• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Välkomnar mig själv med en Sherpa Date Automatic
C21A1ABE-08EE-427E-930C-59450A689591.jpeg
AF9F77FA-FE74-4A6B-9A87-7C320E2F14C6.jpeg
71C739F8-BF47-4AED-81B9-19E448E1D16C.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Visst! :) Kan ju passa på att fråga dig som frälst i Enicar - är dessa möjliga att dateras, isåfall hur?
Nja, där saknar jag detaljkunskap faktiskt....man får kika lite på vilket verk som sitter, kolla loggan etc, för det finns inga register med serienummer kvar efter att Enicar såldes tyvärr.... :arghh: Kanske någon annan kan chippa in?
Tror din klocka är ganska nära min egen Sherpa Date som ska vara typ från 1965!?
B2B84C3C-E484-4168-9CA4-C5000FB37D3E.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Läst liknande. Säger det här talet dig någonting? Första siffran är en tvåa
26349F1C-2168-41B1-9900-433AA3538654.jpeg
Som sagt... det där säger nog ingenting om år...står likadant i locket på min Sherpa Super-DIVETTE!
Kan det ha att göra med att boett och lock är i stålkvaliét 2342, vilket det fanns en SS benämning för som just 142342? :bookworm:

IMG_4012.JPG
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Som sagt... det där säger nog ingenting om år...står likadant i locket på min Sherpa Super-DIVETTE!
Kan det ha att göra med att boett och lock är i stålkvaliét 2342, vilket det fanns en SS benämning för som just 142342? :bookworm:

IMG_4012.JPG
Kan ju vara något åt det hållet? Vi har ju uppenbarligen samma typ av bajonett-lock och nummer :borg: Öppnade bara hastigt igår kväll så har inte kikat närmre på verket. Fick panik när locket inte ville skruvas på efteråt. Tog ett tag att fatta hur locket skulle låsas... :D
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kan ju vara något åt det hållet? Vi har ju uppenbarligen samma typ av bajonett-lock och nummer :borg: Öppnade bara hastigt igår kväll så har inte kikat närmre på verket. Fick panik när locket inte ville skruvas på efteråt. Tog ett tag att fatta hur locket skulle låsas... :D
Hehe, kan vara klurigt och kanske därför många lock är skadade av mindre bemedlade urisar som inte fattat det här med bajonettfattning, som Enicar var lite ensamma om i samarbetet med EPSA. :banghead:
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hehe, kan vara klurigt och kanske därför många lock är skadade av mindre bemedlade urisar som inte fattat det här med bajonettfattning, som Enicar var lite ensamma om i samarbetet med EPSA. :banghead:
Haha har verkligen förståelse till det. Fattar fortfarande inte hur jag skruvar åt så locket sitter tight. I nuläget är det nedtryckt och skruvat, men kan med fingrarna och lite kraft lätt skruva av locket igen
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Haha har verkligen förståelse till det. Fattar fortfarande inte hur jag skruvar åt så locket sitter tight. I nuläget är det nedtryckt och skruvat, men kan med fingrarna och lite kraft lätt skruva av locket igen
Hmm, jag har inte heller skruvat av dem så ofta men ser du att det skulle ner längre menar du?
 

Exxet

Rolex
Haha har verkligen förståelse till det. Fattar fortfarande inte hur jag skruvar åt så locket sitter tight. I nuläget är det nedtryckt och skruvat, men kan med fingrarna och lite kraft lätt skruva av locket igen
Epsa-boetterna har 1 -0 märkning på bakboetten där 0=öppen 1=stängd, när boetten är helt stängd ska 1:an peka mot kronan, kan vara svårt att se om boetten är sliten.
En liten bild oxå.
epsa.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Epsa-boetterna har 1 -0 märkning på bakboetten där 0=öppen 1=stängd, när boetten är helt stängd ska 1:an peka mot kronan, kan vara svårt att se om boetten är sliten.
En liten bild oxå.
epsa.jpg
Helt rätt! Ser lite annorlunda ut på de senare EPSA-boetterna som min Sherpa Date ovan:
IMG_5530.jpg

