• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Big Five

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Försöker mig på ett första utkast:

Speedmaster pro
rolex explorer I
Longines super compressor
Heuer Monaco
... mmm får nog fundera på den sista ett tag till..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kul frågeställning, men lite för luddig... Djuren har jag hört talas om, men hårdrocken? Googlade och fann;

Trashmetal:?

Megadeth
Slayer
Metallica
Anthrax
Testament

Storvilt på Afrikas savanner:
Leopard
Lejon
Elefant
Noshörning
Afrikansk buffel

Och den viktigaste listan, som jag hittills kommit fram till;

Armbandsur:

PP Calatrava
VC Overseas
AP RO
JLC Reverso
Rolex Daytona PN
 

Fabian

Patek
2-Faktor
många bra alternativ!

Men tänk på att vi är klocknördar och vitt jag förstår(?) går utmaningen ut på nämna de 5 mest kända klockmodellerna någonsin. Suben är självklar etta, men frågan är om inte fler känner till den klassiska "guld"-casion före t.ex. rolex day-date? dont you think?
 

Sond

Patek
Rolex Submariner
Omega Speedmaster Professional
Jaeger LeCoultre Reverso
Breitling Navitimer
Vill ha in en PP men kan inte riktigt bestämma mig. Gillar inte Nautilus, men en del andra blir lite för dyra eller slätstrukna för att riktigt platsa på listan...
I avvaktan på att en PP ska väljas ut så kastar jag in Rolex Day Date.
 

Sond

Patek
många bra alternativ!

Men tänk på att vi är klocknördar och vitt jag förstår(?) går utmaningen ut på nämna de 5 mest kända klockmodellerna någonsin. Suben är självklar etta, men frågan är om inte fler känner till den klassiska "guld"-casion före t.ex. rolex day-date? dont you think?

Vart fick du det med "mest kända" ifrån..?
 

10past10

Omega
TA425-TA425-1.jpg


PC--Cortez-Ramon-.jpg



RX1665-DRSD-GHOST-03.jpg






RPM-Matt-Bain-081.jpg


TA580-1.JPG
 

AgE

Omega
Känns som man kan göra en big five med endast Rolex om man vill. Dessa 5 är ju rätt klassiska och känns relativt ofta igen av random folk som kanske inte är WIS:
Submariner
GMT Master
Day-date
Daytona
Explorer

En lite mer balanserad lista:
Rolex Submariner
Omega Speedmaster
AP Royal Oak
PP Calatrava
JLC Reverso

Dock lite tveksam till om oinitierade skulle ha en susning om Royal Oak, Calatrava och Reverso. Men de känns för mig som väldigt ikoniska klockor som är synonyma med respektive märken.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Alltså, hur kan man missförstå "The Big Five"-referensen?
För mig helt obegripligt.

Fram med popcornen!

haha syftar du på mig? jag kan ha helt fel då jag aldrig hört begreppet "the big five" bland jägare eller hårdrockare. Däremot försöker jag fråga mig själv vilka klockor som har haft mest legendstatus och som flest vanliga människor sett, på handleder runt om i världen.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
haha syftar du på mig? jag kan ha helt fel då jag aldrig hört begreppet "the big five" bland jägare eller hårdrockare. Däremot försöker jag fråga mig själv vilka klockor som har haft mest legendstatus och som flest vanliga människor sett, på handleder runt om i världen.
Inte hunnit läsa din post :)

The Big Five (för jägare) är de klassiska storvilten. De som kanske inte alla vill jaga, men ändå förstår att de är way up there på listan.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
AgE slog huvet på spiken, vilket också visas av att vi endast behövet ta modellnamn eller till o med smeknamn...

Speedy
Sub
Royal Oak
Reverso
Calatrava
 
  • Like
Reactions: AgE
D

Deleted member 1265

Guest
Snackar vi mest kända klockan för den stora allmänheten tror jag att vi har en självklar kandidat till listan:

07cp9UJ.jpg


;)

Men mina personliga "big five":

1:
iqshTlD.jpg


2:
T4fm0dB.jpg


3:
YUVZnAQ.jpg


4:
2DNamVs.jpg


5:
jttvWw3.jpg



Och en personlig favorit bland nya modeller:

aTcHRfA.jpg
Nu börjar vi snacka!
Framförallt måste den mest dedikerade klocknörd äga/bruka en Casio liknande du refererar till, (har ingen än, ger mig fet ångest)!
 

calzone

Vacheron
1. Facit
2. Festina
3. ONE
4. Regal
5. Jet-Set

Kollar man ur svenskt perspektiv så är dessa nästan ikoniska, eftersom många känner till dem och använder dem med stolthet. För att inte nämna att de marknadsförs som kvalitetsur av stjärnurmakarna och ur och pen.

Jag vill ha en allroundklocka för 60K vilken Facit kan du rekommendera för den pengen ?
 

Camo00

Patek
Listan behöver göras mer detaljerad, minst ner på ref-nivå, om det ska funka! Alla Submariner-modeller har INTE samma ikonstatus, inte alla olika Speedys heller!! :)

Jag är ju fortfarande noobig på det här, men som exempel på hur jag tänker:
Rolex Sub 6538
Rolex Daytona Paul Newman ref?
Omega Ploprof 600 Comex
Omega Speedmaster 105.003/105.012?
Patek 1436 Tiffany's

...typ...?! :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Listan behöver göras mer detaljerad, minst ner på ref-nivå, om det ska funka! Alla Submariner-modeller har INTE samma ikonstatus, inte alla olika Speedys heller!! :)

Jag är ju fortfarande noobig på det här, men som exempel på hur jag tänker:
Rolex Sub 6538
Rolex Daytona Paul Newman ref?
Omega Ploprof 600 Comex
Omega Speedmaster 105.003/105.012?
Patek 1436 Tiffany's

...typ...?! :)

Håller jag inte med om, antingen har modellen t.ex. Daytona en ikonstatus eller så har den inte det.
 
Topp