• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swedbank vägrar göra transaktion med Chrono24

Nu var jag på Handelsbanken och tänkte starta ett konto. De sa att det tar 3-4 veckor. Suck...
Tar så galet lång tid alltihop. Bara för ett klockköp. Men någonstans blir man bara mer envis. För mig handlar det också lite om min rättighet som människa - att kunna få göra affärer med vem jag vill (så länge det inte är brottsligt).

Nu spårar det ut. Rena trollskogen. Funkar det så skall man inte byta. Jag har alltid fått bra hjälp. Jag skulle vilja veta vilken bankkontor som problemet finns på. Det är mer relevant än att svärta ner en hel bank med 17 000 anställda i flera länder.

Rent mjöl i påsen = inga problem.

Förstår din poäng. Men detta är inte första, andra eller tionde gången jag hör att folk upplever problem med banken. En enstaka händelse eller två är inte skäl att göra något dramatiskt men det börjar bli ett uppenbart mönster av överförmynderi & kundfientlighet som jag gärna undviker innan jag står inför att köp av klocka, lägenhet eller vad jag än väljer att lägga mina egna pengar på.

Betala med Amex och tjäna en massa SAS-poäng på köpet? Sällan de bråkar när man gör större transaktioner i hundratusenkronorsklassen (förutsatt att du har tidigare historik).

Är det nån bakomliggande lagkrav som dem följer hårdare än andra eller är dem bara allmänt dryga?
Det är penningtvättsdirektivet från EU som är grunden. Men bankerna har olika sätt att hantera det. Dessutom skiljer kunskaperna mellan personer inom samma bank. Problemet skulle jag säga här är mer oförstående anställda än varumärket Swedbank.

Nu var jag på Handelsbanken och tänkte starta ett konto. De sa att det tar 3-4 veckor. Suck...
Tar så galet lång tid alltihop. Bara för ett klockköp. Men någonstans blir man bara mer envis. För mig handlar det också lite om min rättighet som människa - att kunna få göra affärer med vem jag vill (så länge det inte är brottsligt).
Tror du öppnar konto på Skandiabanken på hemsidan. Behövs bara bank id tror jag.

Känns lite tveksamt att totalslakta en hel bank för en persons dåliga upplevelse. Vi vet ju för övrigt ingenting om förehavandena i övrigt mellan TS och Swedbank. Jag har aldrig själv haft några problem med Swedbank. När jag tvingades uppsöka ett bankkontor i Strömstad i panik en gång pga. att mitt bankid upphört att gälla så fick jag iofs infinna mig på möte med bankchefen för KYC. Banken gick igenom mina tidigare klocktransaktioner, Swish-överföringar, ställde frågor om dessa osv, men det var inte mer med det och de hjälpte mig därefter att skaffa nytt bankid. Bankerna är ju skyldiga att genomföra KYC och konstigt vore det ju annars om Swedbank inte tog det seriöst idag med tanke på tidigare försyndelser på området.

Tyvärr blir man lite lätt fördomsfull när man läser tråden att detta rör sig om något litet bankkontor på landet. Har otroligt svårt att tro att ett bankkontor i en större stad i Sverige skulle vara chockad över värdet på en finare klocka.

I övrigt känns ju annars tekniska välfungerande lösningar rätt viktigt för en modern bank och där tycker jag att Swedbank är rätt duktiga. SEB var väl sist i Sverige att införa Apple Pay t.ex. och SEB är för övrigt vidriga att ha att göra med när det gäller pensionslösningar och dylikt, tror knappt det är möjligt att vara långsammare än den banken på att lägga upp och hantera tjänstepension, försäkringar etc.

Hej,
Har försökt göra ett köp på en Day-date från Chrono24 via Swedbank. Beloppet är på cirka 300 000 kr och Swedbank vägrar låta köpet gå igenom. De säger att de inte känner sig säkra på var pengarna hamnar utlands och att de aldrig tidigare hört någon köpa en klocka för det beloppet. Har försökt komma med full dokumentation från Chrono24 och säljaren men de har avböjt mitt ärende nu tre gånger.
Är det någon som har haft samma tjafs som med Swedbank rörande en klockaffär? Tänker att jag ska försöka byta bank till Handelsbanken för det känns jättekonstigt att Swedbank totalt vägrar.
När jag gjort affärer med chrono24 som mellanhand har det använts ett konto i Frankrike. Jag har för mig att chrono24 är registrerade i Tyskland. Det kan vara där skon klämmer. Din bank ser inte kopplingen. Sen tror jag att din banks agerande är lättare att förstå om man tar in att det kommer in tusentals personer på banker runt om i Europa med pengar från krimininell verksamhet och vill föra över 300K för ett klockköp. Banken ser inte om klockköpet är reellt. Risken finns att pengarna går till Ryssland eller al shabab eller liknande aktörer. Kanske fick din mottagare gul flagg i bankens system som säkert står i kontakt med högsta nivåer inom EU som jobbar med penningtvätt? Bra att det finns säkerhetskontroller med tråkigt när ärliga drabbas.

Känns lite tveksamt att totalslakta en hel bank för en persons dåliga upplevelse. Vi vet ju för övrigt ingenting om förehavandena i övrigt mellan TS och Swedbank. Jag har aldrig själv haft några problem med Swedbank. När jag tvingades uppsöka ett bankkontor i Strömstad i panik en gång pga. att mitt bankid upphört att gälla så fick jag iofs infinna mig på möte med bankchefen för KYC. Banken gick igenom mina tidigare klocktransaktioner, Swish-överföringar, ställde frågor om dessa osv, men det var inte mer med det och de hjälpte mig därefter att skaffa nytt bankid. Bankerna är ju skyldiga att genomföra KYC och konstigt vore det ju annars om Swedbank inte tog det seriöst idag med tanke på tidigare försyndelser på området.

