• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Helt fantastiskt. Vore kul att se lite bilder på den :)
Den är längst ner till höger på denna bild med mina trotjänare
oldies-jpg.303573
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har fått för mig att jag behöver en Chronomaster på typ 35-36 mm, gärna ecodrive. Men det är inte bara svårt att hitta nån som säljer en, det verkar helt omöjligt att ens hitta nån lista över modeller. Nån som har bra förslag på söktermer till Google och Ebay?
Det blir knepigt det. 35-36mm fanns bara "förr", i detta fall tidigt 2000 tal och då med A660 kvarts-verk. Den första generationen Chronomasters med eco-drive har urverket A010 med power reserve på tavlan och det senaste A060 utan. Jag "tror" den minsta eco-drive modellen är 37,5mm. Så om storleken är prio 1 så får du söka "The Citizen Chronomaster A660". Om eco-drive är prio 1 så söker du istället på dom andra urverken, eventuellt "The Citizen Chronomaster med tillägget AQ" som indikerar ecodrive. Testa att söka på ebay så kan det dyka upp oväntade träffar.
 

nept

Panerai
Det blir knepigt det. 35-36mm fanns bara "förr", i detta fall tidigt 2000 tal och då med A660 kvarts-verk. Den första generationen Chronomasters med eco-drive har urverket A010 med power reserve på tavlan och det senaste A060 utan. Jag "tror" den minsta eco-drive modellen är 37,5mm. Så om storleken är prio 1 så får du söka "The Citizen Chronomaster A660". Om eco-drive är prio 1 så söker du istället på dom andra urverken, eventuellt "The Citizen Chronomaster med tillägget AQ" som indikerar ecodrive. Testa att söka på ebay så kan det dyka upp oväntade träffar.

Så antingen liten eller soldriven. Bra info!
 
Nu har jag äntligen fått den, min efterlängtade Citizen ca0450-57a.

Måste säga att jag är helnöjd med den, storleken är också perfekt. 40mm case, 47mm lug to lug och 20mm mellan bandhornen. Tjockleken är på 12mm. Klockan känns väldigt välbyggd och lagom tung på handleden. Boetten påminner lite om en del Grand Seiko modeller till utseendet tycker jag. Svårt att få med på bild med min dåliga mobilkamera, men där poleringen på ovansidan av boetten möter den borstade undersidan, är knivskarp. Inga "suddiga" övergångar, om ni förstår vad jag menar, utan en väldigt skarp linje. Väldigt snyggt! Urtavlan är en sunburst tavla som skiftar mellan vit och silver. De applicerade indexen är något upphöjda, och en väldigt fin detalj med de är att de är borstade på ovansidan, men polerade på kanterna. Detta gör att de först ser matta ut, men så fort man vrider på armen så skimrar det till. Klockan drivs av Citizens Eco drive B612 urverk, och jag gillar att Citizen valde att ej ha med texten "eco drive" på tavlan. Klockan har ett platt, men upphöjt safirglas och är 100m vattentät. Knapparna har en mekanisk känsla när man trycker in de, och kronograf visaren sveper istället för att ticka. Kronan är push-pull. Till sist, länken är helt solid och med solida ändlänkar. Det det jag gillar mest med länken är att den är rätt tunn, och att den smalnar av till 16mm vid claspen. Det jag inte gillar med länken, är att den ser 7 delad ut, men egentligen är det bara en del per länk. En annan sak jag inte gillar att är att länken inte är skruvad, utan har så kallade sprintar med hylsor. Därför blev det ett besök hos Klockmaster Globen för att korta länken och fick fantastisk service, som vanligt.
Men på det stora hela är jag väldigt nöjd och denna kommer få mycket handledstid.

Här kommer lite bilder!
20191204_212933.jpg
20191204_212622.jpg
20191203_125826.jpg
20191204_212741.jpg
20191204_213518.jpg
20191204_212645.jpg
20191204_212753.jpg
20191204_064030.jpg
20191204_213718.jpg
20191204_212859.jpg
20191204_213725.jpg
20191204_212852.jpg
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Jag saknar faktiskt en sådan "gentleman-kronograf" i Seiko GS utbudet. Alla deras kronografer är så biffiga, jag skulle vilja se något enkelt och stilrent, finns inte!

