• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Suck, rån igen........

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

wotan

Rolex
Ha! Riktigt underskattat TV-program detdär.



Huvudet på spiken. Medborgargarden är som GW menar, bara ett naturligt sätt att fylla det "vakuum" som bildas när rättsväsendet misslyckas med sitt uppdrag. Jag tycker knappast det är hållbart att låta grupper ta lagen i egna händer och jag knappast det är poliserna i sig det är fel på. Problemet ligger i att organisationen är usel och styrs på ett uselt sätt. Frågan är hur Dan Eliasson kan skaka av sig all mörkning, uselt internt förtroende och otrygghet i samhället? Egentligen borde han ryka och tvingas i landsflykt.

Rösta utanför sjuklövern och köp pepparspray. Hatar för övrigt att ge mig in i såna här diskussioner, ska inte det här vara ett klockforum?
ja, det är ett klockforum. men när folk skriver om rån varje vecka och är mer eller mindre förvånade så är det omöjligt att inte ge sig in i diskussionen. Majoriteten verkar sitta hemma med mörkerglasögon och missa allt som försigår.
 
  • Like
Reactions: PCB

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
ja, det är ett klockforum. men när folk skriver om rån varje vecka och är mer eller mindre förvånade så är det omöjligt att inte ge sig in i diskussionen. Majoriteten verkar sitta hemma med mörkerglasögon och missa allt som försigår.
Nej, det vi andra gör är att beklaga rånet utan att försöka få fram någon slags politisk agenda och uppmaningar till att ta lagen i egna händer. Det finns andra forum för sådant.
 

Case

Panerai
Man kan tydligt se på fotbollsderbyn att polisen mer än gärna framkallar störningar så att dom får veva loss. Poliser är huliganer i uniform!

Är du allvarlig? Har du missat att det finns en del av supporterkulturen som är minst lika intresserade av våld som av fotboll, och gärna slåss just med snuten. Kostar samhället skjortan gör de och förstör dessutom sportupplevelsen för Svenne Banan med familj och vänner.

et är skillnad på "anarki" och medborgargarden.
Känner du till termen "den starkes rätt"? Det är konsekvensen av ett orättlsligt våldsutövande och mynnar ut i anarki.

Edit: Rån och rånare suger. Måtte de fastna i finkan hela bunten!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Är du allvarlig? Har du missat att det finns en del av supporterkulturen som är minst lika intresserade av våld som av fotboll, och gärna slåss just med snuten. Kostar samhället skjortan gör de och förstör dessutom sportupplevelsen för Svenne Banan med familj och vänner.

Känner du till termen "den starkes rätt"? Det är konsekvensen av ett orättlsligt våldsutövande och mynnar ut i anarki.

Edit: Rån och rånare suger. Måtte de fastna i finkan hela bunten!
Det är rätt lugnt runt fotbollen just nu (iaf i Stockholm) vilket också polisen erkänner (senaste 08-fotboll).
Samhället går dessutom plus rejält på fotbollsallsvenskan.
Visst finns våldsverkare, som helst slåss med varandra och inte polisen, bland supportrar men det gagnar ingen att måla upp en felaktig bild.
Det finns givetvis poliser som går över gränsen rejält vilket faktiskt börjat uppmärksammas i media. Långt ifrån alla poliser men det räcker med en batong i skallen på liggande/sittande suportrar för att det ska vara en för mycket.
Jag hoppas den avarten försvinner tillsammans med det lilla våldet som faktiskt sker inne på en arena och att något som helst förtroende byggs upp mellan supportrar och ordningsmakten.
Helt klart farligare att vistas på de flesta andra ställen som har liknande mängd besökare (exempelvis festivaler).

För jävligt med alla rån och jag hoppas Polisen fixar sin organisation så de får resurser att ta hand om det.
Medborgargarden är alltid en jävligt dum idé. Enskilda medborgare skall inte få ta på sig rollen som polis, domare och bödel.
 

Freddie L

Panerai
...det räcker med en batong i skallen på liggande/sittande suportrar för att det ska vara en för mycket.
Läste en nyhetsnotis om att fotbollssupportrar anmälde poliser för övervåld efter incidenter runt våra arenor. Tyckte det lät konstigt, för jag har i min lilla värld svårt att tro att polisen har så dåligt omdöme att de ger sig på supportrar som inte har tjänat ihop till en smäll. Kan det vara så att man som fotbollshuligan idag blir upprörd när polisen slår så hårt att det gör ont eller tom efter att man tröttnat på det aktuella upploppet (satt/lagt sig ned)?

