Håller jag inte med om, antingen har modellen t.ex. Daytona en ikonstatus eller så har den inte det.
Håller med dig:
Olika ref, men båda är lejon
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller jag inte med om, antingen har modellen t.ex. Daytona en ikonstatus eller så har den inte det.
Nope. Dagens Daytona har ju knappast samma ikonstatus som den tidigare har. Anser inte att en SubC når upp till några ikonhöjder heller för den delen. Jag kan gå så långt som att säga att ingen klocka som säljs nu har någon vidare ikonstatus.
Min lista:
1. Submariner (6204, 5512)
2. Speedmaster
3. Explorer 1
4. Bubble back
5. Royal Oak
Fast då falerar din lista väldigt snabbt, Speedmaster? Jag tycker t.ex. inte att denna är särskilt ikonisk:
![]()
Står fast vid vad jag sagt tidigare, antingen är Submariner en ikonisk modell eller så är den inte. 5512 eller 114060 spelar ingen roll i det avseendet, sen att prata specifika modller som har mer ikoniskt värde än andra. Självklart är det så.
Calatrava är jag osäker på, men dom första fyra är helt heads on
Nice!!Utan inbördes ordning:
]
Calatrava är med.
Det behöver ju vara lite spread mellan modellerna/djuren man kan ju inte ha med både Speedy o Daytona tex...
...det vore ju som att ha med både den stora kraftfulla afrikanska elefanten och den lite mindre och klenare men föralldel rätt söta indiska elefanten i djurens "Big Five"...![]()
Nej, ploprofen var ett magplask.Det är jag helt med dig på, men funderar ändå om jag inte hellre hade sett ploprof där istället![]()
Chronomat i så fallEn Navitimer borde väl kvala in?
Chronomat i så fall
Magplask måhända, men ändock ikoniskNej, ploprofen var ett magplask.
Så enkelt, så bra!Rolex Submariner
Omega Speedmaster
Patek Philippe Calatrava
Audemars Piguet Royal Oak
Jaeger LeCoultre Reverso
Wow! Jag klarade det utan att ha två från varken Patek eller Rolex...Trodde jag aldrig![]()
Patek borde jag välja och jag har sett några snygga, men om jag valde den för egen del så blev det nog mest för det höga värdets skull - AP har jag aldrig fastnat för - äh 2 listor och jag ökar till 6 för att få in Speedyn på historia.
Status/historia
Patek alla säger ju det och de förtjänar det troligen
Rolex skall ligga högt pga vad de åstadkommit
JLC otroligt och i vilka klockor har det inte suttit JLC-verk
A Lange u Söhne måste ha med en tysk och vilken underbar tysk sedan.
Vacheron - har man byggt klockor sedan 1755 utan avbrott så skall man med här.
Speedy Pro vilken historia
Status/historia/min smak
GMT 1675 Root Beer
A Lange u Soehne ojoj - svårt att välja
Blancpain Fifty Fathoms No Radiation
Zenith El Primero som Andsan och JE har.
JLC Reverso med komplikationer.
Speedy Pro