Camo00
Diamant
Haha, nej den såg jag inte ens! Låter läckert??Fint jobbat, Camo! Kul att du ömmar för det härliga märket Atlantic, var det du som knep kronografen på Tratten förra veckan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, nej den såg jag inte ens! Låter läckert??Fint jobbat, Camo! Kul att du ömmar för det härliga märket Atlantic, var det du som knep kronografen på Tratten förra veckan?
Småläcker med möglig tavla och behov av kärlek, men den gick för dyrt tycker jag...Haha, nej den såg jag inte ens! Låter läckert??
Välkommen till KS! Kul att du delar med dig direkt, fina Atlantic och jag gillar dem i den tuordning du presenterar dem...den första är väldigt vacker och jag tycker du fått upp ljusheten i tavlan bra.Mitt första inlägg här på detta forum .Tänkte visa min lilla samling av Atlantic
Först en med datum .tyvärr var den lte rökskadad tror jag .Hela urtavlan var gulaktig som av tobaksrök .Men fick till den i ett hyfs skick ändå.
Nästa klocka köpt på Ebay .
Och så den nyaste i samling på nåt klockforum .En Atlantic med subsekund
Uschiamig vilka fina dykare du har...Mitt Atlanticbidrag blir denna!
Så snygg i rödguld, väldigt fint skick och ovanligt med certifieringen...Hei.
Her er mitt bidrag
Denne har blitt sertifisert - men har et relativt standard urverk.
mvh
Håvar
Mitt Atlanticbidrag blir denna!
Riktigt kul tråd att sitta och kika i!
Helt klart, och nu står Atlantic med på köplistan!
Ut och köp, ni kommer inte att ångra er!Det är helt klart att man vill springa ut och köpa en Atlantic efter att ha läst denna tråd!
Jag ska hålla utkik, får återkomma efter nästa inköpUt och köp, ni kommer inte att ångra er!
Hur mycket kostar en sån där? Riktigt läcker!
Inte sett en sådan här i tråden. En Atlantic Duamatic med Felsas 690 Bi-Dynator urverk. 690 Brukar räknas som det första massproducerade urverket med rotor som "laddar" fjädern när rotorn roterar i båda riktningarna.
Lägg märke till den udda boettformen!
Min saknar sekundvisare men Fred72 har också en.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Felsa_690
Bild
Eternan var ju riktigt grym! 40-tal på eternan och 70 tal på atlanticen? Har för mig att det finns ett specifikt årtal när Atlantic bytte till den där loggan.
Eternan var ju riktigt grym! 40-tal på eternan och 70 tal på atlanticen? Har för mig att det finns ett specifikt årtal när Atlantic bytte till den där loggan.
Yep, de bytte till den loggan under 70-talet. Klippte för ett tag sen ut några bilder från något dokument som jag tror kommer från Atlantics hemsida.
Bra översikt där nifag!
Ett av de äldsta Atlantic armbandsuren som finns på forumet? Hittade den med sprucket glas i en påse med blandade skrotur, och skulle gissa att den är tillverkad på 40-talet. Trevlig design och bakom den ganska förstörda tavlan kan man föreställa sig hur cool den måste varit som ny. Funderat ett tag om den var värd att visa när tavlan ser ut som den gör, men gör det nu i alla fall.
Skruvad vattentät boett i "viceroy-stil"
I Boettlocket hittade jag en märkning L L i en circel.
Den enda träffen på klockföretag med initialerna L L var mycket riktigt en boetttillverkare.
L & L Watch case company, New York. Det här kan betyda att klockan från början var exporterad och såld på den Amerikanska marknaden. Intressant
Det tog ett tag innan jag hittade på någon referens för vad det här kunde vara för urverk, men efter att ha kikat lite gammal Atlantic-reklam hittade jag en bild på vad som borde vara ett besläktat urverk. AS cal 10½
Om någon har ett annat förslag får ni gärna skriva!
Ett avslutande wristshot...
Kanske det skulle vara värt att lämna in tavlan för tvätt och förminska skadan uppe vid XII. Någon som vet vad det kostar och vart man vänder sig?