• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svälja stoltheten, inse sina begränsningar och köpa quartz?

Våga älska quartz! Jag ÄLSKAR quartz. Så länge sekundvisaren går spot on hela vägen runt. Annars får det vara :) Finns inget mer irriterande än att sitta och kolla på en fladdrande sekundvisare som lägger sig mellan sekundmarkeringarna :facepalm:

Själv har jag alltid varit mycket skeptisk till quartz, tills den här lilla godingen dansade in i mitt liv:) (äldre bild)
9AC02Wh.jpg

Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en fin quartz. De som väl ligger närmast till hands hade väl varit en japan, och då en Citizen Chronomaster eller ngn Grand Seiko om man vill unna sig ngt lite finare och en Seiko om man vill hålla lite mer i plånboken. Seiko har väl några "high end quartz" i rimliga prisklasser (ca 4 tkr om jag minns rätt).

Så AT quartz hade varit häftigare om automataren aldrig funnits?

Som en separat enhet är AT Q säkert en mkt bra klocka. Men jmf med storebror AT Auto så är det ju "sämre". Det blir lite som Porsche Cayman vs 911 skulle jag säga. Cayman i sig är ju en jävligt bra bil - punkt slut. MEN det finns ett original som är bättre ändå, och som alltid kommer vara topmodellen

Rolex OQ är ju som sagts innan en egen modell, med speciell design och som gjordes i en relativt liten serie. Det gör den speciell i sammanhanget och svår att direkt jämföra med en modern quartzare

Dock gäller alltid grundregeln - köp vad du gillar och skit i andra :D (men gnäll inte sen om du ändrar dig trots varningar, he he)

Som många redan varit inne på, låter det som att du för dig själv försöker rättfärdiga ett starkt "här och nu begär" med ett andrahands val. Med all respekt för att du har en budget att hålla, tror jag du får försöka tänka lite utanför boxen. Inteckna huset? Ställa in semestern? Hyr ut frun? Har du inget barn du kan sälja? Jag hade hellre väntat än att nöja mig med andrahandsvalet!

De som avfärdar kvarts bara för att det är kvarts är opålästa eller har glömt sin historik. -Det är personer som tror att de enda klockorna med själ är de som är mekaniska från Schweiz. Samma personer som blir imponerade av flytande sekundvisare. Flytande sekundvisare fanns på kvartsklockor redan på 80-talet. Den hoppande sekundvisaren ansågs vara ett steg framåt i utvecklingen och var även en indikation på att det faktiskt satt ett avancerat kvartsverk i klockan i motsats till ett mindre sofistikerat mekaniskt urverk.

Självklart finns det tråkiga kvartsverk, men nu snackar vi HAQ.
Nu är jag inte så påläst på just ATn och dess urverk, men ta en titt på Omegas historik kopplad till kvarts. läs på lite om marine chronometre eller mega quartz. Enda möjligheten att få extremt bra tidhållning var på den tiden att arbeta med väldigt höga frekvenser. De klockorna var helt banbrytande när det gällde kvartsurverk. Kvartsrevolutionen är rolig, kort och imponerande. Det var fullt krig mellan de olika tillverkarna (med Seiko i spetsen). Kan man inte sin historik, så är kvarts själslöst, men om man kan den, så är VISSA kvartsklockor imponerande.

Att avfärda alla kvartsklockor är ignorant!

Tydligen är snikversionen att be folk om hjälp och sedan flippa klockan ifråga för att köpa en regnbågsklocka. :woot:

Vad rör det dig om jag blir erbjuden hjälp att köpa en klocka och säljer den 4 månader senare för att prova nytt? Jag förstår inte ditt agg men det spelar mindre roll.

I nästan alla fall hade jag varit benägen att hålla med majoriteten i den här tråden - dvs skippa nästanalternativet.

Just AT tycker jag dock är lite knepig att ta ställning till. Att den automatiska ligger >15 000 kr över en i princip identisk quartzversion är helt vansinnigt. Visst, coaxial, utvecklingskostnader, bla, bla, etc, men, alla inser ju att det knappast är urverket som är det dyraste i en klocka och att 8500-verket i mångt och mycket är ett svepskäl för att kunna höja priserna till rolexklass. Att man har valt att behålla en "billig" quartzare i sortimentet är en artefakt och den borde fasas ut illa kvickt (eller bestyckas med världens bästa quartzverk a la GS) om man vill kunna motivera priserna i övrigt.

Det som kostar mest är som vanligt märke, känsla och image. Om du tycker att dessa mjukare värden är likvärdiga i quartzaren är det väl bara att köra?

...quartz är inte fel, det är bara tråkigt... lika ospännande och dött som en mobiltelefon, jag har ägt min sista quartzklocka...

Bara en tanke, tror ni OQ hade haft samma rykte/status om den också funnits som automat? Det gör inte jag. Själv gillar jag designen men tvekar pga urverket. Ni får kalla mig hur fördomsfull som helst, batteriklockor väcker noll habegär hos mig.

Kvartz i all ära men att behöva byta batteri suger. Solcell och Kinetic kommer nog vara standard inom snart :)

Om man köper en CWC så kan man komma undan med quartz eftersom den ersatte Mil-Subben i början på 80-talet. I mer eller mindre alla andra fall.... nae.

Bara en tanke, tror ni OQ hade haft samma rykte/status om den också funnits som automat? Det gör inte jag. Själv gillar jag designen men tvekar pga urverket. Ni får kalla mig hur fördomsfull som helst, batteriklockor väcker noll habegär hos mig.

det gör den ju... ref 1530/1630, samma boett automatisk

Om TS tänker att ATn ska vara allround, så får du nog tänka om. Eller är quartzaren tunnare än automaten? Då kanske det finns en liten fördel med batteriaren, om du tänker leka OWG med den. Batteri passar ju även bra på en beater.

Bara mitt svammel...

Standard kvarts är tråkigt, men det är en annan historia om det handlar om high end kvarts, - som Seikos 9F kalibrar i sina GS kvartsare

Jag kom på att jag inte ens svarat på trådstartarens fråga.
Nu har jag läst på lite om Omegan. Jag hade inte köpt Omegan i och med att den inte har ett HAQ-urverk. Den har ungefär samma gångavvikelse per månad som min GS har per år. Då försvinner en stor fördel med kvarts. Kan du däremot leva med det faktumet, så kör hårt!

Om du inte uppskattar mekaniken eller bryr dig om den tradition som finns inom mekaniska urverk så kan du ju lika gärna köpa en klocka med quartz. Varför köpa Omega då? Du kan ju komma ännu billigare undan då med en modeklocka? Köper du den för märkets skull eller finns det inga modeklockor som gör en klocka som du tycker om?

Man blir ju inte förvånad när man läser denna tråden om vilka det är som förespråkar kvarts iaf.

De två nedre urverken ser ut att vara identiska om man tittar på utfomrning av alla delar, stenarnas placering etc. Det enda som skiljer är att det står GS på de ena och att ytfinishen är lite snyggare.
Den undre har datumvisning och är en dessutom ett limited edition-urverk som är justerat till +-5 sekunder per år. Den övre har +-10 som spec.

Tillbaka
Topp