Nu har jag äntligen fått den, min efterlängtade Citizen ca0450-57a.

Måste säga att jag är helnöjd med den, storleken är också perfekt. 40mm case, 47mm lug to lug och 20mm mellan bandhornen. Tjockleken är på 12mm. Klockan känns väldigt välbyggd och lagom tung på handleden. Boetten påminner lite om en del Grand Seiko modeller till utseendet tycker jag. Svårt att få med på bild med min dåliga mobilkamera, men där poleringen på ovansidan av boetten möter den borstade undersidan, är knivskarp. Inga "suddiga" övergångar, om ni förstår vad jag menar, utan en väldigt skarp linje. Väldigt snyggt! Urtavlan är en sunburst tavla som skiftar mellan vit och silver. De applicerade indexen är något upphöjda, och en väldigt fin detalj med de är att de är borstade på ovansidan, men polerade på kanterna. Detta gör att de först ser matta ut, men så fort man vrider på armen så skimrar det till. Klockan drivs av Citizens Eco drive B612 urverk, och jag gillar att Citizen valde att ej ha med texten "eco drive" på tavlan. Klockan har ett platt, men upphöjt safirglas och är 100m vattentät. Knapparna har en mekanisk känsla när man trycker in de, och kronograf visaren sveper istället för att ticka. Kronan är push-pull. Till sist, länken är helt solid och med solida ändlänkar. Det det jag gillar mest med länken är att den är rätt tunn, och att den smalnar av till 16mm vid claspen. Det jag inte gillar med länken, är att den ser 7 delad ut, men egentligen är det bara en del per länk. En annan sak jag inte gillar att är att länken inte är skruvad, utan har så kallade sprintar med hylsor. Därför blev det ett besök hos Klockmaster Globen för att korta länken och fick fantastisk service, som vanligt.
Men på det stora hela är jag väldigt nöjd och denna kommer få mycket handledstid.

Här kommer lite bilder!
20191204_212933.jpg
20191204_212622.jpg
20191203_125826.jpg
20191204_212741.jpg
20191204_213518.jpg
20191204_212645.jpg
20191204_212753.jpg
20191204_064030.jpg
20191204_213718.jpg
20191204_212859.jpg
20191204_213725.jpg
20191204_212852.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag saknar faktiskt en sådan "gentleman-kronograf" i Seiko GS utbudet. Alla deras kronografer är så biffiga, jag skulle vilja se något enkelt och stilrent, finns inte!
Sports, Elegance och Heritage heter deras linjer. Jag antar du tänker på något i stil med de modeller som finns i Elegance kollektionen? Jag har mycket svårt att tro att någon kronograf i den stilen kommer komma ifrån GS då Seiko traditionellt endast har haft kronografer i sportkollektioner. Det samma tror jag gäller även Citizen, kronograf=sport. Möjligen lite "stålsport" i stil med allt som kom på ´90 talet, men mekaniska kronografer i ´40-´50 tals stil har mig veterligen aldrig förekommit
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ohoj!
Är lite sugen på en vardagsklocka som tål de fysiska påfrestningarna.
Sprang på denna

https://www.uret.se/citizen-promast...o-XzHrsHr7OU25qxTTfvOFuuoAaU9fOxoCJvkQAvD_BwE

som jag tycker verkar perfekt förutom att den är lite stor med sina 44mm. Men nån sa att den mätte 42 över bezeln, vilket jag hoppas på.
Någon som har denna modell och kan säga hur den känns i verkligheten?
Sök på ref nr i forumet så hittar du säkert flera omdömen och bilder
 
Ohoj!
Är lite sugen på en vardagsklocka som tål de fysiska påfrestningarna.
Sprang på denna

https://www.uret.se/citizen-promast...o-XzHrsHr7OU25qxTTfvOFuuoAaU9fOxoCJvkQAvD_BwE

som jag tycker verkar perfekt förutom att den är lite stor med sina 44mm. Men nån sa att den mätte 42 över bezeln, vilket jag hoppas på.
Någon som har denna modell och kan säga hur den känns i verkligheten?

Annars är ju Promaster tough en höjdare som vardagsklocka.

https://www.uret.se/citizen-promaster-svart-stal-o42-mm-p-340929.html

Finns i svart och grön också om jag inte minns fel. Står som nästa på min inköpslista.
 