Tyvärr blir man lite lätt fördomsfull när man läser tråden att detta rör sig om något litet bankkontor på landet. Har otroligt svårt att tro att ett bankkontor i en större stad i Sverige skulle vara chockad över värdet på en finare klocka.

I övrigt känns ju annars tekniska välfungerande lösningar rätt viktigt för en modern bank och där tycker jag att Swedbank är rätt duktiga. SEB var väl sist i Sverige att införa Apple Pay t.ex. och SEB är för övrigt vidriga att ha att göra med när det gäller pensionslösningar och dylikt, tror knappt det är möjligt att vara långsammare än den banken på att lägga upp och hantera tjänstepension, försäkringar etc.
Stod väl på sida 2 att det var Swedbank på Odenplan som TS varit i kontakt med.

För mig handlar det också lite om min rättighet som människa - att kunna få göra affärer med vem jag vill (så länge det inte är brottsligt).
Förstår frustrationen och om det är som du säger så är det helt klart bortom all kritik. Att man dessutom är såpass nitisk känns tramsigt, likväl borde en bank i innerstan sett konstigare transaktioner. Däremot sår är ju knappast din rättighet som människa kränkt. Du får fortfarande göra affärer med vem du vill. Men för det beloppet har de uppenbarligen (om än konstig syn) tvivel på om det är inom det lagliga ramverket. Det är trotts allt en lyxonsumptionspryl för 300kSEK vi pratar om. Så knappast att du försöker köpa mat till 3000 svältande barn.

SEB var väl sist i Sverige att införa Apple Pay t.ex. och SEB är för övrigt vidriga att ha att göra med när det gäller pensionslösningar och dylikt, tror knappt det är möjligt att vara långsammare än den banken på att lägga upp och hantera tjänstepension, försäkringar etc.
Ett annat exempel, när jag ringde SEB:s "kundservice" och hade synpunkter på deras (värdelösa) app för Android föreslog de direkt att jag skulle byta bank. Skulle aldrig rekommendera SEB.

Ett annat exempel, när jag ringde SEB:s "kundservice" och hade synpunkter på deras (värdelösa) app för Android föreslog de direkt att jag skulle byta bank. Skulle aldrig rekommendera SEB.
Finns iofs inte så mycket mer för kundtjänsten att göra. De har ingen möjlighet att påverka någon apputveckling.

Fast alla kommer bråka istället. Ingen klockhandlare vill ge flera tusen i kortavgifter per transaktion.

Fast går det inte att betala med Amex på chrono24? Kollade precis en betalning jag gjorde för länge sen (när jag fortfarande var likvid nog att handla klockor) - det står:

Payment: Credit card.

Fast går det inte att betala med Amex på chrono24? Kollade precis en betalning jag gjorde för länge sen (när jag fortfarande var likvid nog att handla klockor) - det står:

Payment: Credit card.
Om jag inte missminner mig tar de 2% extra om man betalar med Amex, så vill man spara några tusenlappar så...

Precis, inget som hindrar att man har flera banker. Man behöver inte byta, har själv fler än jag behöver, det har bara råkat bli så genom åren, även om man bantat ner det lite nu.

Däremot kan man fundera på hur den nya banken kommer se på det när första transaktionen är för en 300k klocka i utlandet.

Uppdaterar. Kändes som en långdragen process att byta bank så bad min pappa göra transkationen via Handelsbanken istället. Var inga problem. Ställde några kontrollfrågor men sen löste de det. Kommer att byta bank i framtiden dock. Men men... Nu sitter klockan fint på armen.
IMG_7419.jpg

Grattis till ditt köp TS!

Skulle precis skriva att jag gjorde ett köp via c24 förra året för liknande summa via handelsbanken och det var inga problem, var dock tvungen att ringa in och be dom höja gränsen på köp då 150k är max med sladd och bankdosa. Men förklarade läget och sedan var det löst, behövde inte ens koppla in min personliga bankman. Har relativt stort engagemang i banken så kanske hjälpte med.

Grattis till ditt köp TS!

Skulle precis skriva att jag gjorde ett köp via c24 förra året för liknande summa via handelsbanken och det var inga problem, var dock tvungen att ringa in och be dom höja gränsen på köp då 150k är max med sladd och bankdosa. Men förklarade läget och sedan var det löst, behövde inte ens koppla in min personliga bankman. Har relativt stort engagemang i banken så kanske hjälpte med.
Det var så vi gjorde också. Man behövde ringa banken och de hjälpte en med överföringen. Men var inga krux.

Precis, inget som hindrar att man har flera banker. Man behöver inte byta, har själv fler än jag behöver, det har bara råkat bli så genom åren, även om man bantat ner det lite nu.

Däremot kan man fundera på hur den nya banken kommer se på det när första transaktionen är för en 300k klocka i utlandet.

Där blir det med största sannolikhet tvärnit

Haha blir verkligen inte förvånad när det kommer till Swedbank.
Och lite som @yonsson sa så är det ju märkligt att du förmodligen skulle kunna föra över 1 mille till tesla för en batteribil. Med det sagt så borde varje normalt funtad människa lämna Swedbank.

Jag bytte och råkade få en kontakt som har ett stort klockintresse så var gång jag ringer så blir det en den klocksnack

Tillbaka
Topp