Seikosnubben
Basic
Helt fantastiskt. Vore kul att se lite bilder på denMin äldsta eco-drive har tickat problemfritt i 22 år nu tror jag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Helt fantastiskt. Vore kul att se lite bilder på denMin äldsta eco-drive har tickat problemfritt i 22 år nu tror jag
Den är längst ner till höger på denna bild med mina trotjänareHelt fantastiskt. Vore kul att se lite bilder på den
Det blir knepigt det. 35-36mm fanns bara "förr", i detta fall tidigt 2000 tal och då med A660 kvarts-verk. Den första generationen Chronomasters med eco-drive har urverket A010 med power reserve på tavlan och det senaste A060 utan. Jag "tror" den minsta eco-drive modellen är 37,5mm. Så om storleken är prio 1 så får du söka "The Citizen Chronomaster A660". Om eco-drive är prio 1 så söker du istället på dom andra urverken, eventuellt "The Citizen Chronomaster med tillägget AQ" som indikerar ecodrive. Testa att söka på ebay så kan det dyka upp oväntade träffar.Har fått för mig att jag behöver en Chronomaster på typ 35-36 mm, gärna ecodrive. Men det är inte bara svårt att hitta nån som säljer en, det verkar helt omöjligt att ens hitta nån lista över modeller. Nån som har bra förslag på söktermer till Google och Ebay?
Det blir knepigt det. 35-36mm fanns bara "förr", i detta fall tidigt 2000 tal och då med A660 kvarts-verk. Den första generationen Chronomasters med eco-drive har urverket A010 med power reserve på tavlan och det senaste A060 utan. Jag "tror" den minsta eco-drive modellen är 37,5mm. Så om storleken är prio 1 så får du söka "The Citizen Chronomaster A660". Om eco-drive är prio 1 så söker du istället på dom andra urverken, eventuellt "The Citizen Chronomaster med tillägget AQ" som indikerar ecodrive. Testa att söka på ebay så kan det dyka upp oväntade träffar.
Snygg Citizen!Den är längst ner till höger på denna bild med mina trotjänare
@Seikosnubben ser riktigt bra ut! Hoppas min också dyker upp snart, står "retention" när jag kör en tracking på den. Har passerat tullen om jag förstår det hela rätt.
Nu har jag äntligen fått den, min efterlängtade Citizen ca0450-57a.
Måste säga att jag är helnöjd med den, storleken är också perfekt. 40mm case, 47mm lug to lug och 20mm mellan bandhornen. Tjockleken är på 12mm. Klockan känns väldigt välbyggd och lagom tung på handleden. Boetten påminner lite om en del Grand Seiko modeller till utseendet tycker jag. Svårt att få med på bild med min dåliga mobilkamera, men där poleringen på ovansidan av boetten möter den borstade undersidan, är knivskarp. Inga "suddiga" övergångar, om ni förstår vad jag menar, utan en väldigt skarp linje. Väldigt snyggt! Urtavlan är en sunburst tavla som skiftar mellan vit och silver. De applicerade indexen är något upphöjda, och en väldigt fin detalj med de är att de är borstade på ovansidan, men polerade på kanterna. Detta gör att de först ser matta ut, men så fort man vrider på armen så skimrar det till. Klockan drivs av Citizens Eco drive B612 urverk, och jag gillar att Citizen valde att ej ha med texten "eco drive" på tavlan. Klockan har ett platt, men upphöjt safirglas och är 100m vattentät. Knapparna har en mekanisk känsla när man trycker in de, och kronograf visaren sveper istället för att ticka. Kronan är push-pull. Till sist, länken är helt solid och med solida ändlänkar. Det det jag gillar mest med länken är att den är rätt tunn, och att den smalnar av till 16mm vid claspen. Det jag inte gillar med länken, är att den ser 7 delad ut, men egentligen är det bara en del per länk. En annan sak jag inte gillar att är att länken inte är skruvad, utan har så kallade sprintar med hylsor. Därför blev det ett besök hos Klockmaster Globen för att korta länken och fick fantastisk service, som vanligt.
Men på det stora hela är jag väldigt nöjd och denna kommer få mycket handledstid.
Här kommer lite bilder!
Håller helt med. Önskar faktiskt också att GS hsde en kronograf med 9f urverket. Hade varit en grym kvartskronografJag saknar faktiskt en sådan "gentleman-kronograf" i Seiko GS utbudet. Alla deras kronografer är så biffiga, jag skulle vilja se något enkelt och stilrent, finns inte!
