• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swedbank vägrar göra transaktion med Chrono24

Jag har inte gjort någon så stor överföring men när Swedbank nekat mig överföring till personkonto i utlandet (utifrån att de inte tillåter transaktioner till just det landet) så har jag fört över pengarna via Paypal.
Den typen av överföring har jag rätt stor förståelse för att man är skeptisk till från Swedbanks sida iofs

Hej,
Har försökt göra ett köp på en Day-date från Chrono24 via Swedbank. Beloppet är på cirka 300 000 kr och Swedbank vägrar låta köpet gå igenom. De säger att de inte känner sig säkra på var pengarna hamnar utlands och att de aldrig tidigare hört någon köpa en klocka för det beloppet. Har försökt komma med full dokumentation från Chrono24 och säljaren men de har avböjt mitt ärende nu tre gånger.
Är det någon som har haft samma tjafs som med Swedbank rörande en klockaffär? Tänker att jag ska försöka byta bank till Handelsbanken för det känns jättekonstigt att Swedbank totalt vägrar.

Byt till en normal icke-pajjas bank. Infomera dem att nu vet hela klocksverige om att de inte är något att ha.

Det här är galet. Chrono24 följer de krav som EU ställer angående transaktioner. Även säljaren är ju tvungen att ange personnummer/organisationsnummer för att ens lägga upp annons där.

Senast ändrad:
Har varit med om liknande fast med Nordea för många år sedan. Då gällde det ett lägenhetsköp istället som jag avsåg göra kontant. Men det gick inte för bostäder lånar man till och köper inte kontant... Tröttna på dem och bytte bank till Handelsbanken och har sedan dess fått använda mina pengar som jag vill. 🙂

Har haft liknande trassel med Swedbank.
Slutade att jag skickade en överföring till TransferWise sverige konto och dom i sin tur skickade vidare till det landet Swedbank inte kände för att skicka till.

Klockan säljs av en butik som annonserar via Chrono24. Butiken finns i Nederländerna. Var i kontakt med telefonbanken. De vägrade låta mig göra transaktionen via telefon. Skulle besöka ett kontor sa de. Besökte kontoret. Där står tre stycken person och ska försöka förstå varför en klocka kan kosta 300 000kr. De ställde mig hundra frågor om varför jag ville ha klockan. De gav mig avslag och bad mig komma tillbaka med papper. Frågade vilka papper de behöver. Då sa dem "Något som gör att vi förstår att en klocka kan vara värd att lägga 300 000kr på och att företaget du köper av är lagligt registrerat företag". Jag tog idag med mig mer dokumentation än vad de rimligt bad om, även uppgifter som Chrono24 gav mig för att visa upp, men trots detta vägrar de. De sa att det är för min säkerhet. Höll på att tappa humöret helt.
Helt galet!
Jag har skickat stora summor till Thailand när Vi köpte hus där, gjorde betalningarna själv via internetbanken och allt fungerade helt perfekt.
Detta var med Nordea och Swedbank.

Har haft liknande trassel med Swedbank.
Slutade att jag skickade en överföring till TransferWise sverige konto och dom i sin tur skickade vidare till det landet Swedbank inte kände för att skicka till.
Var det också ett högre belopp? Gick det smidigt eller behövdes dokumentation?

Byt bank till SEB eller Handelsbanken. Låter ju helt absurt, skall banken börja hålla med värderingar innan man får använda sina egna pengar?
Vid lån och pant/säkerhet, ja, egna kontanta medel, fattar det inte, låter ju som helt vanvettigt.
Kan tänka mig fler liknande..
"va behöver du en sån fin bil, köp en begagnad på blocket istället"
"nej inte behöver du en sån fin sommarstuga".
Osv.

Byt bank. Tar nog bara någon dag att skapa nytt konto föra över pengarna.
Jag ruttnar verkligen på alla översittarfasoner som bankerna håller sig med.
Senast var det SEB, inte riktigt samma situation, men jag fick verkligen en dålig känsla av hur lite kontroll jag har över mina pengar (eller hur mycket om har).

Byt bank till SEB eller Handelsbanken. Låter ju helt absurt, skall banken börja hålla med värderingar innan man får använda sina egna pengar?
Vid lån och pant/säkerhet, ja, egna kontanta medel, fattar det inte, låter ju som helt vanvettigt.
Kan tänka mig fler liknande..
"va behöver du en sån fin bil, köp en begagnad på blocket istället"
"nej inte behöver du en sån fin sommarstuga".
Osv.
Det hela låter så bizarrt att jag fortfarande tror lite trolleri.

Ska en gymnasieekonom I kassatjänst eller kundservice börja ifrågasätta vad en fodringsägare,vilket ju bankunden är,vill göra med privata medel?

Att man inte transfererar till Iran
Ryssland Nordkorea mfl sanktionerade länder köper jag,men inom EU?
Där kan eller iallfall kunde jag hos Nordea göra SEPA(?)betalning som kom fram samma eller nästa dag upp till 75000EUR via internet banken på telefon.

Hej,
Har försökt göra ett köp på en Day-date från Chrono24 via Swedbank. Beloppet är på cirka 300 000 kr och Swedbank vägrar låta köpet gå igenom. De säger att de inte känner sig säkra på var pengarna hamnar utlands och att de aldrig tidigare hört någon köpa en klocka för det beloppet. Har försökt komma med full dokumentation från Chrono24 och säljaren men de har avböjt mitt ärende nu tre gånger.
Är det någon som har haft samma tjafs som med Swedbank rörande en klockaffär? Tänker att jag ska försöka byta bank till Handelsbanken för det känns jättekonstigt att Swedbank totalt vägrar.

Kan inte direkt rekommendera SEB.
Det är inte sämsta banken om du ska byta.

Stora summor via banköverföring går bra.

Stora summor med kort blockeras automatiskt. Varje gång jag har köpt något för över 100k så nekas kortet automatiskt och man måste ringa seb och höja spärren. Bedrägerispärr.

Klockan säljs av en butik som annonserar via Chrono24. Butiken finns i Nederländerna. Var i kontakt med telefonbanken. De vägrade låta mig göra transaktionen via telefon. Skulle besöka ett kontor sa de. Besökte kontoret. Där står tre stycken person och ska försöka förstå varför en klocka kan kosta 300 000kr. De ställde mig hundra frågor om varför jag ville ha klockan. De gav mig avslag och bad mig komma tillbaka med papper. Frågade vilka papper de behöver. Då sa dem "Något som gör att vi förstår att en klocka kan vara värd att lägga 300 000kr på och att företaget du köper av är lagligt registrerat företag". Jag tog idag med mig mer dokumentation än vad de rimligt bad om, även uppgifter som Chrono24 gav mig för att visa upp, men trots detta vägrar de. De sa att det är för min säkerhet. Höll på att tappa humöret helt.
Byt bank pronto. Jävla larv.

Bedrövligt…

Sen har du ju fått det bästa tipset tidigare i tråden:
”Skulle själv frågat var de bor och hur I hela världen deras bostad motiverar prislappen,och namnet på den som godkänt en sådan vanvettsaffär.”

Det låter ju smart - Testa det så släpper de nog igenom transaktionen direkt!

Har SEB och när jag skulle köpa en klocka som ligger i samma prissegment så fick också frågan om varför jag skulle köpa en så dyr klocka 😒

Fick ladda upp mkt info om företaget jag skulle köpa ifrån. De ville ha kvitto?? eller beställningsunderlag i mitt namn osv. Efter ett långt samtal över telefon sa de att det var ok, men att de skulle skicka betalningen 3 dagar senare! Det var lite frustrerande då de hävdade att jag inte alls kunde skicka stora betalningar som jag ville. Mitt konto var till för ”vardags” konsumtion, vilket de inte tyckte detta var. Jäkla överförmynderi!

Jag planerar att lämna Swedbank. Nu är ju vad jag förstår iofs alla banker ålagda lagkrav att ha kundkännedom för att motverka penningtvätt och terrorism, som det heter.
Vanligt folk ska dock inte behöva mötas av misstänkliggöranden på detta sätt.
Men Swedbank är tydligen extrema med att misstänka folk, och har vad jag läst satt stopp för transaktioner om de anser att de blir för många.
Jag väntar bara på att råka ut för det med alla klockor jag köpt och sålt senaste året...