Var tvungen att testa att öppna den och locket stänger väl inte mot I och krona, men det kändes inte rätt att dra hårdare trots originalverktyg! :facepalm:

Men lika vackra på insidan är dessa Enicars...och samma siffra på insidan av locket, 2342!
IMG_5527.jpg


IMG_5529.jpg
 

Exxet

Rolex
Helt rätt! Ser lite annorlunda ut på de senare EPSA-boetterna som min Sherpa Date ovan:
IMG_5530.jpg

Var tvungen att testa att öppna den och locket stänger väl inte mot I och krona, men det kändes inte rätt att dra hårdare trots originalverktyg! :facepalm:

Men lika vackra på insidan är dessa Enicars...och samma siffra på insidan av locket, 2342!
IMG_5527.jpg


IMG_5529.jpg
Borde rimligtvis stänga mot 1:an, finns ju en orsak att siffrorna finns där :confused:, kan kanske bero på packningen.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Epsa-boetterna har 1 -0 märkning på bakboetten där 0=öppen 1=stängd, när boetten är helt stängd ska 1:an peka mot kronan, kan vara svårt att se om boetten är sliten.
En liten bild oxå.
epsa.jpg
Det där har jag inte sett förut, rolig upptäckt! Ska kika ifall jag kan hitta någon märkning, har en ganska nött baksida tyvärr :nailbiting:
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Epsa-boetterna har 1 -0 märkning på bakboetten där 0=öppen 1=stängd, när boetten är helt stängd ska 1:an peka mot kronan, kan vara svårt att se om boetten är sliten.
En liten bild oxå.
epsa.jpg

Helt rätt! Ser lite annorlunda ut på de senare EPSA-boetterna som min Sherpa Date ovan:
IMG_5530.jpg

Var tvungen att testa att öppna den och locket stänger väl inte mot I och krona, men det kändes inte rätt att dra hårdare trots originalverktyg! :facepalm:

Men lika vackra på insidan är dessa Enicars...och samma siffra på insidan av locket, 2342!
IMG_5527.jpg


IMG_5529.jpg
Var tvungen att använda lopp för att hitta nollan, vilket jag tillslut gjorde. Markerade med svart ring. Ettan har jag ännu inte hittat.. :D
80BB6116-D041-4716-B62E-77B32FF0072C.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har gjort lite mer research jag med och så här ser det ut på mina Enicar SuperCompressorer:

Först min NOS Sherpa Guide som förmodligen aldrig har öppnats. Den har alltså en liten pil ingraverad mellan de båda kronorna som I:an ska låsas mot:
IMG_5531.jpg


Nästa är min Sherpa Super-DIVETTE som är mer använd men även där ser man en liten graverad triangel mellan kronorna, om man kisar lite, som I:an ska låsa mot! :p
IMG_5532.jpg

Slutligen så använde jag mitt originalverktyg och kunde faktiskt vrida locket lite till så att I:an låses mot kronan, typ! ;)
IMG_5533.jpg


Vi alltså konstatera att det finns flera olika varianter på hur EPSA-locken ser ut men att det skall vridas endast ett 1/4 varv är just signifikant för locken till Enicar verkar det som, dvs det som kallas bajonettfattning.
Samtliga ovan är ju dessutom SuperCompressor-boetter så jag vet inte hur locket till en Compressor-boett ser ut...? :bookworm:

...och jämför du med den sista bilden ovan så borde du ha din I:a ovanför "ee" i ordet "steel" eller mitt för locket till musslan i bilden på ditt lock, @North !
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har gjort lite mer research jag med och så här ser det ut på mina Enicar SuperCompressorer:

Först min NOS Sherpa Guide som förmodligen aldrig har öppnats. Den har alltså en liten oil ingraverad mellan de båda kronorna som I:an ska låsas mot:
IMG_5531.jpg


Nästa är min Sherpa Super-DIVETTE som är mer använd men även där ser man en liten graverad triangel mellan kronorna, om man kisar lite, som I:an ska låsa mot! :p
IMG_5532.jpg