Jag har inte varit på en högriskmatch i allsvenskan på 20 år (tror iofs att det begreppet inte fanns då?) så jag får erkänna att jag har jävligt dålig koll. Men jag minns ju själv från min ungdomstid att när man (på fyllan) hamnade på kollisionskurs med polisen så gnällde man inte efteråt. Tror vi levde mer efter devisen "den som ger sig in i leken" och så var man ju inte så lättkränkt förr.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Läste en nyhetsnotis om att fotbollssupportrar anmälde poliser för övervåld efter incidenter runt våra arenor. Tyckte det lät konstigt, för jag har i min lilla värld svårt att tro att polisen har så dåligt omdöme att de ger sig på supportrar som inte har tjänat ihop till en smäll. Kan det vara så att man som fotbollshuligan idag blir upprörd när polisen slår så hårt att det gör ont eller tom efter att man tröttnat på det aktuella upploppet (satt/lagt sig ned)?

Jag har inte varit på en högriskmatch i allsvenskan på 20 år (tror iofs att det begreppet inte fanns då?) så jag får erkänna att jag har jävligt dålig koll. Men jag minns ju själv från min ungdomstid att när man (på fyllan) hamnade på kollisionskurs med polisen så gnällde man inte efteråt. Tror vi levde mer efter devisen "den som ger sig in i leken" och så var man ju inte så lättkränkt förr.
För tjugo år sen var det ju total cirkus runt matcherna i Stockholm. Tror du kan boka en biljett utan risk. ;)

Den "huligan" som du så vackert refererar till heter Martin (han har outat sig själv i alla möjliga sammanhang bl.a på in egna twitter) och gick emellan när det blev interntjafs i DIF-klacken.
Bråket var över när polisen och ordningsvakter klampar in, varpå det blossar upp igen riktat mot dem. Martin satte sig ner med händerna på huvudet för att visa att han inte var inblandad. Fick då 2 batongslag i huvudet och fick uppsöka sjukhus.
Även om vederbörande tidigare varit i dessa kretsar så är han numer en informell supporterledare som har ruskigt mycket respekt med sig och den typen av supporter polisen borde snacka med, inte spöa upp.
Det som hände en Malmö-supporter under Friends var typ samma sak. Finns på film HÄR.
Finns en bra artikel från Offside skriven av Oskar Månsson om det. HÄR.

Men nu går vi väl utanför ämnet och jag avslutar här.
 
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Fyfan va tråkigt att sånt här händer. Blir besviken på mänskligheten.

Halvt off topic: Någon som har koll på gps/tracking business? Tanken har slagit mig att om det finns ett chip som är litet nog skulle man kunna operera in det i tex sitt läderband. För att antingen leta upp och knacka på själv, eller ringa polisen. Typ "hitta min klocka" istället för iPhone. Vid snabba googlingar hittar jag dock inget som är litet nog men det finns ju chip du kan operera in i kroppen så något litet bör ju finnas. Åtminstone hade det vart kanske ett litet framsteg till att iallafall få tillbaka grejerna, men kanske inte att stoppa händelsen. Tyvärr.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Nej, det vi andra gör är att beklaga rånet utan att försöka få fram någon slags politisk agenda och uppmaningar till att ta lagen i egna händer. Det finns andra forum för sådant.
Allt är väl visserligen politik så går nog inte att undvika att få med människors åsikter oavsett forum.
I den här tråden har vi allt ifrån de som är helnöjda med utvecklingen i landet och inte vill ha gnäll till de som vill starta medborgargarden. Som vanligt ytterligheterna som hörs.

Ont: Jag tycker att de representanter för rättsväsendet ( @Parabellum @Jonte73 )som förtjänstfullt rapporterat om hur landet ligger gjort det klart och tydligt att utvecklingen är oroväckande.

Kanske borde det finnas en tråd kring hur man inom lagens ramar skyddar sin klocka på stan?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En tråd om ett olovligt tagande förvandlas till en "allmänna myter om rättsväsendet/snuthatar"-tråd. Flashback ringde. De vill ha tillbaka sin tråd.

@Mforce inlägg var ju i allra högsta grad både konkret och balanserat samt @Parabellum och @Jonte73 rapporterar ju från lejonets håla. Med det sagt håller jag inte alls med dig att det har blivit en Flashback-tråd bara för någon enstaka rättshaverists medverkan.
 

