• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Submersible - låt oss tala om den!

Första gången jag testar canvas på 682an.
Riktigt nöjd 😎
IMG_9493.jpeg

Nån med minimala handleder som kör quarantaquattro än och kan inflika med hur den funkar i vardagen? Hade ju 1024 förut men den blev lite mastig för mig.

IMG_1575.jpeg
IMG_1571.jpeg
IMG_1570.jpeg
IMG_1569.jpeg

Om jag får vara ärlig ur personlig tycke, för 18år sedan gick jag också runt så, 44/47mm på min handled. När luggarna är längre en din handled och "sticker" över den, så blir det inte fint och den stora klockan på leden kommer du har problem med i det vardagliga livet!!! Den ser bara klumpig ut och den är knappats bekvämt (säga vad ni vill) det här ser bara fel ut!

Men om du köper den för själva syftet att arbeta med den i vattnet så självklart med dykardräkt så fyller den funktionen fullt ut, men att ha på sig till jobbet/fritid/hobby så kommer du se de negativa sidorna att bära en 44mm eller större även med skjorta/kostym/T-shirt så är den här det sämsta valet av en 24/7 klocka! Det ser bara löjligt ut, åter igen ur mitt personliga tycke!

Senast ändrad:
Om jag får vara ärlig ur personlig tycke, för 18år sedan gick jag också runt så, 44/47mm på min handled. När luggarna är längre en din handled och "sticker" över den, så blir det inte fint och den stora klockan på leden kommer du har problem med i det vardagliga livet!!! Den ser bara klumpig ut och den är knappats bekvämt (säga vad ni vill) det här ser bara fel ut!

Men om du köper den för själva syftet att arbeta med den i vattnet så självklart med dykardräkt så fyller den funktionen fullt ut, men att ha på sig till jobbet/fritid/hobby så kommer du se de negativa sidorna att bära en 44mm eller större även med skjorta/kostym/T-shirt så är den här det sämsta valet av en 24/7 klocka! Det ser bara löjligt ut, åter igen ur mitt personliga tycke!
Jag tycker det ser ut som att det funkar på de flesta bilder. Den ligger kanske på gränsen och då spelar fotograferingen stor roll. Är det inte så att ju närmare objektet du går med linsen, desto mer vidvinkel används som förvrider så bilden inte blir verkligheten lik? Sånt har oftare större betydelse på Paneraifoton än på Rolex 34-36 mm. Panerai ska vara stor. Den ska också vara skön att bära. Tycker du att min ser för stor ut ? Det är samma storlek men fotad från längre håll i porträttläge.

IMG_5707.jpeg

Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som att det funkar på de flesta bilder. Den ligger kanske på gränsen och då spelar fotograferingen stor roll. Är det inte så att ju närmare objektet du går med linsen, desto mer vidvinkel används som förvrider så bilden inte blir verkligheten lik? Sånt har oftare större betydelse på Paneraifoton än på Rolex 34-36 mm. Panerai ska vara stor. Den ska också vara skön att bära. Tycker du att min ser för stor ut ? Det är samma storlek med fotat från längre håll i porträttläge.

IMG_5707.jpeg

Tycker du att min ser för stor ut ? Nej!

Det är samma storlek med fotat från längre håll i porträttläge :

Men du har inte samma arm/handled som @mhgard. bilden som "du postade" ligger inte klockan "direkt" i mitten av din handled, tar du ett nytt kort där du
centrerar klockan i mitten av din handled så kommer du se att din klocka "luggs" sticker INTE utanför din handled utan du kommer ha lite "kött" utanför luggarna, jag hoppas du förstår min förklaring 🙈👀😁

Självklart är en pam44 stor men jag tycker det ser fjantigt ut när dom sitter på handleder som är för små för dom, men återigen ur ett personligt tycke!

Men skall du i det här fallet ta ett likvärdigt kort som @mhgard så får du ta ett kort som han gjort, på ditt kort så tar du det med handleden/armen vilandes mot ett bord det får automatiskt din handled att vigda sig, am just saying!