Slutligen så använde jag mitt originalverktyg och kunde faktiskt vrida locket lite till så att I:an låses mot kronan, typ! ;)
IMG_5533.jpg


Vi alltså konstatera att det finns flera olika varianter på hur EPSA-locken ser ut men att det skall vridas endast ett 1/4 varv är just signifikant för locken till Enicar verkar det som, dvs det som kallas bajonettfattning.
Samtliga ovan är ju dessutom SuperCompressor-boetter så jag vet inte hur locket till en Compressor-boett ser ut...? :bookworm:

...och jämför du med den sista bilden ovan så borde du ha din I:a ovanför "ee" i ordet "steel" eller mitt för locket till musslan i bilden på ditt lock, @North !
Tack för intressant inlägg, alltid kul att lära sig lite nischade kunskaper :)
Skulle inte du kunna lägga upp en bild på hur verktyget ser ut?
Har tidigare ägt en Lemania i kompressor-boett och då vill minnas att insidan av locket skulle se ut såhär
108066A7-B2E8-40CD-A76A-87EEC9AB0ABC.jpeg
0B88B0CE-53D6-4368-95CA-75CBAF6E7294.jpeg


Ska undersöka mer noggrant efter ettan under min lunch idag ;)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack för intressant inlägg, alltid kul att lära sig lite nischade kunskaper :)
Skulle inte du kunna lägga upp en bild på hur verktyget ser ut?
Har tidigare ägt en Lemania i kompressor-boett och då vill minnas att insidan av locket skulle se ut såhär
108066A7-B2E8-40CD-A76A-87EEC9AB0ABC.jpeg
0B88B0CE-53D6-4368-95CA-75CBAF6E7294.jpeg

Ska undersöka mer noggrant efter ettan under min lunch idag ;)
Verktyget ser ut som nr 2 från höger i denna lånade bild:
8885582_orig-1-jpg.15049361

Det är ju inte stämplat Enicar så original kanske är fel uttryck...original-liknande passar bättre! ;)
Finns även länkar till att göra egna i en 3D-pinter men det har jag inte provat! Länk här: https://www.thingiverse.com/thing:1263452
oCiu68a.jpg


Lycka till med letandet av I:an....spännande! :watching:
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Även insidan är trevliga att kika på. Enicar Sherpa Date Automatic
IMG_1047.jpeg
IMG_1048.jpeg

Hmm, jag har inte heller skruvat av dem så ofta men ser du att det skulle ner längre menar du?
Ser att jag missat ditt inlägg. Jag får ner baklocket helt, och sen låser jag locket med ett fjärdedels varv (siffran ett är riktad mot kronan som vi pratade om innan). Kruxet är som nämnt att locket inte går att vrida åt så det sitter hårt åtskruvat. Räcker med lite kraft i fingrarna så skruvas det upp vilket inte känns som en helt säker lösning, men det kanske ska vara så? Alternativt att det har att göra med packningen som är dålig eller något.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Även insidan är trevliga att kika på. Enicar Sherpa Date Automatic
IMG_1047.jpeg
IMG_1048.jpeg


Ser att jag missat ditt inlägg. Jag får ner baklocket helt, och sen låser jag locket med ett fjärdedels varv (siffran ett är riktad mot kronan som vi pratade om innan). Kruxet är som nämnt att locket inte går att vrida åt så det sitter hårt åtskruvat. Räcker med lite kraft i fingrarna så skruvas det upp vilket inte känns som en helt säker lösning, men det kanske ska vara så? Alternativt att det har att göra med packningen som är dålig eller något.
Packning eller att den stålfjäder som sitter där med, och förmodligen håller emot när du vrider, har blivit försvagad?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hm, ligger någon slags ring som verkar levt ett liv. Kan det vara boven i dramat? Den ligger för tillfället i botten av locket
IMG_1058.jpeg
Där har du fjädern jag menade..!
Mina sitter i boetten som det verkar...finns sår i botten som den ska sticka ut i om jag minns rätt?!
Den syns kl 3 i bilden ovan, är inte det samma fjäder som din i locket?
img_5527-jpg.1571147
 
Topp