• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Svenska VintagemĂ€rken 🇾đŸ‡Ș

Inleder med nĂ„gra samlade svenskar ur samlingenđŸ‘ŒđŸŒ
A22747A6-46F9-4185-B826-A87B8FC58EAE.jpeg
Riktigt tuff Nilax!

Wikström, Karlskrona. Passar den in hÀr?
20211213_140836.jpg

Inte för att komma hÀr Ä komma hÀr... Men Àr inte ofta (nÀstan alltid?) efternamn pÄ tavlor likt denna en signatur för ett företag, namnet pÄ en urhandlare eller dylikt. Som jag antar att man lÄtit bestÀlla frÄn en tillverkare. Snarare Àn att de Àr sÄ att sÀga ett mÀrke i sig? Med tanke pÄ trÄdens titel.

Inte för att komma hÀr Ä komma hÀr... Men Àr inte ofta (nÀstan alltid?) efternamn pÄ tavlor likt denna en signatur för ett företag, namnet pÄ en urhandlare eller dylikt. Som jag antar att man lÄtit bestÀlla frÄn en tillverkare. Snarare Àn att de Àr sÄ att sÀga ett mÀrke i sig? Med tanke pÄ trÄdens titel.
Jo det sĂ„ har jag förstĂ„tt det ocksĂ„:)
men kĂ€nns Ă€ndĂ„ som ett utrymme att visa upp dom hĂ€r ocksĂ„ dĂ„ en historisk svenskkoppling finns. Men hĂ„ller med om att de kanske borde ha en speciell mĂ€rkning i ”registret” av nĂ„got slagđŸ€”đŸ‘đŸŒ

Jo det sĂ„ har jag förstĂ„tt det ocksĂ„:)
men kĂ€nns Ă€ndĂ„ som ett utrymme att visa upp dom hĂ€r ocksĂ„ dĂ„ en historisk svenskkoppling finns. Men hĂ„ller med om att de kanske borde ha en speciell mĂ€rkning i ”registret” av nĂ„got slagđŸ€”đŸ‘đŸŒ
Även klockor med Å, Ä eller Ö pĂ„ urtavlan borde det klassas som svensk anknytning ;)

Absolut. Aldrig sett förut, kul:) grymma index pĂ„ den ocksĂ„đŸ˜ŠđŸ‘đŸŒ
Tack jo den Àr lite kul.

Du har helt klart rÀtt, var ocksÄ lite tveksam i förhÄllande till trÄdens tanke. Wikström var en urhandel i Karlskrona sÄ vitt jag har förstÄtt.

NÄn som Àr duktig pÄ historiken kring Svalan sportsman. 50-talarna hade dom den stora sekundvisaren. 60-talarna hade dom den lilla sekundvisaren I klockan (om ni förstÄr en novis). NÀr kom i sÄ fall den lilla sekundvisaren.
HÄller pÄ att identifiera mitt första armbandsur, troligen en Svalan sportsman.

Tillbaka
Topp