Freddie L

Panerai
För tjugo år sen var det ju total cirkus runt matcherna i Stockholm. Tror du kan boka en biljett utan risk. ;)

Den "huligan" som du så vackert refererar till heter Martin (han har outat sig själv i alla möjliga sammanhang bl.a på in egna twitter) och gick emellan när det blev interntjafs i DIF-klacken.
Bråket var över när polisen och ordningsvakter klampar in, varpå det blossar upp igen riktat mot dem. Martin satte sig ner med händerna på huvudet för att visa att han inte var inblandad. Fick då 2 batongslag i huvudet och fick uppsöka sjukhus.
Även om vederbörande tidigare varit i dessa kretsar så är han numer en informell supporterledare som har ruskigt mycket respekt med sig och den typen av supporter polisen borde snacka med, inte spöa upp.
Det som hände en Malmö-supporter under Friends var typ samma sak. Finns på film HÄR.
Finns en bra artikel från Offside skriven av Oskar Månsson om det. HÄR.

Men nu går vi väl utanför ämnet och jag avslutar här.
Jag har ingen aning om vem Martin är, och har inte påstått att han är huligan. Här är artikeln jag läste:
Anmälningar om övervåld har inte lett till någon dom
http://omni.se/9aPd Ser inte något i det du skriver som förändrar min poäng, men vi har ju säkert helt olika erfarenheter och därmed utgångspunkter.

Jag har inte varit på någon högriskmatch eftersom jag helt enkelt går så sällan på fotboll.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag har ingen aning om vem Martin är, och har inte påstått att han är huligan. Här är artikeln jag läste:
Anmälningar om övervåld har inte lett till någon dom
http://omni.se/9aPd Ser inte något i det du skriver som förändrar min poäng, men vi har ju säkert helt olika erfarenheter och därmed utgångspunkter.

Jag har inte varit på någon högriskmatch eftersom jag helt enkelt går så sällan på fotboll.
Om du läser artikeln i offside så kanske det klarnar lite varför det inte blivit någon dom. De har inte ens hört målsägande utan lagt ner på rutin. Utredaren kan inte ens svara på frågor om det eftersom han inte ens minns det. Finns mängder med bevis (typ arenans övervakningskameror som är modell bättre) som man helt enkelt struntat i att titta på.
Sen finns det en prejudicerande dom som mer eller mindre renderar fotbollssupportrar rättslösa. Mer om det på fotbollskanalen i artikeln om nedläggningen av ärendet på Friends i höstas.

Nu är det slut med OT från min sida.
 

demondave

Rolex
Jaså så att morden har ökat med 20% nånting till 2015 är bara politisk propaganda? 2014: 87st. 2015 ca111st.

Jepp. När man bryter ut statistik på det viset för att göra en poäng. 2007 var rätt illa, -99 också.

image.jpeg


Hur mycket upprörde dödolyckorna i trafiken 2011? Var en rätt ordentlig puckel då. Trenden är minskande likafullt.

image.jpeg


Hade kunnat leta upp långt finare grafer, och skriva en mindre avhandling. Orka, misstänker viss faktaresistens. Det här känns inte som rätt ställe att ranta om hur illa allt är, ärligt talat. Majoriteten här är drivna, tänkande människor som lyckas bra och lyckas överleva trots alltings jävlighet. Låt det här stället vara skönt, ta resten på Flashback.
 

MeaCulpa

Breitling
Jepp. När man bryter ut statistik på det viset för att göra en poäng. 2007 var rätt illa, -99 också.

image.jpeg


Hur mycket upprörde dödolyckorna i trafiken 2011? Var en rätt ordentlig puckel då. Trenden är minskande likafullt.

image.jpeg


Hade kunnat leta upp långt finare grafer, och skriva en mindre avhandling. Orka, misstänker viss faktaresistens. Det här känns inte som rätt ställe att ranta om hur illa allt är, ärligt talat. Majoriteten här är drivna, tänkande människor som lyckas bra och lyckas överleva trots alltings jävlighet. Låt det här stället vara skönt, ta resten på Flashback.

Minskat antal mord är förmodligen följden av kraftigt förbättrad ambulanssjukvård, blir i slutändan grova misshandlar istället.
 

MeaCulpa

Breitling
Helt klart en viktig bidragande orsak.
Vill man anlägga ett riktigt jävla cyniskt perspektiv på saken - vilket man ju stundom vill - så är är totalen antal mord en väldigt dålig indikator för Svenssons säkerhet och risk att drabbas av dödligt våld eftersom en stor andel mord sker när två missbrukare i socialgrupp 3 ryker ihop med varandra och inte sällan är de ett par/tillsammans. Det är väll lite det som är extra oroande med våra våldsbenägna förortspojkar, de skjuter varandra, skjuter väääääldigt dåligt och på allmänna platser så att någon som inte är delaktiga i deras livsstil riskerar att stryka med.
 

Hubbe

Omega
Sverige är ju fucked. Fattar man inte det så lever man antagligen i en egen liten bubbla någonstans. Vore förresten inte helt fel. Att leva i en gullig liten bubbla.



Det betyder inte att det är ok med bubbla. På klocka alltså.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp