idagtisdag
Basic
1: Den garanti du nämner gäller endast i Japan och du måste bo i Japan. Jag vet inte om det är just garanti man kan kalla det, men jag har förstått att första batteribytet efter 5 år är gratis. Du kontaktar Citizen och dom skickar hem ett förfrankerat emballage som du skickar tillbaka med klockan i. När den är klar skickas den tillbaka till dig (inom Japan).
2: Aldrig behövt fundera över service, så nej, ingen aning.
3: Ur & Penn är AD för Citizen Sverige. Chronomaster packningar är inte unika på något vis, bara gummi som på alla andra klockor
1: Precis, och därför bör man köpa sin klocka från en japansk handlare som accepterar ett ansvar som mellanhand vid gratisåtgärderna under den 10 åriga garantitiden (som de hade på klockorna tidigare). Hör gärna med Sakura Watches om denna tjänst ingår, och rapportera sedan gärna i tråden. Vanligtvis får man betala för frakten till Japan, frakten tillbaka till Sverige och möjligen en viss hanteringsavgift.
2. ok
3. Jag skulle inte ta det för givet att inte Chronomasterklockorna har packningar av högre kvalitet än de billigaste klockorna, detta är dock en gissning. Vad gäller packningen för det skruvade boettlocket kanske den är av någon standardstorlek, men jag har gått omkring och trott att packningen runt glaset över urtavlan har en mer modellspecifik design, och detsamma trodde jag om packningen i kronan, på många klockor byter man ju hela kronan när man gör täthetsservice. Den som kan mer om detta får gärna berätta hur det ligger till.