• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svea med ding

Curler2 🥌

Diamant
2-Faktor
B&R Testpilot
Fick hem en trevlig 70-talsklocka efter en vunnen pantauktion men vad som varken syntes så värst bra på bild eller nämndes i beskrivningen var ett rätt rejält hack i stålboetten.
IMG_20171004_221438.jpg

Så ikväll har jag svetsat lite.
IMG_20171004_221542.jpg

Nästan färdigt, bara lite små repor kvar att polera bort.
IMG_20171004_221904.jpg

Och fingret läker snart... Råkade hålla fingret mot svetstråden. :)
IMG_20171004_222158.jpg

Senast ändrad:
Var det svårt att få till? Vad var det för svets du använde? Resultatet vart ju riktigt bra
En PUK-4:a ifrån Lambert.
Inte fullt så svårt, iaf jämfört med guld, silver och mässing/brons. Rostfritt relativt enkelt men det går inte helt av sig själv. Man kan få addera till ny metall i flera omgångar då man ibland kan råka få porer i svetsfogen och de hittar man medan man finisherar. Men då får man sätta sig vid svetsen igen...
Finns bild på maskinen i länken.

https://klocksnack.se/threads/går-låset-att-rädda.78379/

Senast ändrad:
Kostar lite för mycket med en svets för så få jobb man utför men det hade varit kul med en.
Jo, den kostar en del men hos mig går den yrkesmässigt i stort sett varje dag. Är man mer på "hobbynivå" är den väl iof inte helt onåbar men det vill ändå till att ha lite större plånbok.
Man ska ju helst ha pengar till bröd, mjölk och hyra också...

En PUK-4:a ifrån Lambert.
Inte fullt så svårt, iaf jämfört med guld, silver och mässing/brons. Rostfritt relativt enkelt men det går inte helt av sig själv. Man kan få addera till ny metall i flera omgångar då man ibland kan råka få porer i svetsfogen och de hittar man medan man finisherar. Men då får man sätta sig vid svetsen igen...
Finns bild på maskinen i länken.

https://klocksnack.se/threads/går-låset-att-rädda.78379/
Hur blir det med hållbarheten i längden? Det blir samma hårdhet på stället du svetsat? Om man lyckas bra som du verkar ha gjort så kommer inte det bli någon skillnad på hur stället du svetsat på förändras med tiden när man råkar få dings eller märken på samma ställe?

Hur blir det med hållbarheten i längden? Det blir samma hårdhet på stället du svetsat? Om man lyckas bra som du verkar ha gjort så kommer inte det bli någon skillnad på hur stället du svetsat på förändras med tiden när man råkar få dings eller märken på samma ställe?
Det brukar bli rätt bra, både hållbarhet och färg. Det mest optimala är ju om man har tillgång till svetstråd i exakt samma legering som det man vill svetsa. Själv har jag bara tillgång till en sorts rostfri tråd, den jag köper ifrån Lamperts återförsäljare. Därifrån tar jag även titantråd. Övrig svetstråd drar jag själv, silver, brons, mässing, guld. Jag har inte märkt någon direkt märkbar skillnad i hårdheten på rostfritt, inte ens där jag byggt upp ny metall. Teoretiskt skulle man kunna få viss dalmatinereffekt om man lagar på många ställen men ännu har jag aldrig märkt av sånt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp