• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

PJW

Audemars
2-Faktor
Kul att få väcka denna tråd till liv igen! Har nämligen precis köpt mig en Atlantic, ett Världsmästarur 21 jewels närmare bestämt. Någon som skulle kunna hjälpa mig datera och kanske sitter på lite kuriosa? Avläser från nifag:s bild att det bör vara en 50-talare, men mer än så vet jag inte..
210510110_140e576d-994f-4d42-a0a4-f1065bc46547.jpg
210510110_f600f0c6-3f0d-44c8-a61c-5e43c7a11ecf.jpg
 
Kul att få väcka denna tråd till liv igen! Har nämligen precis köpt mig en Atlantic, ett Världsmästarur 21 jewels närmare bestämt. Någon som skulle kunna hjälpa mig datera och kanske sitter på lite kuriosa? Avläser från nifag:s bild att det bör vara en 50-talare, men mer än så vet jag inte..
210510110_140e576d-994f-4d42-a0a4-f1065bc46547.jpg
210510110_f600f0c6-3f0d-44c8-a61c-5e43c7a11ecf.jpg
Snyggt med signerat boettlock, inte sett innan (kanske i denna tråd, men det minns jag inte isf)!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tackar hörni! Ja, boetten är urläcker. Men jag har svårt att tro att tavlan och boetten ursprungligen är från samma klocka? Har ej fått den i näven ännu, men att avgöra från skicket.. Ang. länken så tycker jag också att den är ball, men jag är rädd att den blir svår att bära upp till vardags för min del. Funderar därför på att byta ut den mot ett sletet läder/mocka eller ett Perlon i sand eller navy...
 

nifag

Cartier
Snyggt med signerat boettlock, inte sett innan (kanske i denna tråd, men det minns jag inte isf)!
Skulle gissa att de är signerade så länge de inte är sålda i Sverige, där man valt att ändra loggan från "Atlantic" till "Kvalitetsur". Rätt märkligt egentligen, men som du säger är det rätt ovanligt med Atlantic-märkningen...
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Så med tanke på att det på tavlan står Världsmästarur men boettlocket Atlantic lär det väl vara ett hopplock, eller åtminstone annat lock?
 

nifag

Cartier
Så med tanke på att det på tavlan står Världsmästarur men boettlocket Atlantic lär det väl vara ett hopplock, eller åtminstone annat lock?
Möjligt, men har ingen aning om man ändrade märkningen på alla eller om det bara gjordes på vissa. Oavsett om alla delar hörde ihop från början är det ju en charmig vintageklocka. I denna prisklass hade nog inte jag brytt mig nämnvärt. Njut istället!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Möjligt, men har ingen aning om man ändrade märkningen på alla eller om det bara gjordes på vissa. Oavsett om alla delar hörde ihop från början är det ju en charmig vintageklocka. I denna prisklass hade nog inte jag brytt mig nämnvärt. Njut istället!
Jag är supertaggad på å få den i brevlådan. Gav 400 kr för den inkl. frakt så det blir spännande. Tro mig, njutas kommer det!

Men, jag är kluven kring band.. Länken kommer jag som sagt inte ha till vardags iaf. Har ni några tankar på vad som hade matchat snyggt?
 

nifag

Cartier
Jag är supertaggad på å få den i brevlådan. Gav 400 kr för den inkl. frakt så det blir spännande. Tro mig, njutas kommer det!

Men, jag är kluven kring band.. Länken kommer jag som sagt inte ha till vardags iaf. Har ni några tankar på vad som hade matchat snyggt?
Tyckte blått perlon lät trevligt. Annars skulle nog ett ljust svinläderband passa bra. Sök pigskin, peccary, wild boar eller liknande på eBay.
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
20150703_130419.jpg

Den är hemma! Underbar på alla vis - förutom ett. Klockan gick alldeles för fort, 72 sekunder på en minut, för att sedan, en timma efter uppacketering, stanna helt.
 
Senast ändrad:

Ariste

Audemars
2-Faktor
Så med tanke på att det på tavlan står Världsmästarur men boettlocket Atlantic lär det väl vara ett hopplock, eller åtminstone annat lock?
Ta det lugnt, den är kosher. Jag har sett åtminstone fyra olika boettlock på referens/modell 120 och 124, visar tre av dem längre ner. Den du har där är ref 124 med feta boetten som kostade 4kr mer än ref 120 1956, helt klart värt den pengen.:)
Skärmdump från en katalog från 1956 (Förnämlig, tydlig urtavla med blå sifferkrans...vackert!:
ref-120-124.jpg


Kraftigt polerad ref(modell 124:
IMG_8303.jpg


Mindre polerad ref(modell 120:
IMG_8304.jpg

Varianter på tavlor under åren de såldes:
IMG_8305.jpg
IMG_8306.jpg

Olika boettlock:
IMG_8307.jpg
IMG_8308.jpg
IMG_8309.jpg
IMG_8310.jpg
IMG_8311.jpg
IMG_8312.jpg
IMG_8313.jpg


Montering och justering gjordes i Norberg, variation på visare, boettlock, tavlor är inte ovanligt men icke desto mindre kosher för det. Självklart kul när man hittar en konfad precis som i en annons!

Ha det fint!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Underbart inlägg, bilder och information! Tackar hjärtligast för det! Nu ska jag bara fiska upp någon tusenlapp ur fickan och lämna in honom. Tråkigt när man köper något som påstås vara i väl fungerande skick och som håller tiden mycket bra, och den stannar efter att ha gått för fort ett tag. Men men, i mitt tycke helt klart en klocka värd att lägga lite pengar på!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Underbart inlägg, bilder och information! Tackar hjärtligast för det! Nu ska jag bara fiska upp någon tusenlapp ur fickan och lämna in honom. Tråkigt när man köper något som påstås vara i väl fungerande skick och som håller tiden mycket bra, och den stannar efter att ha gått för fort ett tag. Men men, i mitt tycke helt klart en klocka värd att lägga lite pengar på!
Testa att ruska om den lite, eller ge den en ordentlig stöt mot andra handloven. Det kan kanske kicka igång den...
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Provat det en hel del, men självfallet med en "gentle hand". Vågar inte daska ett 60 år gammalt urverk mot bordskanten, så jag lämnar nog in det istället ;)
 
Glad Världsmästare efter glasbyte och lite service hos Werner. Kronan är dock alldeles för stor och måste bytas. Vore kul om man hade den ''svampformade'' orginalkronan, men den är rätt ovanlig vad jag förstått!
11793261_10207059932798454_556837670_n.jpg
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Glad Världsmästare efter glasbyte och lite service hos Werner. Kronan är dock alldeles för stor och måste bytas. Vore kul om man hade den ''svampformade'' orginalkronan, men den är rätt ovanlig vad jag förstått!
11793261_10207059932798454_556837670_n.jpg
Kul! Fantastiskt snygg och sleten på rätt sätt. Ja, Werner Koch på Hornsgatan i Stockholm kan varmt rekommenderas. Snabb som få, och trevlig.
 
Topp