• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swedbank vägrar göra transaktion med Chrono24

Haha Sverige! Pratade med försäkringsbolag och av reaktionerna tolkar jag som att ingen har någon betydande klocksamling i sverige. Men så kan det ju inte vara

Det finns alltid två sidor av myntet.

En tankeövning skulle kunna vara följande:
Handlare i Nederländerna är flaggad i Swedbanks system av olika anledningar. Att då genomföra ytterligare transaktioner dit vore mindre klokt av dem.

De kikar sedan på ditt konto och noterar att du emellanåt genomför större överföringar och ibland får in betydande summor via exempelvis Swish (för att du köper och säljer klockor).

Sedan ÄR klockor det perfekta valet vid penningtvätt vilket de självklart vet så redan från början är vi i ett ofördelaktigt läge.

Och med tanke på sin historik fattar jag att de är nitiska. Sedan kan man ju diskutera kundupplevelsen i detta. Men de har ju satt sig i ett läge där de nu riskerar galna mediala konsekvenser för felsteg kopplade till AML vilket svider långt mycket mer än kundnöjdheten.

Ovan behöver absolut inte vara förklaringen men kanske kan ge en alternativ nyans till historien.

Det finns alltid två sidor av myntet.

En tankeövning skulle kunna vara följande:
Handlare i Nederländerna är flaggad i Swedbanks system av olika anledningar. Att då genomföra ytterligare transaktioner dit vore mindre klokt av dem.

De kikar sedan på ditt konto och noterar att du emellanåt genomför större överföringar och ibland får in betydande summor via exempelvis Swish (för att du köper och säljer klockor).

Sedan ÄR klockor det perfekta valet vid penningtvätt vilket de självklart vet så redan från början är vi i ett ofördelaktigt läge.

Och med tanke på sin historik fattar jag att de är nitiska. Sedan kan man ju diskutera kundupplevelsen i detta. Men de har ju satt sig i ett läge där de nu riskerar galna mediala konsekvenser för felsteg kopplade till AML vilket svider långt mycket mer än kundnöjdheten.

Ovan behöver absolut inte vara förklaringen men kanske kan ge en alternativ nyans till historien.
Har för mig att C24 av någon anledning dyker upp inom kategorin ”spel” eller liknande (alla verksamheter har en områdesklassificering ). Vilket kan förklara varför bankerna reagerar på större transaktioner när de endast ser det på pappret utan att veta vad det är. Och instämmer 100% med @Alarik .

Swedbank är helt slut i huvudet, jag bytte bank när jag skulle bevisa i TVÅ led bakåt vart pengarna jag skulle skicka kom ifrån. Pengarna i fråga var lön från Svensk myndighet, men dom hade svårt med begreppet skattepengar osv.

Men Swedbank om ni läser detta.....jag köpte klockan med Danske Bank dagen efter.....jokes on you baby 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣💪💪💪

Swedbank vägrade att skicka pengarna dit jag ville (Taiwan) trots att jag hade dokumentation etc. Vilken bank skulle ni rekommendera? Jag kikar på Handelsbanken och SEB just nu.

Ni som har kvar Swedbank…hur tänker ni?
Jag tänker att jag inte behöver laga något som inte är trasigt. Varit kund hos Swedbank/Föreningensbanken i +25år och har aldrig haft några problem med något.

Har även Ica-banken, mest för redundans, men aldrig sett något behov av att byta för huvuduppgifterna. Men visst, skulle de börja strula så kan jag så klart tänka om.

Byt nu inte alla från Swedbank. Hur skall då stackars Jens kunna fortsätta sin välgärning för Sverige (att Swedbank tjänar rejält med pengar) som han ständigt lyfter fram i media med delikat fingertoppskänsla. Det blir ju jättesvårt för honom att fortsätta sitt stöd till samhället.

Känns lite tveksamt att totalslakta en hel bank för en persons dåliga upplevelse. Vi vet ju för övrigt ingenting om förehavandena i övrigt mellan TS och Swedbank. Jag har aldrig själv haft några problem med Swedbank. När jag tvingades uppsöka ett bankkontor i Strömstad i panik en gång pga. att mitt bankid upphört att gälla så fick jag iofs infinna mig på möte med bankchefen för KYC. Banken gick igenom mina tidigare klocktransaktioner, Swish-överföringar, ställde frågor om dessa osv, men det var inte mer med det och de hjälpte mig därefter att skaffa nytt bankid. Bankerna är ju skyldiga att genomföra KYC och konstigt vore det ju annars om Swedbank inte tog det seriöst idag med tanke på tidigare försyndelser på området.

Tyvärr blir man lite lätt fördomsfull när man läser tråden att detta rör sig om något litet bankkontor på landet. Har otroligt svårt att tro att ett bankkontor i en större stad i Sverige skulle vara chockad över värdet på en finare klocka.

I övrigt känns ju annars tekniska välfungerande lösningar rätt viktigt för en modern bank och där tycker jag att Swedbank är rätt duktiga. SEB var väl sist i Sverige att införa Apple Pay t.ex. och SEB är för övrigt vidriga att ha att göra med när det gäller pensionslösningar och dylikt, tror knappt det är möjligt att vara långsammare än den banken på att lägga upp och hantera tjänstepension, försäkringar etc.
Det är ju inte så att det kryllar av dessa erfarenheter när det kommer till andra banker här på ks. Det är alltid samma jävla skitbank och jag vet inte om du tycker det är ett ok förfarande för att återöppna ett utgånget BankID på din bank. Lät som du satt i förhör för att det gått ut och du vill aktivera det igen. Jag har också extremt dåliga erfarenheter av Swedbank och deras sätt och hantera ärende/kunder. Det i sin tur kan bero på att de anställt ett par hundra 20 åringar som sitter på KYC och leker viktiga. Jag fick inkomma med förklarliga skäl till varför jag förde över pengar till och från sparkonto i samma bank samt förklara vad pengar kom från när jag förde över från tex avanza till Swedbank
Blev ett snabbt byte från den mest korrupta bank i vårt land jag hört talas om. Problemet är att för få vågar eller orkar byta bank och vi är i detta landet mer trogna banken än den vi lever med

Det är ju inte så att det kryllar av dessa erfarenheter när det kommer till andra banker här på ks. Det är alltid samma jävla skitbank och jag vet inte om du tycker det är ett ok förfarande för att återöppna ett utgånget BankID på din bank. Lät som du satt i förhör för att det gått ut och du vill aktivera det igen. Jag har också extremt dåliga erfarenheter av Swedbank och deras sätt och hantera ärende/kunder. Det i sin tur kan bero på att de anställt ett par hundra 20 åringar som sitter på KYC och leker viktiga. Jag fick inkomma med förklarliga skäl till varför jag förde över pengar till och från sparkonto i samma bank samt förklara vad pengar kom från när jag förde över från tex avanza till Swedbank
Blev ett snabbt byte från den mest korrupta bank i vårt land jag hört talas om. Problemet är att för få vågar eller orkar byta bank och vi är i detta landet mer trogna banken än den vi lever med
Banken hade aldrig gjort en KYC på mig, så de såg det väl som ett tillfälle att göra det. Jag ser inga problem med att banker gör det eftersom de är skyldiga att göra det. Swedbank har ju varit rätt slarviga med det förr i tiden så det är väl positivt att de tar penningtvättslagstiftningen seriöst. Jag har överfört till utlandet flera gånger utan problem. Man måste väl få skriva om man inte har en negativ bild av banken också, eller?

Tillbaka
Topp