• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

IMG_0215.jpeg

Vad tycker tråden om att så många nya Submariners har misaligned rehaut? Dvs att kronan i rehauten ej är centrerad över kl 12 på urtavlan vilket leder till att gravyren blir sned över minuterna på tavlan. Kanske inget man kan kräva av massproducerade klockor i den här prisklassen och förmodligen inget den genomsnittlige kunden märker. Är precisionen och kvalitetskontrollerna bättre på patek eller AP?

Vad tycker tråden om att så många nya Submariners har misaligned rehaut? Dvs att kronan i rehauten ej är centrerad över kl 12 på urtavlan vilket leder till att gravyren blir sned över minuterna på tavlan. Kanske inget man kan kräva av massproducerade klockor i den här prisklassen och förmodligen inget den genomsnittlige kunden märker. Är precisionen och kvalitetskontrollerna bättre på patek eller AP?
Inget nytt, har ju varit så länge och inte bara på submariner. Jag stör mig inte på det men visst kan jag tycka att den borde vara centrerad.

Inget nytt, har ju varit så länge och inte bara på submariner. Jag stör mig inte på det men visst kan jag tycka att den borde vara centrerad.

Visst, men ändå rätt b för en klockor i denna prisklass där känslan för detaljer borde vara bättre. Helt med på att det inte bara gäller submariners men såg några som var misaligned i tråden därav min kommentar här. Vissa hävdar att alignment av rehaut coronet är en av kvalitetskontrollerna hos Rolex. Andra säger det inte är det. Det borde såklart vara det.

Vore intressant att höra hur @SWC ser på saken. Bör man acceptera sne rehaut och snea index på nyutplockad Rolex från ad eller skall man påpeka saken med risk för att bli häcklad?

Själv tycker jag det givetvis bör åtgärdas. Toleranser på tavlor och annat synligt skall vara så smått att det ej går att observera annars förtar det känslan.

Senast ändrad:
Rätta mig gärna om jag är ute cyklar, men brukar inte detta indikera att klockan kan vara en förfalskning? Det vill säga om kantens krona och markeringar INTE ligger linjerat mot minut- och timmarkeringarna på urtavlan?

Det kanske är detta du vill påskina i all enkelhet? ;) Jag skulle personligen bli misstänksam om jag tittade på en Rolex och såg att dessa nämnda markeringar INTE låg i perfekt i linje med varandra. Vid kontroll mot de jag har så ligger markeringarna perfekt i linje mot varandra.

En enkel enkronorstanke

/PJ

Rätta mig gärna om jag är ute cyklar, men brukar inte detta indikera att klockan kan vara en förfalskning? Det vill säga om kantens krona och markeringar INTE ligger linjerat mot minut- och timmarkeringarna på urtavlan?

Det kanske är detta du vill påskina i all enkelhet? ;) Jag skulle personligen bli misstänksam om jag tittade på en Rolex och såg att dessa nämnda markeringar INTE låg i perfekt i linje med varandra. Vid kontroll mot de jag har så ligger markeringarna perfekt i linje mot varandra.

En enkel enkronorstanke

/PJ
Nä, min alignar inte och är köpt från AD av mig

En enkel enkronorstanke

/PJ
Jag får väl gå tillbaka till AD och fråga om dom säljer förfalskningar då. 😃 Plockade ut min i lördags och kronan centrerar inte helt. Har hänt med fler Rolex jag köpt från AD. Även om det har varit vanligare med centrerade kronor. Det är tyvärr bara så att det kommer ut klockor som inte har helt centrerade kronor på rehaut.

Senast ändrad:
Vet att det florerar myter om att misalignen är ett tecken på oäkta vara men försöker ej påskina att så är fallet. Har själv klockor uthämtade från AD (som aldrig öppnats) med sned rehaut. Min poäng är snarare att det förtar lite av exklusiviteten. Om man inte ens kan aligna tavlan med rehauten hur är då precisionen i verket… Känns dassigt ihopsatt helt enkelt och klockor handlar ju i mångt o mycket om precision.

Märkligt att kronan gång på gång släpper igenom detta i sin qc. Läste någonstans att man ändå kasserar 50% av tavlorna (oklart om det stämmer). Noterade det bla på @FreddeM’s klocka samt även på Nickes kermit ovan. Tyvärr får man ju ej möjlighet att välja ut det finaste exemplaret när man handlar lyxklockor hos AD som man kan göra när man köper fisk i fiskbutiken. 😄

Finns såklart många som skiter fullständigt i finishen bara de får bära en dyr klocka, själv är jag mer nogrann med detaljerna.

Vore intressant om någon orkade pallra sig in till AD och ställa frågan, då jag själv är förhindrad att röra mig fritt i samhället.

Vet att det florerar myter om att misalignen är ett tecken på oäkta vara men försöker ej påskina att så är fallet. Har själv klockor uthämtade från AD (som aldrig öppnats) med sned rehaut. Min poäng är snarare att det förtar lite av exklusiviteten. Om man inte ens kan aligna tavlan med rehauten hur är då precisionen i verket… Känns dassigt ihopsatt helt enkelt och klockor handlar ju i mångt o mycket om precision.

Märkligt att kronan gång på gång släpper igenom detta i sin qc. Läste någonstans att man ändå kasserar 50% av tavlorna (oklart om det stämmer). Noterade det bla på @FreddeM’s klocka samt även på Nickes kermit ovan. Tyvärr får man ju ej möjlighet att välja ut det finaste exemplaret när man handlar lyxklockor hos AD som man kan göra när man köper fisk i fiskbutiken. 😄

Finns såklart många som skiter fullständigt i finishen bara de får bära en dyr klocka, själv är jag mer nogrann med detaljerna.

Vore intressant om någon orkade pallra sig in till AD och ställa frågan, då jag själv är förhindrad att röra mig fritt i samhället.
Du kan väl maila eller ringa

Har givetvis reflekterat kring det på regelrätta kopior, men hur pass off menar ni att det i så fall skulle röra sig om?

Min nedan (tycker den ser bra ut):
1000010651.jpg

Lite svårt att hitta exakt vinkel med mobilen samtidigt som zoom, men jaja.. 🙂

Tackar, hade missat denna tråd och ber givetvis om ursäkt om jag spammade fel tråd. Kul att fler noterat fenomenet.

Någon som har erfarenhet av både 3135 och 3235-urverket och kan dela med sig av erfarenheter?

Vet att power reserven är uppgraderad till 70 h från 48. Men hur funkar det med tidshållningen?
3235 är ju +/- 2 spd. Hur är det med 3135?

Bild för att det är kul!

IMG_4178.jpeg

Någon som har erfarenhet av både 3135 och 3235-urverket och kan dela med sig av erfarenheter?

Vet att power reserven är uppgraderad till 70 h från 48. Men hur funkar det med tidshållningen?
3235 är ju +/- 2 spd. Hur är det med 3135?

Bild för att det är kul!

IMG_4178.jpeg
Vore verkligen intressant att höra andras erfarenheter av nya generationens urverk. Av de som röstade på rolexforums hade 30% problem med 32-verket på helt nya klockor. Verkar framför allt vara den lägre amplituden som spökar.

Vore verkligen intressant att höra andras erfarenheter av nya generationens urverk. Av de som röstade på rolexforums hade 30% problem med 32-verket på helt nya klockor. Verkar framför allt vara den lägre amplituden som spökar.
Jag har inte upplevt några problem med mitt 3235 verk som jag haft under ett antal år. Dock har jag precis som er läst att vissa haft problem, men trodde det var tidiga modellen från produktionslinjen?

Jag har ”no date” versionen av 41:an samt explorer 39 (med samma urverk som tidigare ”no date”). Nya urverket håller tiden bättre. Det är även ett lyft att kunna lägga av sig klockan på fredag efter jobbet och att den fortfarande är i gång på måndag morgon om man inte använder klockan under helgen. Jag har inte haft några problem.

Senast ändrad:

Jag är långt ifrån en "modern Rolex klocka" allt efter 1985 är inte av intresse för mig. Det här låter ju Tras Knas, jag är ganska "petig" när det kommer till Rolex, Vintage/klockor överlag. Men att köpa en Rolex 2025 klocka med den här "glitchen" skulle vara för mig en NO NO! Vi alla kan skoja att den kommer bara stiga i värde men kommer den det? Skärpning Rolex, spotta ut sånt här är enligt mitt privat tycke inte OK åter igen, DET var bättre för 🙏🏼

Tillbaka
Topp