• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The Citizen Chronomaster AB9000-61E / kort recension

1: Den garanti du nämner gäller endast i Japan och du måste bo i Japan. Jag vet inte om det är just garanti man kan kalla det, men jag har förstått att första batteribytet efter 5 år är gratis. Du kontaktar Citizen och dom skickar hem ett förfrankerat emballage som du skickar tillbaka med klockan i. När den är klar skickas den tillbaka till dig (inom Japan).
2: Aldrig behövt fundera över service, så nej, ingen aning.
3: Ur & Penn är AD för Citizen Sverige. Chronomaster packningar är inte unika på något vis, bara gummi som på alla andra klockor :)

1: Precis, och därför bör man köpa sin klocka från en japansk handlare som accepterar ett ansvar som mellanhand vid gratisåtgärderna under den 10 åriga garantitiden (som de hade på klockorna tidigare). Hör gärna med Sakura Watches om denna tjänst ingår, och rapportera sedan gärna i tråden. Vanligtvis får man betala för frakten till Japan, frakten tillbaka till Sverige och möjligen en viss hanteringsavgift.

2. ok

3. Jag skulle inte ta det för givet att inte Chronomasterklockorna har packningar av högre kvalitet än de billigaste klockorna, detta är dock en gissning. Vad gäller packningen för det skruvade boettlocket kanske den är av någon standardstorlek, men jag har gått omkring och trott att packningen runt glaset över urtavlan har en mer modellspecifik design, och detsamma trodde jag om packningen i kronan, på många klockor byter man ju hela kronan när man gör täthetsservice. Den som kan mer om detta får gärna berätta hur det ligger till.

Sakura sa att jag skulle vända mig till dom med service ärenden om dom skulle uppstå, eftersom dom är ”gråhandlare” vill dom inte skylta med att dom säljer JDM utanför Japan. Man lär absolut få stå för frakten. Ett batteribyte med trycktest brukar ju kosta 250kr, så hela iden faller ju om du inte bor i Japan.

250 kronors batteribyte med trycktest? Lite som att lämna in en Lexus LFA på Mekonomen? :)

I Citizens 10-årsgarantin för Chronomaster ingår (ingick i alla fall tidigare, jag kan ej svara för vad som gäller klockor som säljs idag) bl.a.:

Batteribyte
Kontroll, kanske till och med kalibrering, av tidshållningen ( vilket jag tycker är relevant om man nu investerat i en HAQ)
De byter packningen till boettlocket och runt urtavleglaset
Nya bandstift
De tvättar kronan, jag antar att den byts vid behov

Jag har aldrig hört att man byter packning runt glaset om inte glaset gått sönder? Jag har både en ifrån 2001 och en ifrån 2004 som är både täta och håller tiden, så jag är inte speciellt oroad :)
Jag har de överblivna delarna från två olika packningsservice här vid skrivbordet, schweiziska märken, i båda fallen byttes krona, boettlockspackning och packningen runt urtavleglaset.

Och det gäller inte handlaren, det är mellan dig som boende i Japan och Citizen. Tror detsamma gäller Higushi och Seiya...
De handlare i Japan som säljer till utlandet och som gör detta "rätt" agerar som sagt mellanhand åt dig. De behåller de papper som behövs för att åt dig såsom om du bodde i Japan skicka in klockan till ex Citizen. Detta skall vi kunder vara mycket tacksamma för att de tar på sig detta extrajobbet, upp till 10 år efter att de sålt en klocka, och jag uppmanar alla att frikostigt utan gnäll betala alla extrakostnader detta medför de kundvänliga japanska handlarna. Domo arigato!

Vilken intressant recension, och kanonfin klocka.
Har verkligen blivit nyfiken på Citizen nu. Skall googla ikapp lite imorgon.
Låset påminde verkligen en hel del om GS.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter med alla dina inlägg?
Diskutera mitt intresse klockor.

JTror du ett batteribyte är dyrare för att klockan är dyr, eller tror du att den som byter batteri måste utbildas i en speciell verkstad?

Ta gärna en titt på boettlocket till en Chronomaster, rätt luriga "fästen", vill man att en random "250 kr "urmakare"" skall försöka öppna det med ett generiskt verktyg, eller vill man att de använder korrekt specialverktyg? Jag har erfarenhet av att en duktig urmakare repade ett boettlock enklare än chronomasterns med generiskt verktyg. Visst, man kan också använda friktionsboll.

Dessutom, som jag beskrivit, tidigare ingick i princip en täthetservice i Citizens 10 årsgaranti för Chronomaster vid batteribyte. Så två packningsservice ingår då om man lägger dem vid 4,5 och 9,5 år. Därför är det värdefullt att skicka tillbaka klockan till Japan.

Om du ändå tycker dig ha full koll på garantier och handlare och vilka packningar som behöver bytas förstår jag än mindre varför du bad mig kolla och återkomma i tråden med info.
Jag visste inte vad som gäller om man köper en Chronomaster idag, jag vet vad som gäller för de som köpts tidigare. Det verkar som om de kör 10 år fortfarande:
https://klocksnack.se/threads/citizen.38458/page-80#post-3124866

Jag vill minnas att du inte visste att Ur&Penn är AD för Citizen i Sverige, lycka till med att få en Japansk gråhandlare att ställa upp på dina önskemål
Nej, jag visste inte att Ur&Penn var AD / Generalagent (?) för Citizen i Sverige, av den enkla anledningen att jag inte har haft med dem att göra.

