• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Talking watches - John Mayer 2

Allt han visade upp är och har varit hett de senaste 10 åren.

Trots mainstream så måste man ändå säga att han i rätt stora delar gjort mainstreamandet väldigt bra! Hade kunnat vara en betydligt tråkigare låda han visade upp.

Är ganska säker på att han äger en lange minute repeater.

Det har väl ryktats om att herr Mayer har, eller iaf. haft, en samling av ganska absurda mått. Han bekräftar väl själv i just denna video att han av olika skäl inte visar allt - tror detta bra är en bråkdel.

Senast ändrad:
Väldigt nyfiken på om han faktiskt äger en Nautilus eller inte. Har följt honom slaviskt i över 10 år och till och med funnit en Day-Date i platinum på någon gammal bild. Men aldrig sett honom med Nautilus. Inte för att det är något krav på något sätt, men ändå fascinerande att en sån entusiast, för både klockor och Patek enskilt verkar ha något emot en av de mest ikoniska modellerna:)

Mysiga repor efter klantiga bandbyten... :nailbiting:

DBAF2360-4532-4007-87B2-AC02EF8257B9.png
Äsch, vem kollar på undersidan :rolleyes:

Nu har han säkert annat i boxen, men lite kul när han säger att man inte ska köpa det som är på modet när det är vad han ser ut att ha gjort till 99%.
Är man ute med stora håven och ska fånga populära firrar som han så slinker det tydligen med både servicetavla och fejkinsert på gamla fin-rollar...

Är man ute med stora håven och ska fånga populära firrar som han så slinker det tydligen med både servicetavla och fejkinsert på gamla fin-rollar...
Var väl det han stämde sin klockdealer för? Han killen som visade sig vara helt reko iallafall, han hade Charlie Sheen som karaktärsvittne så han måste vara ok.

Trist att han inte plastat av vissa klockor. Uppenbart att de bara ligger som investeringar i kassaskåpet. Förtar lite av känslan att han samlar för klockornas skull och inte pengarna. Nu tror jag merparten ändå är genuint klockintresse men liten plump i protokollet.

Var väl det han stämde sin klockdealer för? Han killen som visade sig vara helt reko iallafall, han hade Charlie Sheen som karaktärsvittne så han måste vara ok.
Daytonatavlan var väl det i förra men i detta avsnittet är det ett rödtriangel-insert som troligen aldrig lämnat Rolex fabrik.

Senast ändrad:
Nu har han säkert annat i boxen, men lite kul när han säger att man inte ska köpa det som är på modet när det är vad han ser ut att ha gjort till 99%.
Det må vara mainstream för de som gillar smalt men det allra mesta han har är både ett och två steg upp i detaljnivå. Tröttsamt att klaga på någon som uppenbarligen är jävligt intresserad. Jag kan tycka att hans samling är ca tusen gånger mer intressant är tex Roni Madhvani som älskar sina unika gamla designur. Det viktiga är väl hur man lurar sig själv att något är rimligt? Oavsett om det är en Newman eller en asgammal liten Cartier.

Bara en sån sak att Mayer skrev på klockforum i början på 00-talet för att lära sig samt för att dela sin kunskap. Skillnaden mellan han och dig själv är inte lika stor som du tror. Han är barnsligt lost han med. :)

Det må vara mainstream för de som gillar smalt men det allra mesta han har är både ett och två steg upp i detaljnivå. Tröttsamt att klaga på någon som uppenbarligen är jävligt intresserad. Jag kan tycka att hans samling är ca tusen gånger mer intressant är tex Roni Madhvani som älskar sina unika gamla designur. Det viktiga är väl hur man lurar sig själv att något är rimligt? Oavsett om det är en Newman eller en asgammal liten Cartier.

Bara en sån sak att Mayer skrev på klockforum i början på 00-talet för att lära sig samt för att dela sin kunskap. Skillnaden mellan han och dig själv är inte lika stor som du tror. Han är barnsligt lost han med. :)
Fast i denna prisklassen finns det väl inte mycket som är mer mainstream? Tycker inte att jag klagar, men det var lite lustigt vad han sade när man ser till det han visade upp. Naturligt att vi gillar folks samlingar olika mycket då vi alla vet att våra personliga samlingar också skiljer väldigt mycket. Uppskattar de uren han visade upp och det är ju orimligt bra att äga som privatperson.

Kul tanke att försvinna iväg med hur man själv hade gjort i hans sits. Dra in de pengarna han gjorde i den ålder och vad jag förmodar var rätt tidigt i hans klockintresse? Isade Daytonorna hade jag lätt köpt jag med.

Fast i denna prisklassen finns det väl inte mycket som är mer mainstream? Tycker inte att jag klagar, men det var lite lustigt vad han sade när man ser till det han visade upp. Naturligt att vi gillar folks samlingar olika mycket då vi alla vet att våra personliga samlingar också skiljer väldigt mycket. Uppskattar de uren han visade upp och det är ju orimligt bra att äga som privatperson.

Kul tanke att försvinna iväg med hur man själv hade gjort i hans sits. Dra in de pengarna han gjorde i den ålder och vad jag förmodar var rätt tidigt i hans klockintresse? Isade Daytonorna hade jag lätt köpt jag med.
Kollar du på folk med liknande resurser så har de snarare nya vulgo-Vacherons och isade Nautilus. Inte Khanjar-Daytona och isade 37mm-kronografer från 70-talet. 6269 och 6270 är få som köpt oavsett resurser och möjlighet.

Bra bredd överlag med intressanta klockor. Concept-AP är det inte många som gillar. :)

Kollar du på folk med liknande resurser så har de snarare nya vulgo-Vacherons och isade Nautilus. Inte Khanjar-Daytona och isade 37mm-kronografer från 70-talet. 6269 och 6270 är få som köpt oavsett resurser och möjlighet.

Bra bredd överlag med intressanta klockor. Concept-AP är det inte många som gillar. :)
Tror inte du pratar om speciellt klockintresserade människor när du nämner de klockorna.

Tror inte du pratar om speciellt klockintresserade människor när du nämner de klockorna.
Givetvis inte. Blir detta mindre intressant för att det han gillar numer är hetare än någonsin? När han startade så var vintagerollar en lika liten nisch som mycket annat. Han kunde ha samlat på Panerai om han bara följt allt som alla andra gillade.

Att han köper nya daytonor på löpande band känns mest som att han har en grej för just daytonor. Rainbowen är väl undantaget och när han köpte den så förstod ingen det heller.

Givetvis inte. Blir detta mindre intressant för att det han gillar numer är hetare än någonsin? När han startade så var vintagerollar en lika liten nisch som mycket annat. Han kunde ha samlat på Panerai om han bara följt allt som alla andra gillade.

Att han köper nya daytonor på löpande band känns mest som att han har en grej för just daytonor. Rainbowen är väl undantaget och när han köpte den så förstod ingen det heller.
Det tycker jag helt klart, men det är knappast hans problem eller någon annans för den delen. Han pratar om tio år, då var daytonor dyra. Inte lika dyra som idag men fortfarande dyra. För mig är inte klockorna så intressanta men det har jag aldrig kommenterat vad jag vet.

Det tycker jag helt klart, men det är knappast hans problem eller någon annans för den delen. Han pratar om tio år, då var daytonor dyra. Inte lika dyra som idag men fortfarande dyra. För mig är inte klockorna så intressanta men det har jag aldrig kommenterat.
Allt är relativt. Han köpte på sig mycket vintage på tidigt 00-tal. Inte gratis då heller men det var snarare mer tokigt att köpa det då jämfört med vad det är nu. Han är förmodligen fullt allvarlig när han säger att hans omgivning trott att han var galen.

Att du inte gillar gör det inte mindre intressant. Mayers två talking watches är det bästa de gjort tillsammans med Golbergers avsnitt. I min mening då. ;)

Jag är inte heller galen i vintagedaytonorna. Jag saknar giltrollar. Jag gillar dock hans entusiasm.

• Like
Reactions: bvb
Allt är relativt. Han köpte på sig mycket vintage på tidigt 00-tal. Inte gratis då heller men det var snarare tokigt att köpa det då jämfört med vad det är nu. Han är förmodligen fullt allvarlig när han säger att hans omgivning trott att han var galen.

Att du inte gillar gör det inte mindre intressant. Mayers två talking watches är det bästa de gjort tillsammans med Golbergers avsnitt. I min mening då. ;)
Nu vill du bara bråka, har inte påstått att samlingen var dålig eller tråkig. Inte heller att avsnittet var dåligt. Du får nog skälla på någon annan. För mig är det inte så intressant men det skrev jag ju själv?

• Like
Reactions: Per
Nu vill du bara bråka, har inte påstått att samlingen var dålig eller tråkig. Inte heller att avsnittet var dåligt. Du får nog skälla på någon annan. För mig är det inte så intressant men det skrev jag ju själv?
Du sa att han till 99% köpt det som var hett. Delar inte den uppfattningen. :)

Bäras väl och bäras väl, jag tänker mer på personligheten hos personer som köper den. Lite typ "har ni lagt märke till att jag har stålar? KOLLA PÅ MIG FÖR FAN!!!!" vibbar får jag iaf.
Ja Jo visst kan man få de vibbarna, men än igen tycker jag det handlar om vem som bär klockan. Är personen en sådan självgod person som gärna skryter och visar att de har pengar tycker jag det är osmakligt att bära den. Är man däremot mer som John, entusiastisk, och faktiskt uppskattar hantverket och modellen har jag inga bekymmer med det. Det är det jag menar när jag säger att han bär upp den väl.

Och ja, överlag är det sådana skrikiga personer som tyvärr köper den. Men John bär upp den väl och det är jag glad över :)

Intressant diskussion @Per och @Aurum - man kan hålla två bollar i luften samtidigt, ni har båda goda poänger. Hur som helst är underhållningsvärdet på detta avsnittet tokhögt.

Tillbaka
Topp