• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, tack!

Du tror inte på en tvätt av guldpartiet i mitten? Tänkte om det var något cellulosabaserat ovanpå, men det kanske också är att förstöra?! ;)

Beror på hur modig/hur du värdesätter din dinka. Man kan lite lätt ge sig på lacken, dvs inte ta bort lacken utan att jämna till lackens yta. Hur tavlan kommer reagera vet man däremot aldrig, så ja...
 

rogart-63

Patek
Någon som vågar sig på att beskriva denna Atlantic?
Jag har gått bet. Killen på jobbet som lämnade den till mig ska ge mig Eternan på sista bilden som tack för hjälpen om jag identifierar och fixar upp Atlanticen lite.


20140427_094559.jpg

20140427_094552.jpg


Eternan kan ni ju också hjälpa till med om ni vill. Tänker spontant att den liknar deras WW2 klockor men har inte sett en WW2 Eterna med vit urtavla.
20140427_094633.jpg



Tack på förhand

Den översta Atlanticen är mullig . Har den profilslipat glas ? Ser ut så på bilden
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ett av de äldsta Atlantic armbandsuren som finns på forumet? Hittade den med sprucket glas i en påse med blandade skrotur, och skulle gissa att den är tillverkad på 40-talet. Trevlig design och bakom den ganska förstörda tavlan kan man föreställa sig hur cool den måste varit som ny. Funderat ett tag om den var värd att visa när tavlan ser ut som den gör, men gör det nu i alla fall. :)

1.jpg


Skruvad vattentät boett i "viceroy-stil"
SAM_3042.JPG

SAM_3043.JPG


I Boettlocket hittade jag en märkning L L i en circel.
Den enda träffen på klockföretag med initialerna L L var mycket riktigt en boetttillverkare.
L & L Watch case company, New York. Det här kan betyda att klockan från början var exporterad och såld på den Amerikanska marknaden. Intressant :)

sam_3044.jpg


SAM_3045.JPG


Det tog ett tag innan jag hittade på någon referens för vad det här kunde vara för urverk, men efter att ha kikat lite gammal Atlantic-reklam hittade jag en bild på vad som borde vara ett besläktat urverk. AS cal 10½

Om någon har ett annat förslag får ni gärna skriva!

sam_3055 aristokrat.jpg

Ett avslutande wristshot...
SAM_3066.JPG


Kanske det skulle vara värt att lämna in tavlan för tvätt och förminska skadan uppe vid XII. Någon som vet vad det kostar och vart man vänder sig?
Underbar! Har inte sett någon Atlantic med den boetten tidigare, patinan stör mig inte alls!;) Tack för kul läsning...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Underbar! Har inte sett någon Atlantic med den boetten tidigare, patinan stör mig inte alls!;) Tack för kul läsning...


Tack, tycker alltid det är alltid kul att grotta ner mig och nysta i gamla klockor.
Jag har fastnat lite för den här boettformen på senare tid (Vet inte om Viceroy är rätt benämning). De bär betydligt större än de med vanliga bandhorn, lite samma känsla som "tanks" med undantaget att folk verkar fly dessa som pesten ute på bukten/tratten...
Patinan fungerar, även om jag gärna hade varit utan skadan kl 12-13.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ett av de äldsta Atlantic armbandsuren som finns på forumet? Hittade den med sprucket glas i en påse med blandade skrotur, och skulle gissa att den är tillverkad på 40-talet. Trevlig design och bakom den ganska förstörda tavlan kan man föreställa sig hur cool den måste varit som ny. Funderat ett tag om den var värd att visa när tavlan ser ut som den gör, men gör det nu i alla fall. :)

1.jpg


Skruvad vattentät boett i "viceroy-stil"
SAM_3042.JPG

SAM_3043.JPG


I Boettlocket hittade jag en märkning L L i en circel.
Den enda träffen på klockföretag med initialerna L L var mycket riktigt en boetttillverkare.
L & L Watch case company, New York. Det här kan betyda att klockan från början var exporterad och såld på den Amerikanska marknaden. Intressant :)

sam_3044.jpg


SAM_3045.JPG


Det tog ett tag innan jag hittade på någon referens för vad det här kunde vara för urverk, men efter att ha kikat lite gammal Atlantic-reklam hittade jag en bild på vad som borde vara ett besläktat urverk. AS cal 10½

Om någon har ett annat förslag får ni gärna skriva!

sam_3055 aristokrat.jpg

Ett avslutande wristshot...
SAM_3066.JPG


Kanske det skulle vara värt att lämna in tavlan för tvätt och förminska skadan uppe vid XII. Någon som vet vad det kostar och vart man vänder sig?

Fy puppan va läcker! Inte röra tavlan! Hur vacker som helst!

Diameter?
 

Ragge

Cartier
Jag kanske är helt ute och cyklar, men a et i logon och på kronan får mig att fundera. Kan denna Leopard ha någon Atlantic koppling? Det sitter ett AS 1686 standard verk i den. För övrigt, tack för en intressant tråd och fin samling du har Ariste.
20140914_222159.jpg
20140914_222105.jpg
20140914_222141.jpg
20140914_222229.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag kanske är helt ute och cyklar, men a et i logon och på kronan får mig att fundera. Kan denna Leopard ha någon Atlantic koppling? Det sitter ett AS 1686 standard verk i den. För övrigt, tack för en intressant tråd och fin samling du har Ariste.
20140914_222159.jpg
20140914_222105.jpg
20140914_222141.jpg
20140914_222229.jpg
Kul fynd, Ragge! Ser onekligen ut som någon form av samarbete eller subbrand, hittar inget om det men China och Warwian brukar ha bra källor till fakta. Hittade du den i Sverige?
 

Ragge

Cartier
Kul fynd, Ragge! Ser onekligen ut som någon form av samarbete eller subbrand, hittar inget om det men China och Warwian brukar ha bra källor till fakta. Hittade du den i Sverige?
Tja, jag hör ju hemma på Åland och jag bytte till mig en ask med några ruggiga objektklockor mot en gammal hyvel och i den asken fanns denna med. Den är i dåligt skick och saknar sekundvisaren, men det finns liv i verket. Vi har alltid haft mycket sjöfarare och jag har förstått att Atlantic var ett populärt märke. Hur många som kom med hem sedan berodde väl på hur många hamnar som angjordes före hemresan då det ofta blev bytesobjekt mot diverse varor och tjänster. ;-)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tja, jag hör ju hemma på Åland och jag bytte till mig en ask med några ruggiga objektklockor mot en gammal hyvel och i den asken fanns denna med. Den är i dåligt skick och saknar sekundvisaren, men det finns liv i verket. Vi har alltid haft mycket sjöfarare och jag har förstått att Atlantic var ett populärt märke. Hur många som kom med hem sedan berodde väl på hur många hamnar som angjordes före hemresan då det ofta blev bytesobjekt mot diverse varor och tjänster. ;-)
En klocka i varje hamn...;)
 
Topp