Har SEB och när jag skulle köpa en klocka som ligger i samma prissegment så fick också frågan om varför jag skulle köpa en så dyr klocka 😒

Fick ladda upp mkt info om företaget jag skulle köpa ifrån. De ville ha kvitto?? eller beställningsunderlag i mitt namn osv. Efter ett långt samtal över telefon sa de att det var ok, men att de skulle skicka betalningen 3 dagar senare! Det var lite frustrerande då de hävdade att jag inte alls kunde skicka stora betalningar som jag ville. Mitt konto var till för ”vardags” konsumtion, vilket de inte tyckte detta var. Jäkla överförmynderi!
På allvar?

Det låter ju som trolleri I den högre skolan I mina öron,men det kanske är så eländigt att det går bra Supa och spela bort sina pengar.
Men köpa något som kostar mer än fickludd,då blir det patrull direkt.

Jag har kanske bara haft tur som kan dra kortet och sålänge det finns täckning går köpet igenom.

Tycker det är bedrövligt dåligt agerat och undrar om det vetkligen har stöd I någon banklagsparagraf att enskilda tjänstemän kan stoppa kundtransaktioner som inte passar deras syn på världen.

På allvar?

Det låter ju som trolleri I den högre skolan I mina öron,men det kanske är så eländigt att det går bra Supa och spela bort sina pengar.
Men köpa något som kostar mer än fickludd,då blir det patrull direkt.

Jag har kanske bara haft tur som kan dra kortet och sålänge det finns täckning går köpet igenom.

Tycker det är bedrövligt dåligt agerat och undrar om det vetkligen har stöd I någon banklagsparagraf att enskilda tjänstemän kan stoppa kundtransaktioner som inte passar deras syn på världen.
På fullaste allvar! Tror inte någon bank saknar nitiska tjänstemän/kvinnor som följer interna dokument slaviskt. Sen kan de alltid peka på lagen om penningtvätt etc. Är kanske inte direkt missnöjd med SEB. De sköter ju sitt jobb, men där och då är man nära att dra en säkring. Finns folk som är FUBAR på alla arbetsplatser…… :)

Kan inte direkt rekommendera SEB.
Det är inte sämsta banken om du ska byta.

Stora summor via banköverföring går bra.

Stora summor med kort blockeras automatiskt. Varje gång jag har köpt något för över 100k så nekas kortet automatiskt och man måste ringa seb och höja spärren. Bedrägerispärr.
Säga vad man vill om SEB, men de har åtminstone inte Göran Persson som styrelseordförande…
97AE3530-D1D6-48C8-8BB0-FD0EFA1F43A1.jpeg

Är det nån bakomliggande lagkrav som dem följer hårdare än andra eller är dem bara allmänt dryga?

Spännande hur olika det kan vara. Jag har haft Nordea, SHB och Swedbank. De senare är de enda som funkat kundmässigt. Men en personlig bankperson är A & O. Har ett möte med SHB om 30 minuter och det som talar emot är att servicen varit bedrövlig tidigare och varenda gång jag pratar med dem får jag typ intrycket att jag ska vara tacksam om jag får vara kund hos dem.

Nordea var helt värdelösa, bytte personal oftare än jag bytte underkläder. Fick inte att få tag i någon - och hjälpen jag mottog var i bästa fall adekvat.

Jag har aldrig stött på problem med Swedbank trots den märkliga kontohistoriken som 10-års klockmissbruk genererat. Men när jag läser sånt här så känns det ju mer som en tidsfråga innan de börjar röva sig... kanske borde byte i förebyggande syfte.

Jag har aldrig stött på problem med Swedbank trots den märkliga kontohistoriken som 10-års klockmissbruk genererat. Men när jag läser sånt här så känns det ju mer som en tidsfråga innan de börjar röva sig... kanske borde byte i förebyggande syfte.
Nu spårar det ut. Rena trollskogen. Funkar det så skall man inte byta. Jag har alltid fått bra hjälp. Jag skulle vilja veta vilken bankkontor som problemet finns på. Det är mer relevant än att svärta ner en hel bank med 17 000 anställda i flera länder.

Rent mjöl i påsen = inga problem.

Nu spårar det ut. Rena trollskogen. Funkar det så skall man inte byta. Jag har alltid fått bra hjälp. Jag skulle vilja veta vilken bankkontor som problemet finns på. Det är mer relevant än att svärta ner en hel bank med 17 000 anställda i flera länder.

Rent mjöl i påsen = inga problem.
Den banken jag hade kontakt med var de på Swedbank Odenplan i Stockholm

Tillbaka
Topp