• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Svensk" Rolex

Sjukt underhållande tråd faktiskt.

För att hålla mig till topic, i mina ögon spelar det inte direkt någon roll vart klockan är såld ursprungligen, bara den är som den ska. Min Explorer II såldes 2001 i Amsterdam, googlade fram butiken och den är fortfarande aktiv, nu vet jag ju vart jag ska gå om jag råkar vara i Amsterdam, vilket kan göra den resan lite roligare.

När det gäller gråhandlare, så visst det spekuleras ofta om stämplade cert hit och dit, men man får inte glömma att de flesta av oss är hårt arbetande människor, kan man spara någon tusenlapp så är det väl alltid välkomnat?

Satan @Mackan2015 vilken jefla entré !
Välkommen in och hoppas du har något matnyttigt att dela med oss.

Fundera lite kring tonen bara, blir annars lätt blåsigt härinne vilket blir något booring i längden :)

OK jag förstår hur du resonerar. Men jag kan ge dig rådet att alltid ringa ett lands ambassad och be att få tala med "chamber of commerce" så är de alltid behjälpliga att kolla upp företag till dig. Jag har tre saker jag alltid ber om då det är en ny dealer 1) har de haft anmärkningar sista tre åren hos reps skatteverk 2) har de betalat sin moms sista tre åren 3)... kanske lite onödig, men; har de gått med vinst tre år i rad. Får du ett svar JA på alla frågor så inser du att de aldrig skulle riskera sin verksamhet för att blåsa dig på kanske 50 000 kr då de har en omsättning på 2-4 milj euro/år (vilket alla de 4 största på chrono24 haft)

Jo så är det säkert. Dock kräver den insatsen mer jobb av mig, och vid en eventuell reklamation, tvingas jag ändå skicka iväg klockan någonstans, med alla de risker det innebär, istället för att köra direkt till min betrodde AD i närheten. Köper mycket över nätet och var själv med om en snudd på mardrömslik upplevelse när jag specialbeställda glasögon från Italien, där det skickades flera gånger fram och tillbaka. Är nog helt enkelt för bekväm av mig, för att orka med allt krångel som kan uppstå på vägen vid t ex en reklamation. Dessutom är jag lite petig, så jag vill nog gärna se klockan IRL innan jag bestämmer mig för ett köp. Tack ändå för de uttömmande tipsen. :)

...ett till försök att få denna tråd tillbaka in på rätt spår igen:
Uppfattningen att det skulle vara skitsamma på en NY klocka delar jag, men hur resonerar ni kring VINTAGE Rolex? Är en klocka värd mer för dig om den har ett cert från t.ex. ASU än från en handlare från t.ex. USA eller Asien?

Jag har levt runtom i hela världen senaste 25 åren. Jag kom tillbaka till Sverige för 1 år sedan. Det finns en sak här som jag anser är totalt korkad... alla ni som vill ha en "svensksåld" Rolex. Vad f*n har det med saken att göra om en äkta Rolex är såld här, Chile eller Nya Zeeland? Jag har ägt/sålt/köpt dyra klockor över hela världen, alla kontinenter, men aldrig på 25 år sett detta svenska fenomen att folk tror deras Rolex är bättre för att den är såld på Nymans.... LMAO.
SÅ patetiskt så det är inte klokt... är det enda jag har att säga.

På tal om patetiskt och oklokt, du formulerar dig precis som du beskriver.
Välkommen till forumet, du verkar ju ha din åsikt klar så är problemet?

Antar att det är för samma svar som att någon vill ha en "Svensksåld" bil, vad svaret är är upp till var och en att utvärdera.

tycker bara man kan hålla sig till klocksnack här och inte komma med personliga påhopp
Lämnade inte du Klocksnack för några inlägg sen? Nevermind, välkommen tillbaka! Några tips gällande forumet: börja lugnt och fint, öka sen; inte tvärtom. Din debut är kanske inte den mest lyckade men man kan alltid hämta sig från en skakig start. Tycker bara att det synd att du väljer att starta i uppförsbacke... Men som sagt, välkommen till Klocksnack!

Tillbaka
Topp