• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på drönare, tips? >>>>>

Robbie

Omega
Du som har en DJI @Markus88 - Ett tips om du inte testat det, ta bilder i AEB mode. Blir extrem skillnad. Då kan du välja att drönaren tar 3 eller 5st bilder. Då kommer den ta dessa bilder med olika exponeringar, sedan sätter du ihop dessa bilderna enkelt till en HDR merge i Photoshop eller Lightroom så får du rätt exponering på tex himlen, marken etc . Se nedanstående bilder jag tagit med min DJI P3 4K :)
DJI_0117.jpg

DJI_0122.jpg
 

Bally

Cartier
Du som har en DJI @Markus88 - Ett tips om du inte testat det, ta bilder i AEB mode. Blir extrem skillnad. Då kan du välja att drönaren tar 3 eller 5st bilder. Då kommer den ta dessa bilder med olika exponeringar, sedan sätter du ihop dessa bilderna enkelt till en HDR merge i Photoshop eller Lightroom så får du rätt exponering på tex himlen, marken etc . Se nedanstående bilder jag tagit med min DJI P3 4K :)
DJI_0117.jpg

DJI_0122.jpg
Jag har läst om läget men inte testat det själv, men att döma av dina bilder är det verkligen något jag måste testa!
 

Bally

Cartier
Det blir verkligen stor skillnad, du kan se lite om läget och importen här :)
Perfekt! Detta ska provas så snart jag har nån dag över att flyga runt lite. Är så grymt sugen att bara skicka iväg den ifrån min balkong här för att få prova... Det är tyvärr lite av ett projekt att flyga där jag bor just nu så det blir inte så ofta som jag önskar (för mycket skyskrapor och skit i närheten).

Lovar att återkomma med en bild när det blir av.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Någon här som har testat både Dji mavic och Dji phantom 4? Funderar på att skaffa mig en och velar lite mellan dessa två.
 

Bally

Cartier
Någon här som har testat både Dji mavic och Dji phantom 4? Funderar på att skaffa mig en och velar lite mellan dessa två.
Har en Mavic, har aldrig testat en P4, men för mig var det storleken som avgjorde det hela för mig. Den går verkligen att ta med överallt och tar ruggigt bra bilder.
Jag har kikat på lite youtube tester mellan Phantom 4 och Mavic och skillnaderna i bildkvalité har inte varit stor, största grejen vad jag förstått är att Phantom har en vidare lins samt oändlig fokus medans Mavic har en lite smalare vy och kan fokusera (för- och nackdelar med detta).

Hade aldrig ens övervägt en Phantom efter att ha upplevt min Mavic, men det är jag och då gillar jag att ha den med mig och kunna slänga upp den i luften när jag ser nått intressant.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Har en Mavic, har aldrig testat en P4, men för mig var det storleken som avgjorde det hela för mig. Den går verkligen att ta med överallt och tar ruggigt bra bilder.
Jag har kikat på lite youtube tester mellan Phantom 4 och Mavic och skillnaderna i bildkvalité har inte varit stor, största grejen vad jag förstått är att Phantom har en vidare lins samt oändlig fokus medans Mavic har en lite smalare vy och kan fokusera (för- och nackdelar med detta).

Hade aldrig ens övervägt en Phantom efter att ha upplevt min Mavic, men det är jag och då gillar jag att ha den med mig och kunna slänga upp den i luften när jag ser nått intressant.
Tack!
Ja, just nu lutar det åt mavicen främst på grund av storleken, har sett den irl och den ser ju fruktansvärt smidig ut!
 

kbw

Omega
2-Faktor
Någon som testat Yuneec Breeze? Köpte en på en chansning inför stundande Italien-semester, dessvärre är den fast hos Schenker - inte rört sig ett smack på fyra dagar :/ Således får den inte följa med på semestern. Men skulle vara kul att höra om någon har något intryck av den!
 

Robbie

Omega
Testade detta idag men inser att man har nog rätt mycket att lära när det kommer till foto och redigering..
DJI_0040-HDR.jpg
Det är en djungel... Jag stod på 0 när jag köpte min i mars, började använda drönaren i typ april och kollar youtube videos för att lära mig redigera i Lightroom och Photoshop...
 

Smulan

Rolex
Får man flyga och filma precis som innan eller är det någon skillnad man bör tänka på?
Klippt från dagens juridik 5 juli 2017

"Riksdagen sade ja till nya regler om drönare utrustade med kamera. Tillståndsplikten kommer att slopas och istället blir det upp till utövarna att bedöma om filmningen är kränkande eller inte. "
 

Smulan

Rolex
Rent hållfasthetsmässigt måste jag ge kredd till Mavic Pro. Dottern kraschade in i en hög gran i Sportmode och jag antog att nu är det över. Larmet gick för wheel error. Men efter att ha fallit några meter rätade den upp sig flög som en skadad humla. Den gick att landa och efter lite översyn fungerar den normalt igen. :happyhappy:
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Rent hållfasthetsmässigt måste jag ge kredd till Mavic Pro. Dottern kraschade in i en hög gran i Sportmode och jag antog att nu är det över. Larmet gick för wheel error. Men efter att ha fallit några meter rätade den upp sig flög som en skadad humla. Den gick att landa och efter lite översyn fungerar den normalt igen. :happyhappy:
Gott. Jag velar som tusan om man ska slå till eller inte..
Vet ju att jag absolut inte behöver en, men prylar är ju alltid roligt..
 

Smulan

Rolex
Gott. Jag velar som tusan om man ska slå till eller inte..
Vet ju att jag absolut inte behöver en, men prylar är ju alltid roligt..

Att flyga den på skärm och instrument kan inte vara långt från en riktig pilotupplevelse. Här på landet skulle jag kunna flyga ner till båten och kolla om den behöver ösas, kolla om kompisen 2 km borta är hemma eller hur läget är vid badplatsen. Reglerna säger dock att man måste ha den inom synhåll. Helt fantastisk pryl dock :)
DJI_0100.JPG
 

Molgan

Cartier
Någon här som har testat både Dji mavic och Dji phantom 4? Funderar på att skaffa mig en och velar lite mellan dessa två.

Grabben blev ett år äldre 4 Augusti och då lagen just skrivits om till verkligheten så köpte jag han en drönare. (Det var inte _alls_ för att jag tycker att drönare är skoj)
Jag valde Phantom 4 Pro, då vi bor vid kusten där det i princip alltid råder frisk vind kändes det som att ju större desto bättre, en Mavic hade haft det tufft.

Två extra batterier och trippelladdaren, effektiv flygtid på nästan 1 1/2 timma per gång är riktigt trevligt, bra räckvidd och makalös film och bild.
Tänkte skaffa en rygga alt hardcase vid resor för ökad mobilitet.
Supernöjd än så länge.
 

Tampa_blord

Panerai
Väcker tråden :)

Har fotat en del till och från genom åren, skaffade en Mavic och en Osmo för ett tag sen. Sjukt roligt!

Ett tips till Mavicägarna: Uppgradera propsen till Platinum Pro. Maskinen blir avsevärt tystare! Enligt rykten så ska även batteritiden förbättras, dock har jag bara kört den i låga temperaturer med dom propsen så inget jag kan bekräfta...

Bjuder på några bilder!

9A63577F-2F06-46B5-85A5-115949FE9B3C.jpeg
28D6AA4C-A7B7-440E-A956-95FFD988DE49.jpeg
8F657573-FA99-4195-B274-655A64B09752.jpeg
014BCAD5-0B5B-41A0-BED8-644EA9FE877E.jpeg
99A06541-CC73-4680-BEF9-AF796AC8F320.jpeg
4BF91B34-E05B-4942-9876-F27ED4512CE0.jpeg
0C8ADA3F-A3DD-4458-9057-5DC14BE71AD6.jpeg
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Väcker tråden :)

Har fotat en del till och från genom åren, skaffade en Mavic och en Osmo för ett tag sen. Sjukt roligt!

Ett tips till Mavicägarna: Uppgradera propsen till Platinum Pro. Maskinen blir avsevärt tystare! Enligt rykten så ska även batteritiden förbättras, dock har jag bara kört den i låga temperaturer med dom propsen så inget jag kan bekräfta...

Bjuder på några bilder!

9A63577F-2F06-46B5-85A5-115949FE9B3C.jpeg
28D6AA4C-A7B7-440E-A956-95FFD988DE49.jpeg
8F657573-FA99-4195-B274-655A64B09752.jpeg
014BCAD5-0B5B-41A0-BED8-644EA9FE877E.jpeg
99A06541-CC73-4680-BEF9-AF796AC8F320.jpeg
4BF91B34-E05B-4942-9876-F27ED4512CE0.jpeg
0C8ADA3F-A3DD-4458-9057-5DC14BE71AD6.jpeg

Bilden på byggarbetsplatsen är riktigt trevlig! Har du gjort mycket efterbehandling?
 
Topp