Jag själv har ägt två Panerai pam00024 + pam00001 men sålde dom just på grund av att det såg så fel ut på min handled! Jag har sålt en del klockor under 30år tid, men pam00024 ligger på min topp 5 ångrar lista, jag skulle mer en gärna vilja ha den tillbaka bara för att känna på den, ta lite kort på den, men att bära den dagligen NEJ, inte på min arm!

Senast ändrad:
Tycker du att min ser för stor ut ? Nej!

Det är samma storlek med fotat från längre håll i porträttläge :

Men du har inte samma arm/handled som @mhgard. bilden som "du postade" ligger inte klockan "direkt" i mitten av din handled, tar du ett nytt kort där du
centrerar klockan i mitten av din handled så kommer du se att din klocka "luggs" sticker INTE utanför din handled utan du kommer ha lite "kött" utanför luggarna, jag hoppas du förstår min förklaring 🙈👀😁

Självklart är en pam44 stor men jag tycker det ser fjantigt ut när dom sitter på handleder som är för små för dom, men återigen ur ett personligt tycke!

Men skall du i det här fallet ta ett likvärdigt kort som @mhgard så får du ta ett kort som han gjort, på ditt kort så tar du det med handleden/armen vilandes mot ett bord det får automatiskt din handled att vigda sig, am just saying!
Jag förstår din förklaring men jag delar inte din uppfattning. Inte så länge jag inte fått se hur det ser ut i verkligheten. Den här diskussionen fanns redan 2012 då jag letade efter ett klockforum så den är knappast inte ny. De som provar Panerai i verkligheten brukar få insikt om att det inte är som man trott och i slutändan handlar det om tycke och smak. Jag själv tycker om Panerais formspråk sen håller jag med dig om att alla klockor kan finnas i för stora storlekar, men om det är så här vet jag inte förrän jag sett irl. Det finns flera dimensioner i detta. Jag tycker det är kul att klockor omsätts på ett sånt här forum så folk får prova sig fram och se vad man trivs med.

Jag förstår din förklaring men jag delar inte din uppfattning. Inte så länge jag inte fått se hur det ser ut i verkligheten. Den här diskussionen fanns redan 2012 då jag letade efter ett klockforum så den är knappast inte ny. De som provar Panerai i verkligheten brukar få insikt om att det inte är som man trott och i slutändan handlar det om tycke och smak. Jag själv tycker om Panerais formspråk sen håller jag med dig om att alla klockor kan finnas i för stora storlekar, men om det är så här vet jag inte förrän jag sett irl. Det finns flera dimensioner i detta. Jag tycker det är kul att klockor omsätts på ett sånt här forum så folk får prova sig fram och se vad man trivs med.

Ok, för mig är en klocka ett verktyg, något du kan ha på dig 24/7 den har ett syfte, för mig är det inget smycke, du skall kunna bära klockan i varmt/torrt & blött! Jag har kompisar som bara bär sin klockor i sitt hus eller lägenheten för dom är rädda för att bli rånade eller skrapa/ha sönder den (VA FAN) Jag föll för Panerias design när dom åter introducerade den, det var mer en 5år innan alla andra klockmärken hoppade på tågen nu skall vi göra "STÖRRE".

Jag älskar Panerai och dess historia/design, idag är dom lika som Hublot för mig, dom kastar ut modeller, dom har tagit ett mycket historiskt fint funktionellt märke och gjort det till en Show!

Jag ser allt för många Panerai bärs av handleder som inte kan bära den i sitt fulla rätta, nu lägger jag alla min personliga tycken åt sidan🤗 (jag är tacksam för att jag fick säga mitt tycke), jag är extremt tacksam att se era fina kort på klockan och märket ;)

Senast ändrad:
Ok, för mig är en klocka ett verktyg, något du kan ha på dig 24/7 den har ett syfte, för mig är det inget smycke, du skall kunna bära klockan i varmt/torrt & blött! Jag har kompisar som bara bär sin klockor i sitt hus eller lägenheten för dom är rädda för att bli rånade eller skrapa/ha sönder den (VA FAN) Jag föll för Panerias design när dom åter introducerade den, det var mer en 5år innan alla andra klockmärken hoppade på tågen nu skall vi göra "STÖRRE".

Jag älskar Panerai och dess historia/design, idag är dom lika som Hublot för mig, dom kastar ut modeller, dom har tagit ett mycket historiskt fint funktionellt märke och gjort det till en Show!

Jag ser allt för många Panerai bärs av handleder som inte kan bära den i sitt fulla rätta, nu lägger jag alla min personliga tycken åt sidan🤗 (jag är tacksam för att jag fick säga mitt tycke), jag är extremt tacksam att se era fina kort på klockan och märket ;)
Jag håller med dig i mycket. Jag vill att Panerai ska vara ett robust verktyg som tål vatten med skruvat baklock så som min gamla PAM243 var, tjockt glas och tritiumtavla. Jag tycker också mest om perioden runt millenieskiftet men mycket bra är gjort efter det. Jag tror alla är överens om att Panerai har ett segment av smyckesur och ett med verktyg. Så länge de säljer kommer de att finnas kvar. Det är sorgligt att vi, för jag tror det finns en viss konsensus, inte vågar bära finare klockor utomhus, men då finns det andra märken än Panerai som ökar rånrisken. Problemet med Panerai och Submersible i synnerhet är att själva klockan är vackrare ju större den är. Det blir mer luft i en i övrigt minimalistisk design. Var och en får själv ta ansvar för att köpa en klocka som blir den estetiskt bästa kompromissen om man inte är född med grova handleder.

Tänk att få den här i 39mm 💯❤️✅

Är det någon här på forumet som har en Mare-Nostrum?

Tänk att få den här i 39mm 💯❤️✅

Är det någon här på forumet som har en Mare-Nostrum?
Den satt inte skönt på mig men jag gillar storyn.

@Scipio & @mårt , varför satt den inte bra? Luggarna som ställde till det? Tänkte att luggarna är rätt raka.

Det var nog proportionerna, vill jag minnas. Även om den i stort är som en Tudor Pelagos 42 i bredd och djup, så är längden som en Luminor 44, och det blev inte så bra på den här klockan. Hade inte hjälpt oerhört tror jag med lite mer böjda horn (som det heter på svenska ;-)). Just ja, som @Scipio säger, så väger den en del.

Här är den som finns/funnits på forumet, men det är inte mitt foto (@azcii s skulle jag tro) och inte min arm heller :D

Men vi är i fel tråd.

Bilagor

• BD1FED02-0324-4340-BD5C-B8483B20D1D4.jpg
    BD1FED02-0324-4340-BD5C-B8483B20D1D4.jpg
    185.8 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Jag har malt det fram och tillbaka och nog kommit fram till att 44 blir för stort på mina tandpetare till handleder. Jag tycker inte det är utseendet som förstör däremot är jag tveksam till att jag kommer kunna få till en komfort jag är nöjd med. 42 sub är det som passar bra komfortmässigt. Nackdelen med 42 är att den ser väldigt tråkig ut när man testat 44an :D

47 är en helt annan grej, det funkar inte utseendemässigt heller.

Jag har malt det fram och tillbaka och nog kommit fram till att 44 blir för stort på mina tandpetare till handleder. Jag tycker inte det är utseendet som förstör däremot är jag tveksam till att jag kommer kunna få till en komfort jag är nöjd med. 42 sub är det som passar bra komfortmässigt. Nackdelen med 42 är att den ser väldigt tråkig ut när man testat 44an :D

Tycker suben sitter väldigt bra, är själv sugen på en!

IMG_5287.jpeg

42:an är inte så tokig den heller. Tror inte jag läst någon som inte älskat den. Tror du tänker helt rätt. Dessutom verkar de omsättas hyfsat lätt om du vill växla upp i ett senare skede.

42:an är inte så tokig den heller. Tror inte jag läst någon som inte älskat den. Tror du tänker helt rätt. Dessutom verkar de omsättas hyfsat lätt om du vill växla upp i ett senare skede.
Ja den är riktigt fin. Den verkar omtyckt av de flesta ja, även folk som kan bära större klockor än jag.

Tillbaka
Topp