• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SwatchXAp????

Tror du det blir en Swatch/AP

• Totala väljare
    152
Fixade loggan
Gemini_Generated_Image_agkkl6agkkl6agkk.png

1778761386370.png

Intressant text på Swatch egna hemsida.
”…on your wrist…”.
De har inte lagt upp alla tillbehör på hemsidan än heller. Inte ramar med korta remmen och inte bordsstället format som boetten på en RO. Kanske kommer fler överraskningar?
Kan bli rätt kul. Hoppas på det iaf. Med utbudet just nu så är pop-conceptet rätt onödigt.

Var jag den enda som var tvungen att kolla upp vad en Labubu är? Hade aldrig hört talas om.

Att den är handjagad tror jag är för att få icke-klockintresserade/kidz att uppskatta mekaniska verk och i framtiden kanske köpa en äkta AP. Jag som klocknörd föredrar ju mekaniskt men det gjorde man inte i början. Även om jag inte är nån quartz-hatare så kan man leva med att en klocka går 20sek fel per dag för man nördat ner sig. Det som suger för mig personligen var att jag äntligen tänkt åka till butiken i Stockholm för att köpa en MoonSwatch men nu lär det ju vara så jäkla mycket folk där så åker dit när hajpen kring de här pop-AP lagt sig lite.

Köper att jag kanske inte är målgruppen men varför körde man inte ett Quartz verk i denna? Ingen som inte är klocknörd kommer orka skruva upp denna och sätta tiden varje gång för att ha den hängandes på väskan.

Undrar också hur säkert den sitter i och om den lite kan ploppa ur om man råkar svinga i den i något?

Med det sagt hade jag jobbat i vården eller med mat osv där man inte får ha saker på armen hade denna varit perfekt
Förmodligen pga. det jag skrev ovan. För att ta någon som inte kan nåt om klockor och så måste man dra upp klockan=man nördar ner sig och lär sig om det. Alla handjagade klockor jag haft har man också fått en mer speciell relation till (fy fan vad nördigt det låter) än en automatisk eller quartz för man behövt vrida upp den när den ska användas. Det blir lite av en "grej" att göra och då kanske folk som inte bär armbandsur blir klockintresserade och så om 10år köper de en äkta AP. Så hade jag tänkt om jag jobbade med det här projektet. Kommer jag köpa en? Nej men jag ser ändå en målgrupp.

@Ernesto ok jag hade ingen aning om vad det var för 5min sen. Nu lär väl dessa plast-AP vara nästa sån grej i några månader.

Förmodligen pga. det jag skrev ovan. För att ta någon som inte kan nåt om klockor och så måste man dra upp klockan=man nördar ner sig och lär sig om det. Alla handjagade klockor jag haft har man också fått en mer speciell relation till (fy fan vad nördigt det låter) än en automatisk eller quartz för man behövt vrida upp den när den ska användas. Det blir lite av en "grej" att göra och då kanske folk som inte bär armbandsur blir klockintresserade och så om 10år köper de en äkta AP. Så hade jag tänkt om jag jobbade med det här projektet. Kommer jag köpa en? Nej men jag ser ändå en målgrupp.

@Ernesto ok jag hade ingen aning om vad det var för 5min sen. Nu lär väl dessa plast-AP vara nästa sån grej i några månader.
Nja, tror risken är ganska obefintlig att de som slänger sig över detta och köar i 2 dagar för att tjäna ett par tusenlappar är i en sits där de har råd att köpa en riktig AP om 10 år.

Nja, tror risken att de som slänger sig över detta och köar i 2 dagar för att tjäna ett par tusenlappar knappast är i en sits där de har råd att köpa en riktig AP om 10 år.
Fast scalpers är ju bara en mellanhand. Det är inte den målgruppen jag pratar om. Jag pratar om dem som antingen köper en för att äga själv eller (är dum nog) och köper av en scalper. Det finns scalpers för det mesta. Detta kommer vara rejält upphajpat så många scalpers kommer försöka tjäna lite pengar men det är ju irrelevant för vem Swatch/AP tänker att målgruppen är. Att en scalper inte kan köpa en riktig AP om 10år är ju irrelevant, varför skulle en som bara köper hajpgrejer för att tjäna pengar på det så fort som möjligt bry sig? De vill bara scalpa. Jag pratar om de slutgiltiga ägarna.

@Famrpk När MoonSwatch släpptes och hajpen var som störst för dem så fanns det ingen butik i Sverige som sålde dem. Den butiken kom förra året. Om det kommer vara fullt med folk och lång kö i Stockholm på lördag? Det vågar jag garantera.

Fast scalpers är ju bara en mellanhand. Det är inte den målgruppen jag pratar om. Jag pratar om dem som antingen köper en för att äga själv eller (är dum nog) och köper av en scalper. Det finns scalpers för det mesta. Detta kommer vara rejält upphajpat så många scalpers kommer försöka tjäna lite pengar men det är ju irrelevant för vem Swatch/AP tänker att målgruppen är. Att en scalper inte kan köpa en riktig AP om 10år är ju irrelevant, varför skulle en som bara köper hajpgrejer för att tjäna pengar på det så fort som möjligt bry sig? De vill bara scalpa. Jag pratar om de slutgiltiga ägarna.
Jag har bara svårt att se vem slutkunden kan vara. Någon som längtar efter att äga en riktig AP? Knappast. Någon som tycker att fina märken är coolt och inte drar sig för att köpa en fejk-AP från Guangzhou. Mer troligt?

Jag har bara svårt att se vem slutkunden kan vara. Någon som längtar efter att äga en riktig AP? Knappast. Någon som tycker att fina märken är coolt och inte drar sig för att köpa en fejk-AP från Guangzhou. Mer troligt?
Jag skulle gissa på att det är de som vet vad AP är som köper dessa för att de är billiga men ändå har AP skrivet på klockan, det är en "AP" fast 100% swatch plast.
bara en gissning

Jag skrev ju hur jag tror Swatch/AP tänkt. Men verkar som du inte förstår hur jag menar. Jag menar folk som hänger på hajp (oftast unga människor) som inte kan nåt om klockor köper en, de fattar ingenting "va fan den har ju stannat" de lär sig att man måste dra upp klockan, läser på, kollar youtube osv. och så plötsligt har man fått ner en i klockträsket. Jag menar inte att de idag går och suktar efter en riktig AP. Jag menar att idag vet de förmodligen inte ens vad AP är men det här kan vara en instegsport till ett klockintresse.

Mitt klockintresse började med att jag inte hade klocka, kunde ingenting alls mer än att de visade tiden och kände väl till typ Rolex och Omega, Önskade mig en billig från urochpenn och fick i julklapp och så duschade jag med den och den blev immig. Jag tog för givet att alla klockor tålde vatten så jag började kolla upp vad de olika märkningarna för water resist betydde och algoritm på youtube gjorde sitt. Så var man rakt ner i kaninhålet och nu flera år senare kan jag säkert tusen olika märken och ägnat enormt mycket tid och pengar på intresset.

Det är vad det här känns som. Swatch/AP är kaninen och kunderna är Alice. Särskilt i dagens sociala medier-samhälle.

Sen kommer det såklart finnas klocknördar som vill ha en också. Hade den kostat max 1000kr hade jag tom. kanske köpt en för skojs skull. Och har man stål AP-pengar kanske de tycker 4k är rimligt och så finns det säkert de som vill ha en äkta AP men inte har de pengarna. Så målgruppen är ju bred men tror framförallt det är för att få in mer folk i intresset och det var därför man gjorde den mekanisk.

Senast ändrad:
Jag skrev ju hur jag tror Swatch/AP tänkt. Men verkar som du inte förstår hur jag menar. Jag menar folk som hänger på hajp (oftast unga människor) som inte kan nåt om klockor köper en, de fattar ingenting "va fan den har ju stannat" de lär sig att man måste dra upp klockan, läser på, kollar youtube osv. och så plötsligt har man fått ner en i klockträsket. Jag menar inte att de idag går och suktar efter en riktig AP. Jag menar att idag vet de förmodligen inte ens vad AP är men det här kan vara en instegsport till ett klockintresse.

Mitt klockintresse började med att jag inte hade klocka, kunde ingenting alls mer än att de visade tiden och kände väl till typ Rolex och Omega, Önskade mig en billig från urochpenn och fick i julklapp och så duschade jag med den och den blev immig. Jag tog för givet att alla klockor tålde vatten så jag började kolla upp vad de olika märkningarna för water resist betydde och algoritm på youtube gjorde sitt. Så var man rakt ner i kaninhålet och nu flera år senare kan jag säkert tusen olika märken och ägnat enormt mycket tid och pengar på intresset.

Det är vad det här känns som. Swatch/AP är kaninen och kunderna är Alice. Särskilt i dagens sociala medier-samhälle.

Sen kommer det såklart finnas klocknördar som vill ha en också. Hade den kostat max 1000kr hade jag tom. kanske köpt en för skojs skull. Och har man stål AP-pengar kanske de tycker 4k är rimligt och så finns det säkert de som vill ha en äkta AP men inte har de pengarna. Så målgruppen är ju bred men tror framförallt det är för att få in mer folk i intresset och det var därför man gjorde den mekanisk.
Jodå jag förstår ditt tänk men det känns bara så långsökt.

Men men - den som lever lär få se 😊

I think they are really cool. Even without the AP name it would be a really cool swatch series.
Not for me, butI am sure there is a huge market out there.

Skulle bli extremt förvånad om det en ens finns en enda som resonerar så.
Tror väldigt många resonerade så med MoonSwatch. "Då har jag en äkta Speedy för en tjugondel av priset"

Men som jag skrivit innan finns det nog en viss specifik målgrupp man är ute efter men sen kommer det ju finnas massor även utanför den målgruppen som kommer köpa en. Hoppas hajpen dör snart så jag kan köpa min MoonSwatch i lugn och ro 😅

@zerud Ja det där såg faktiskt bra ut måste jag erkänna.

Köper att jag kanske inte är målgruppen men varför körde man inte ett Quartz verk i denna? Ingen som inte är klocknörd kommer orka skruva upp denna och sätta tiden varje gång för att ha den hängandes på väskan.

Undrar också hur säkert den sitter i och om den lite kan ploppa ur om man råkar svinga i den i något?

Med det sagt hade jag jobbat i vården eller med mat osv där man inte får ha saker på armen hade denna varit perfekt
Tycker snarare att det är en smart inkörsport för ickeklocknördar att upptäcka magin med mekaniska urverk.

Läst nånstans att AP skänker sin andel av vinsten till att typ bevara hantverket Schweiziskt urmakeri eller något sånt. Så förutom i rent marknadsföringssyfte, verkar det gå hand i hand med att försöka få en bredare massa att se klockor som något mer än att bara visa tiden.

Senast ändrad:
Jag tycker de verkar roliga.

Tycker snarare att det är en smart inkörsport för ickeklocknördar att upptäcka magin med mekaniska urverk.

Läst nånstans att AP skänker sin andel av vinsten till att typ bevara hantverket Schweiziskt urmakeri eller något sånt. Så förutom i rent marknadsföringssyfte, verkar det gå hand i hand med att försöka få en bredare massa att se klockor som något mer än att bara visa tiden.
Precis det jag varit inne på. Tror samma sak.

Öppnade mitt klockkonto på Instagram där jag bara följer klockrelaterat som jag inte brukar vara inloggad på. Minst 2/3 inlägg handlar om det här.

Gick förbi där vid 10-tiden, då var det ca 30 pers som bosatt sej i kön. Såg att personalen kom ut o bjöd på kaffe också
typ så, kl11, de flesta på andra sidan gatan, folk med billig tid!
Jag frågade i butiken hur många de skulle få, men det visste han inte hävdade han… låter lite osannolikt…
IMG_3640.jpeg

IMG_3641.jpeg

Själv är jag ju hyper-hype-allergisk, ligger typ 100 år efter på mycket...

Till exempel så tittar jag på armen och undrar om det köades vid Baselmässan på releasen för min Harwood 1926… 😁 ...för exakt 100 år sen!
…och hur många AP x Swatch som tickar 2126…

IMG_3643.jpeg

å de kommer få jätteroligt i natt, lär bli blött å kallt...

1778837818812.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp