Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt!Ursäkta dåligt med bilder, men det har mest varit lite sjukstuga på sistone. Idag fick den dock följa med på julmarknad. Tycker fortfarande att den är lättburen och fin samt förtjänar att få sina funktioner fixade. Perfekt grab and go.
![]()
![]()
![]()
Lite kluven, på ett sätt ser den ju rå ut när lysmassan saknas, men läsbarheten blev ganska ordentligt påverkad, speciellt i dämpad belysning. Jag röstar nog för lume på minutvisaren om det går att matcha skapligt med timvisaren. Alt. båda.Då har den anlänt
Som sagt. Kronografens sekundvisare nollställer inte centrerat. Minutvisaren saknar lysmassa. Röstar ni för att jag lägger lysmassa på bara minutvisaren? Eller på timvisaren med? Eller lämna som den är?
Har inte servat det här verket tidigare men tänkte ge det ett försök om jag har tillåtelse?
Delar med mig längs vägen här i tråden tänker jag.
![]()
Härligt, för min del får du göra precis vad du vill! Det är bara spännande att följaDå har den anlänt
Som sagt. Kronografens sekundvisare nollställer inte centrerat. Minutvisaren saknar lysmassa. Röstar ni för att jag lägger lysmassa på bara minutvisaren? Eller på timvisaren med? Eller lämna som den är?
Har inte servat det här verket tidigare men tänkte ge det ett försök om jag har tillåtelse?
Delar med mig längs vägen här i tråden tänker jag.
![]()
härligt!Härligt, för min del får du göra precis vad du vill! Det är bara spännande att följa![]()
Oj oj! Nu händer det grejer, underbart!Började lite smått.
Först av med band o bandstift och montera av baklocket.
![]()
![]()
Sen tar jag ut batteriet, kronan och ställaxeln samt monterar av verkhållarna.
![]()
![]()
![]()
Nu tas verket ut ur boetten på en klockkudde.
![]()
Visarna monteras av, använder en ny plaspåse som jag tar sönder och använder insidan mot urtavlan för att minimera risk för repor.
![]()
![]()
Nu tar jag av tavlan.
![]()
Fortsättning följer…
Mycket fint, tack för spännande dokumentation!Fick fortsatt lite. Ni kommer märka att detta är ett relativt komplext urverk. Nog det mest avancerade jag arbetat på. Så vi får se om jag lyckas få ihop den igen.
Men jag börjar med att skruva bort dom tre plattorna som håller datum disken på plats. Detta är dom ända delarna på tavelsidan som ska monteras bort.
![]()
![]()
Sen vänder vi på steken och sätter verket i verkhållaren. Monterar bort magnetiska skölden som sitter med två skruvar.
![]()
Nu är alla coils exponerade och jag måste arbeta ytterst försiktigt. Slinter jag med skruvmejseln kan tråden lätt gå av och då fungerar inte klockan längre. Så så nätt den är:
![]()
Jag skruvar bort kretskortet med 6 skruvar:
![]()
![]()
Skruvar sen bort den högra röda coilen (för minuträknaren) och dess hjul/brygga följt av den vänstra uppsättningen(timräknaren):
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sen monterar jag av bryggan till kronografen i mitten och tar ut kronografhjulet:
![]()
Fortsättning följer, mycket kvar är jag rädd![]()
Var inte jag på tur?@FlipSwede Kunde inte nu, men var sugen om den snurrar vidare till våren. Som det ser ut är då istället @JoakimS näst på tur, är du sugen på att klämma på och få lite ny livsenergi i den?
Jo fan, det ser det ut som att du har rätt i, beklagar mitt slarv, det var lite rörigt där i tråden. Om det är någon tröst får du den i bättre skick från @JoakimSVar inte jag på tur?
Lova inte för mycket nu!Jo fan, det ser det ut som att du har rätt i, beklagar mitt slarv, det var lite rörigt där i tråden. Om det är någon tröst får du den i bättre skick från @JoakimS
Kul att du dokumenterar arbetet här! Jätteintressant att följaJag hann precis montera ner det sista innan jag fick dra mitt strå till stacken och slå in julklappar och baka julbröd osvnu är vi redo för att köra ner alla delar som ska åka i urverkstvätten i tvättkorgar. Här är lite bilder på dom sista delarna. Mer info kommer troligen på juldagen med risk för att det blir lite senare..
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kul att du tar dig tidenDå har jag sorterat ner delarna i tvättkorgar. Sen får delarna åka igenom en 5-stegsraket. Första två baden är rengöringsmedel från L&R. Andra två baden är sköljlösning från L&R. Sen femte steget är tork, den är urkopplad ur min maskin så jag kör hårtork. I övrigt är maskinen en grym helautomatisk maskin från 60talet.hela proceduren tar ca 45min.
![]()
![]()
![]()
![]()
När delarna är rena sorterar jag upp delarna som tidigare under nyrengjord dammkupa.
![]()
![]()
Nu kan vi påbörja att montera ihop verket igen i nästa steg…
Kul att du tog dig an det!Då påbörjades monteringen. Började med delar för visarställning / datumhjul osv samma ordning som nermontering fast omvänt bara. Applicerar oljor och fetter efter hand där det ska appliceras.
![]()
![]()
![]()
Sen monteras elektroniska modulen och dom delar som satt på det här lagret
![]()
![]()
Sen kommer nästa platta/lager och rotor för dom gröna spolarna sätts på plats.
![]()
![]()
Nästa steg är att montera ihop det komplicerade löpverket. Det tar jag imorgon..
Riktigt kul att följa, snyggt jobbat!Då så. Medans visaren fick torka färdigt gav jag caset lite kärlek. Monterade av pushers och bezel och rengjorde allt i ultraljudstvätten. Välbehövligt som ni ser
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Så där, rent o snyggt. Pressar tillbaka bezeln o skruvar tillbaka pushers med nysmörjda packningar.
![]()
![]()
sen dags för visarna att tryckas på plats. Så här blev minutvisaren förresten. Inte helt samma färg men nöjer mig med det här. Mycket bättre än utan.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tar ur kronan och ställaxeln och monterar verket i boetten.
![]()
![]()
monterar en nysmörjd baklockspackning och skruvar tillbaka baklocket. Sen ser det ut så här
![]()
![]()
![]()
Kronografen nollställer nu korrekt. Och allt verkar fungera som det ska. Men jag insåg nu att jag gjorde ett misstag. Knappen som startar kronografen klickar inte och är lite seg att trigga. Jag missade nog att se till att knappens fjädring på verket satt rätt innan första elektroniska modulen sattes på.
Före nermontering:
![]()
Efter montering:
![]()
Gissar att jag missat något här. Och för att komma åt detta måste ju hela verket isär igen så jag nöjer mig vid att knappen är lite trög och utan feedback. Det går att starta och stoppa och nollställa kronografen korrekt nu trots allt.
Kan någon ge feedback eller vet om jag kan komma åt att fixa knappen får ni gärna säga till.
I övrigt upplever jag klockan mycket bättre nu med lysmassa på minutvisaren och att hela klockan är rengjord.
Jag får nu njuta av den ett tag innan jag skickar vidare den till @Scaramanga. Visade sig dock att jag faktiskt var före dig(läste om första sidan i tråden).
Tack för alla hejarop och glada kommentarer längs vägen. Det har varit en spännande och rolig resa.![]()