Sports, Elegance och Heritage heter deras linjer. Jag antar du tänker på något i stil med de modeller som finns i Elegance kollektionen? Jag har mycket svårt att tro att någon kronograf i den stilen kommer komma ifrån GS då Seiko traditionellt endast har haft kronografer i sportkollektioner. Det samma tror jag gäller även Citizen, kronograf=sport. Möjligen lite "stålsport" i stil med allt som kom på ´90 talet, men mekaniska kronografer i ´40-´50 tals stil har mig veterligen aldrig förekommitJag saknar faktiskt en sådan "gentleman-kronograf" i Seiko GS utbudet. Alla deras kronografer är så biffiga, jag skulle vilja se något enkelt och stilrent, finns inte!
Sök på ref nr i forumet så hittar du säkert flera omdömen och bilderOhoj!
Är lite sugen på en vardagsklocka som tål de fysiska påfrestningarna.
Sprang på denna
https://www.uret.se/citizen-promast...o-XzHrsHr7OU25qxTTfvOFuuoAaU9fOxoCJvkQAvD_BwE
som jag tycker verkar perfekt förutom att den är lite stor med sina 44mm. Men nån sa att den mätte 42 över bezeln, vilket jag hoppas på.
Någon som har denna modell och kan säga hur den känns i verkligheten?
Ett framgångsrikt tips! Tack för det!Sök på ref nr i forumet så hittar du säkert flera omdömen och bilder
Ohoj!
Är lite sugen på en vardagsklocka som tål de fysiska påfrestningarna.
Sprang på denna
https://www.uret.se/citizen-promast...o-XzHrsHr7OU25qxTTfvOFuuoAaU9fOxoCJvkQAvD_BwE
som jag tycker verkar perfekt förutom att den är lite stor med sina 44mm. Men nån sa att den mätte 42 över bezeln, vilket jag hoppas på.
Någon som har denna modell och kan säga hur den känns i verkligheten?
Den är ju riktigt fin. Gör sig nog ännu bättre på ett ljust läder.Nu har jag hämtat min klocka beställd från Sakura. Återigen tack för tipset i tråden.
Spontant känns den riktigt bra!
Grattis, ser jättefin ut! Älskar tavlan.Nu har jag hämtat min klocka beställd från Sakura. Återigen tack för tipset i tråden.
Spontant känns den riktigt bra!
Även om jag sällan använder larmet på de klockor jag har med den funktionen är det ändå en rolig komplikation att ha, speciellt på analoga klockorPrecis efter vi snackat om dom här pandakronograferna sprang jag på en annons på bukten. La in ett maxbud som jag gör ibland, oftast alldeles för lågt mot vad slutpriset landar på, men denna gången lyckades jag knipa ett litet fynd. Lite använt skick visade det sig men hög kvalitetskänsla. Bra klocka för en väldigt liten peng.
Kalendern va inte inställd så fixat det nu. Tack Youtube säger jag bara... puh!
Det är ju en riktigt bra komplikation för folk med tidsstyrd medicinering eller annan daglig påminnelse. Mobilen i all ära men den kan tappas, glömmas eller bli stulen.Även om jag sällan använder larmet på de klockor jag har med den funktionen är det ändå en rolig komplikation att ha, speciellt på analoga klockor
Den är ju riktigt fin. Gör sig nog ännu bättre på ett ljust läder.
Har köpt racingläder från singularstraps ett par gånger. Tycker de är fina. Lädret är tjockt så de kan vara litet stela i början.Tack! Ljust racing-läder ska beställas. Någon som har tips på bra ställe att köpa på? Har testat fån tid och ting som var helt okej men tar gärna lite rejälare i tjocklek.
Har köpt racingläder från singularstraps ett par gånger. Tycker de är fina. Lädret är tjockt så de kan vara litet stela i början.
Precis, man kan jämföra med Pateks eleganta kronografer. Från chrono24, något sådant härHåller helt med. Önskar faktiskt också att GS hsde en kronograf med 9f urverket. Hade varit en grym kvartskronograf
Nu kom jag på vilken klocka som är lik den där, en PATEK PHILIPPE 5960. Dags för en Chronomaster kronograf! (klockan nedan, är, tyvärr, inte min)Nu har jag äntligen fått den, min efterlängtade Citizen ca0450-57a.
SnabbastSjukt snabb på racing