Ekberget

Cartier
Precis efter vi snackat om dom här pandakronograferna sprang jag på en annons på bukten. La in ett maxbud som jag gör ibland, oftast alldeles för lågt mot vad slutpriset landar på, men denna gången lyckades jag knipa ett litet fynd. Lite använt skick visade det sig men hög kvalitetskänsla. Bra klocka för en väldigt liten peng.
20191209_211957.jpg

Kalendern va inte inställd så fixat det nu. Tack Youtube säger jag bara... puh!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Precis efter vi snackat om dom här pandakronograferna sprang jag på en annons på bukten. La in ett maxbud som jag gör ibland, oftast alldeles för lågt mot vad slutpriset landar på, men denna gången lyckades jag knipa ett litet fynd. Lite använt skick visade det sig men hög kvalitetskänsla. Bra klocka för en väldigt liten peng.
20191209_211957.jpg

Kalendern va inte inställd så fixat det nu. Tack Youtube säger jag bara... puh!
Även om jag sällan använder larmet på de klockor jag har med den funktionen är det ändå en rolig komplikation att ha, speciellt på analoga klockor :)
 

idagtisdag

Cartier
Två nya Chronomasters!
Med A060 i begränsad upplaga. Jag gillar den blåa. De nämner 10 års garanti, så då verkar det som om de fortfarande kör 10 år med gratis batteribyte och packningsservice.

https://citizen.jp/product/the-citizen/lineup/detail/index.html?seihin_no=AQ4054-01E
tråd, verkar som en i USA lyckades få en med Black Friday Rabatt?
https://forums.watchuseek.com/f9/surprise-email-fron-citizen-5079679-2.html

Lite bättre produktfoton än de där sterila fotona japanska märken ofta kör. Google translate:
pc_AQ4054-01E_3m.png

AQ4050-02L

¥ 300,000 + 税
pc_AQ4050-02L_1m.png



  • AQ4054-01E
pc_AQ4054-01E_1m.png



300 limited editions scheduled to be released on December 7

Model variation



spec
Main features
  • Eco-drive (no radio wave reception function)

  • High-precision eco-drive

  • stainless

  • DURATET DLC

  • Limited model
Details

Caliber No. A060 
accuracy ± 5 seconds / year 
weight 73g 
Thickness 11.6mm 
Case size
39.0mm 

About case size

Case stainless 
surface treatment DURATET DLC
(Black) 
Glass Dual spherical sapphire glass (99% clarity coating) 
band
Alligator leather
three-fold push type Nakadome 

security
Free inspection by registering products for Citizen owners site registration , 10 years manufacturer warranty 
Functional features

  • Second hand stop function
    date early correction function
    0 o'clock just calendar update feature
    time difference setting function
    remaining charge display function
    Charge warning function
    Overcharge protection
    impact detection function
    needle automatic correction function 
icon_dura_dlc.gif
icon_hatsuden1.5n.gif
icon_yakou.gif
icon_calendar.gif
icon_eco.gif
icon_perfex.gif
icon_eco-drive.gif
icon_10kiatsu.gif
icon_seve.gif
icon_push.gif
icon_taiji1.gif
icon_5nensa.gif

About icons
icon_brank_01.png


  • * Please refer to the reference values for weight, thickness and case size.
  • * Prices and specifications are subject to change without notice.
thecitizen_parts_AQ405x_01.jpg

thecitizen_parts_AQ405x_02.jpg

In the 1960s, the “Citizen Chronomaster” was renowned as a high-precision watch for mechanical watches.
The
Chronomaster displays the eagle mark and Chronomaster's letters with their wings widened as a symbol of Citizen's watchmaking confidence and pride .
Limited models wearing special colors of BLACK and BLUE will appear.
With a fresh color, thick leather band, strong hands and indexes, it is a business and
sporty impression.

thecitizen_parts_AQ4054-01E.jpg

BLACK EAGLE

Expressing strength and elegance with high quality and glossy jet black.
The Citizen adopts the first case with deratect DLC.
The dial is based on jet black and has an eagle symbol that symbolizes The Citizen, and
a vertical stripe with a smart impression to create a calm and mature atmosphere
.
Ryuzu also has an eagle mark, and is particular about fine details.



pc_AQ4054-01E_1l.jpg
 
Senast ändrad:
Topp