Jag har hela tiden haft en relation till en Japansk handlare som är AD och som till skillnad från vad du antyder har levererat till 100%; med tanke den hjälp jag fått där och från Citizen Japan skulle man kunna säga 1000%.

En lärdom i detta är alltså att innan man köper en Citizen Chronomaster från Japan så bör man kolla upp hur säljarens relation med Citizen ser ut, och vad säljaren åtar sig att göra åt dig i framtiden.

Senast ändrad:
Vi kan nog avsluta funderingarna med att konstatera att de första tio åren på en Chronomaster kommer med yttersta sannolikhet inga andra åtgärder än batteribyte behövas! Och det kan vi ju bespara japanerna :). Bra recension o fin klocka som man blir sugen på med jämna mellanrum.

Vi kan nog avsluta funderingarna med att konstatera att de första tio åren på en Chronomaster kommer med yttersta sannolikhet inga andra åtgärder än batteribyte behövas! Och det kan vi ju bespara japanerna :). Bra recension o fin klocka som man blir sugen på med jämna mellanrum.
10 år är rätt länge utan att byta packningar på en klocka som man använder aktivt. Och vart hade du tänkt gå för att få batteriet utbytt, hur hittar du någon som inte "garanterat" förstör ditt boettlock? Vad kostar batteribytet där?

Köper du klockan från rätt säljare i Japan så ingår 10 års garanti och i princip 2 st packningsservice, med batteribyte och kalibrering, väl värt att tänka på när man letar klocka, billigast är inte alltid billigast. Man kan skicka en klocka till Japan för runt 200 kr med REK. Klockor kan gå sönder, 10 års garanti är inte fel!

Detta är viktig information till den som överväger att köpa en Citizen Chronomaster.

Det kan vara relevant om man tycker att det gör en The Citizen än mer prisvärd :) Du kanske kan specificera några eller någon som är "rätt säljare" så slipper det gissas?
Trådarna nedan diskuterar frågan. (Tillägg: Trådarna nedan är gamla men informationen korrekt!) Så länge klockan säljs av en AD i Japan, antar jag att vem som helst med adress i Japan kan registrera klockan i sitt namn och agera mellanhand, detta får man diskutera och förhandla om vid köptillfället.
https://forums.watchuseek.com/f9/citizen-chronomaster-battery-changes-277126.html
https://forums.watchuseek.com/f9/citizen-chronomaster-warranty-requires-japan-address-189133.html

Senast ändrad:
10 år är rätt länge utan att byta packningar på en klocka som man använder aktivt. Och vart hade du tänkt gå för att få batteriet utbytt, hur hittar du någon som inte "garanterat" förstör ditt boettlock? Vad kostar batteribytet där?

Köper du klockan från rätt säljare i Japan så ingår 10 års garanti och i princip 2 st packningsservice, med batteribyte och kalibrering, väl värt att tänka på när man letar klocka, billigast är inte alltid billigast. Man kan skicka en klocka till Japan för runt 200 kr med REK. Klockor kan gå sönder, 10 års garanti är inte fel!

Detta är viktig information till den som överväger att köpa en Citizen Chronomaster.
Nu är väl detta helt fel tråd att käbbla om detta men jag tycker du är ute o cyklar lite. För det första håller oftast klockor tätheten väldigt bra och länge. Det räcker gott att göra ett trycktest någon gång och så länge det är OK bara byta batteri. Alternativet här att skicka till Japan innebär dels ingen garanti för att jobbet blir bättre gjort än hemma. Dels utsätter du klockan för risken av omild packetsortering samt risk för att den kommer bort. Och dels kostar det betydligt mer än 200 spänn att skicka försäkrat för ett värde av kanske 25k ToR Japan. Det kostar ju typ 140 envägs rek för max 10k inom Sverige. Ergo...skit i att skicka till Japan för att byta batteri :)

Nu är väl detta helt fel tråd att käbbla om detta men jag tycker du är ute o cyklar lite. För det första håller oftast klockor tätheten väldigt bra och länge. Det räcker gott att göra ett trycktest någon gång och så länge det är OK bara byta batteri. Alternativet här att skicka till Japan innebär dels ingen garanti för att jobbet blir bättre gjort än hemma. Dels utsätter du klockan för risken av omild packetsortering samt risk för att den kommer bort. Och dels kostar det betydligt mer än 200 spänn att skicka försäkrat för ett värde av kanske 25k ToR Japan. Det kostar ju typ 140 envägs rek för max 10k inom Sverige. Ergo...skit i att skicka till Japan för att byta batteri :)

Nej det finns Ingen garanti för att Citizens Chronomasterurmakare är bättre än din lokala tonåring på Ur&Penn, men jag vet vad jag tror. Ja paket kan komma bort, men en klocka rätt packad i ett paket är helt säkert ur stötsynpunkt, värre att cykla med klockan etc.

Jag har god erfarenhet att skicka klockor internationellt, det bästa är att skriva ett felaktigt lågt värde, samt ange "fel" innehåll, och skicka med vanlig REK. Detta är också vad som rekommenderas av en firma som erbjuder extra fraktförsäkring, se de trådar som finns om frakt.

Att deklarera höga värden på paket och köpa dyra fraktalternativ är som att be om att bli av med paketet.

För övrigt intressant att du tycker det är så viktigt att försäkra paket, men att du vill ta chanser med vattentätheten med klockor för runt 25 000 kr. Var och en har sin melodi!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp