• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swish/Nordea sänker beloppsgränserna

Snacka om att ändra till det sämre.

Var väldigt nöjd med Nordea när jag själv kunde ändra limit till 150k tillfälligt med mobilt bankid. Nu.. Vad fan händer?
Ska man bara kunna använda swish för att dela på restaurangnotan nu för tiden?

Snacka om att ändra till det sämre.

Var väldigt nöjd med Nordea när jag själv kunde ändra limit till 150k tillfälligt med mobilt bankid. Nu.. Vad fan händer?
Ska man bara kunna använda swish för att dela på restaurangnotan nu för tiden?
Hur kan man ens gilla Nordea :p

Penningtvättsbanken (Swedbank) låter en få höja till 150k, testade precis

Swishade igår med Skandiabanken. Går att höja till 150.000 men det var många frågor innan gränsen var höjd för gårdagen. Senste köp, antal kreditkort, färg på dem mm mm. Allt över 10.000 hamnar i detta fack.

Detta är ju bara för att Swish är lättexploaterat ur bedrägerisynpunkt och kostar bankerna pengar och PR.
Möjligtvis skall man skylla på de lättlurade stackare som tycker att bankerna skall ersätta dem när de förlorat pengar via swish.

På SEB måste man man ringa in för höjningar över 10k, tjejen jag pratade med vid senaste köpet tyckte det var väldigt skumt att jag ändrat gränsen 4 gånger för klockköp senaste 2 månaderna. Men fick efter ett rejält förhör gränsen höjd tillslut, bra mycket drygare men det är klart om bedrägerierna minskar så..

Blev också mycket förvånad när jag ringde banken i måndags för att hölja min swishgräns och möttes utav ett korsförhör. Var inte alls beredd, men det är väl bara bra förmodligen.

Bra att rutinerna ses över och att bromsarna fortfarande fungerar. Varit mycket vilda västern sedan techbolagen stormade in på marknaden. I en inte så avlägsen framtid i det kontantlösa samhället bör vi nog vara tacksamma över att kundkännedom-systemen finslipats.

Var precis i telefon med Nordea, ska köpa en klocka på som ligger ute på KS.

- Han antydde att detta är en tillfällig lösning, och att beloppsgränserna kan höjas igen snart. Oklart varför det är en tillfällig lösning.
- Hos Nordea går det inte att ringa och be dem tillfälligt ändra till högre belopp än 50k.

På SEB måste man man ringa in för höjningar över 10k, tjejen jag pratade med vid senaste köpet tyckte det var väldigt skumt att jag ändrat gränsen 4 gånger för klockköp senaste 2 månaderna. Men fick efter ett rejält förhör gränsen höjd tillslut, bra mycket drygare men det är klart om bedrägerierna minskar så..
Åkte på samma behandling nyligen. Det fråga det om olika transaktioner på mina konton etc. Mycket kommer ifrån AML (Anti Money Laundry) regelverket..

Tro, hopp och kontanter - Om du vill vara kapten över ditt egna skepp.

Sämst är väl ändå ett orimligt omdöme för post-/bankväxel? Jag kan komma på många sämre betalningsalterativ. Banköverföring från två olika banker som ett exempel.
Svårt att se att bankerna skulle vilja gå tillbaka till det. Mycket adminjobb & med färre kontor och sämre öppettider generellt är det nog inte önskvärt för någon part. Det sagt så behövs det ju finnas ett alternativ utöver vanlig överföring mellan olika banker. Därav det jag skrev innan att man borde kunna ringa sin bank för att förklara ändamålet (som man hade gjort i en vanlig högre beloppsöverföring) för att sedan istället få höjd swishgräns.

Tillbaka
Topp