sig bäst över tid rent värdemässigt?
 

Stein

Cartier
Jag som inte är jättekunnig ännu inom detta, så allt för gamla klockor känner jag att jag kan avvakta med😅
Men 14060M tolkar jag, än så länge, att det är en ok referens att söka efter?
Jag har haft både 14060M och 114060.

Sålde 14060M för att den ökade snabbt i pris efter jag förvärvade den. Köpte istället en ny 114060 för 7000,- mer. Kunde aldrig riktigt släppa att kvalitetskänslan inte motsvarade prisbilden på 14060M. Hade den varit vintage så fine, men nu var klockan från 2011. Dock så tycker jag fortfarande att 14060M är betydligt snyggare men det praktiska vann för min del (bättre länk, keramisk bezel samt längre serviceintervall.

Jämförelsebild på mina två:
{464A7859-F7F5-4BCB-903A-1C0DC6DA336F}.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag gillar 14060 two-liner (bara två raders text på tavlan jämfört med 14060m).


Njae... alla M har inte 4 rader.


Sub83w.jpg




Mycket bra info! TACK

Till nästa fråga, med eller utan datum?
Vad är vettigast i form av funktion etc och vilken variant står sig bäst över tid rent värdemässigt?

Tror inte nån vet hur de står sig värdemässigt framöver. Vill man inte ha datum är det att föredra utan. Om man vill ha det är en med datum vettigare.

14060/m är en mycket bekväm och komfortabel klocka.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket bra info! TACK

Till nästa fråga, med eller utan datum?
Vad är vettigast i form av funktion etc och vilken variant står sig bäst över tid rent värdemässigt?
Precis som @URsinne säger så beror datum valet helt på om du vill ha datum och känner att det är något du vill ha på klockan. Jag valde en 16610 då den har datum vilket jag använder nästan dagligen och tycker det är bekvämt att ha det på handleden.
 
Topp